Kirjoja

Kirjoja
Kirjoja

lauantaina, helmikuuta 16, 2013

Oppimista kaikkialla

Professori Leena Krokfors avaamassa Minervatorin tilaisuutta. Oikealla
kansanedustaja Raija Vahasalo.
       OLIN saanut kutsun Oppimisen ympäristöt avautuvat – kaikkialla.fi-verkkopalvelun avajaistilaisuuteen OKL:n Minervatorille keskiviikkona 13.2. klo 17 alkaen. Tottakai menin. En ollut koskaan käynyt tuossa kuuluisassa vuorovaikutteisessa tilassa, ja tietysti aihekin kiinnosti.

Tarjolla oli pieniä, herkullisia,  suolaisia voileipiä, joita syötiin liinalta ei lautaselta. Heti aisti, että luovia ollaan :-)

Paikalla oli  viitisenkymmentä ihmistä mukaan lukien hankkeen aktiivit.

Tilaisuudessa kuultiin kymmenkunta napakkaa live- puheenvuoroa, ja yksi (nauhoitettu) laskunmaksajan terveinen skriiniltä.

       Sitten sai kiertää tiloissa katsomassa verkkopalveluun kuuluvien sisällöntuottajien osastoja. Lopuksi oli paneeli, mutta minä niinkuin moni muukin joutui siinä vaiheessa luovuttamaan. Harmitti, kun stagelle oli saatu myös Kaisa Vähä-Hyyppä ja OAJ:n puheenjohtaja Olli Luukkainen.

Professori Jari Lavonen toi yliopiston terveiset. Pöydällä
iPadeja, joiden avulla sai kirjoittaa skriinille ajatuksiaan.
       MITÄ OPIN? (1) Nyt on siis olemassa uusi sivusto, joka kokoaa oppimisympäristöjen kehittäjiä avoimeksi asiantuntijaverkostoksi.

Verkoston tavoitteena on  muuttaa tämän valtakunnan  opetussuunnitelma- ja oppimisympäristö-ajattelua.  Kumpikin varmasti hyvä päämäärä. Ja vaikeita. Ja pedagogiikkaa.

- Uusissa ympäristöissä tapahtuvan oppimisen pedagogiikkaa  ei ole valmiina, sitä pitää kehittää, Hankkeen johtaja, professori Leena Krokfors avasi.
- Koulun tulee olla avoimesti osa kehittyvää yhteiskuntaa. Pelkkä tekninen laite ei avaa koulun ovia sen enempää verkkoon kuin fyysiseen lähiympäristöön,  hän jatkoi.- Tarvitaan tällainen yhteisöllinen verkkopalvelu, jossa eri toimijat  muuttavat oppimisympäristöajattelua ja sen mukana kehittävät valtakunnallista opetussuunnitelma-ajattelua.
- Kuinka oppimateriaaliksi tarkoitetut aineistot  ankkuroidaan opetussuunnitelmiin? Avatulle  sivustolle on tulevaisuudessa mahdollista  mahdollista liittää ’hyvät käytännöt’ yhteen ja linkittää ne opetussuunnitelmiin niin, että ne ovat helposti  saatavilla, Krokfors lupasi. - Rakennamme uudenlaista opetussuunnitelma-ajattelua, ja se konkretisoituu avointen resurssien vertaisarviointina Curriki.org-ympäristössä sekä jakamisena Kaikkialla.fi-verkkopalvelussa.

Tilaisuudessa oli paljon tuttuja. Mm. nuoruuden ystäväni ja
kurssikaverini Rauno Haapaniemi.
(2) Keskiössä on siis oppimisympäristön ilmiö ja käsite, joita molempia  halutaan kehittää.  Uutta otetta tukemaan tarvitaan muitakin uusia käsitteitä. Perinteisen opettajan, opettamisen, oppikirjan, koulun elämänpiirin  jne. sijasta hankkeen ihmiset puhuivat  informaalista oppimisesta, mentaalisista oppimis-ympäristöistä,  toimijuudesta, aineistoista, osallisuudesta, identiteetistä, siirtymistä, avautuvista oppimisen ympäristöistä,  osallistavasta pedagogiikasta ja toiminta-kulttuurista. Sillä lailla.

Uusien käsitteiden avulla halutaan rikkoa konkreetteja  rajoja mm. formaalin ja informaalin oppimisen välillä - tai toisinpäin rakentaa siltoja.

Oppimisympäristön käsite on kuitenkin hankala.
- Onko oppikirja oppimisympäristö, Krokfors kysyi itsekin.

Panelisteja. Viisas hisrorianopettaja  puhuu.
PANELISTEISTA   yksi  vastasi käsitteen laajentuneen peittämään jo kaikkea, jolloin se myös tyhjenee, eikä tarkoita enää mitään.  Tämä pelejä luova historianopettaja halusi muistuttaa, että pelkkä oppimisympäristökään ei takaa vielä mitään. Tarvitaan opettajaa. Viisas historianopettaja.

- Oppimisympäristöjen muuttuessa ja monipuolistuessa  myös oppiminen ja opetus muuttuvat, professori totesi.  Hän voi olla hyvinkin oikeassa ainakin oppimisen suhteen.  Ihminen on äärimmäisen sopeutuva. Opetuksen muuttaminen onkin isompi juttu. Opetus on hyvin sitkeä juttu.

(4) Verkosto tarjoaa sivuillaan poimintoja "muuttuvasta, kaikkialla olevasta koulusta" ja  myös koulutusta. Sivustolla on asiantuntija- ja vertaistietoa (joka on nykyään kovin trendikästä).

(5) Verkkosivujen  keskeinen toimija on  Koulu Kaikkalla-kehittämishanke, jota Opetus- ja kulttuuriministeriö on rahoittanut. Hanke toteutetaan vuosina 2011–2015 Helsingin yliopiston opettajankoulutuslaitoksen Opetuksen ja oppimisen tutkimusyksikössä.

(6) Hankkeella on myös tutkimustoimintaa, jossa yritetään ymmärtää informaalia oppimista. Julkaisuja on toistaiseksi kuitenkin vähän.

(7)  Koulu Kaikkialla -hankkeen Kaikkialla.fi-verkkopalvelu kutsuu siis  opetuksen ja oppimisen asiantuntijoita yhdessä tuottamaan, toimittamaan ja jakamaan tulevaisuuden oppimisympäristöjä ja oppimateriaaleja.

       Hankala peruskysymys kuitenkin on:  Kenellä on tekijänoikeudet tulevaisuuden oppimateriaaleihin? Se  on pakko ratkaista, vaikka tylsältä dinosaurusajattelulta tuntuukin. 

1 kommentti:

Anonyymi kirjoitti...

Pisa-tuloksista ja vähän muustakin:

http://www.ted.com/talks/andreas_schleicher_use_data_to_build_better_schools.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+TEDTalks_video+%28TEDTalks+Main+%28SD%29+-+Site%29