Professori Leena Krokfors avaamassa Minervatorin tilaisuutta. Oikealla kansanedustaja Raija Vahasalo. |
Tarjolla oli pieniä, herkullisia, suolaisia voileipiä, joita syötiin liinalta ei lautaselta. Heti aisti, että luovia ollaan :-)
Paikalla oli viitisenkymmentä ihmistä mukaan lukien hankkeen aktiivit.
Tilaisuudessa kuultiin kymmenkunta napakkaa live- puheenvuoroa, ja yksi (nauhoitettu) laskunmaksajan terveinen skriiniltä.
Sitten sai kiertää tiloissa katsomassa verkkopalveluun kuuluvien sisällöntuottajien osastoja. Lopuksi oli paneeli, mutta minä niinkuin moni muukin joutui siinä vaiheessa luovuttamaan. Harmitti, kun stagelle oli saatu myös Kaisa Vähä-Hyyppä ja OAJ:n puheenjohtaja Olli Luukkainen.
Professori Jari Lavonen toi yliopiston terveiset. Pöydällä iPadeja, joiden avulla sai kirjoittaa skriinille ajatuksiaan. |
Verkoston tavoitteena on muuttaa tämän valtakunnan opetussuunnitelma- ja oppimisympäristö-ajattelua. Kumpikin varmasti hyvä päämäärä. Ja vaikeita. Ja pedagogiikkaa.
- Uusissa ympäristöissä tapahtuvan oppimisen pedagogiikkaa ei ole valmiina, sitä pitää kehittää, Hankkeen johtaja, professori Leena Krokfors avasi.
- Koulun tulee olla avoimesti osa kehittyvää yhteiskuntaa. Pelkkä tekninen laite ei avaa koulun ovia sen enempää verkkoon kuin fyysiseen lähiympäristöön, hän jatkoi.- Tarvitaan tällainen yhteisöllinen verkkopalvelu, jossa eri toimijat muuttavat oppimisympäristöajattelua ja sen mukana kehittävät valtakunnallista opetussuunnitelma-ajattelua.
- Kuinka oppimateriaaliksi tarkoitetut aineistot ankkuroidaan opetussuunnitelmiin? Avatulle sivustolle on tulevaisuudessa mahdollista mahdollista liittää ’hyvät käytännöt’ yhteen ja linkittää ne opetussuunnitelmiin niin, että ne ovat helposti saatavilla, Krokfors lupasi. - Rakennamme uudenlaista opetussuunnitelma-ajattelua, ja se konkretisoituu avointen resurssien vertaisarviointina Curriki.org-ympäristössä sekä jakamisena Kaikkialla.fi-verkkopalvelussa.
Tilaisuudessa oli paljon tuttuja. Mm. nuoruuden ystäväni ja kurssikaverini Rauno Haapaniemi. |
Uusien käsitteiden avulla halutaan rikkoa konkreetteja rajoja mm. formaalin ja informaalin oppimisen välillä - tai toisinpäin rakentaa siltoja.
Oppimisympäristön käsite on kuitenkin hankala.
- Onko oppikirja oppimisympäristö, Krokfors kysyi itsekin.
Panelisteja. Viisas hisrorianopettaja puhuu. |
- Oppimisympäristöjen muuttuessa ja monipuolistuessa myös oppiminen ja opetus muuttuvat, professori totesi. Hän voi olla hyvinkin oikeassa ainakin oppimisen suhteen. Ihminen on äärimmäisen sopeutuva. Opetuksen muuttaminen onkin isompi juttu. Opetus on hyvin sitkeä juttu.
(4) Verkosto tarjoaa sivuillaan poimintoja "muuttuvasta, kaikkialla olevasta koulusta" ja myös koulutusta. Sivustolla on asiantuntija- ja vertaistietoa (joka on nykyään kovin trendikästä).
(5) Verkkosivujen keskeinen toimija on Koulu Kaikkalla-kehittämishanke, jota Opetus- ja kulttuuriministeriö on rahoittanut. Hanke toteutetaan vuosina 2011–2015 Helsingin yliopiston opettajankoulutuslaitoksen Opetuksen ja oppimisen tutkimusyksikössä.
(6) Hankkeella on myös tutkimustoimintaa, jossa yritetään ymmärtää informaalia oppimista. Julkaisuja on toistaiseksi kuitenkin vähän.
(7) Koulu Kaikkialla -hankkeen Kaikkialla.fi-verkkopalvelu kutsuu siis opetuksen ja oppimisen asiantuntijoita yhdessä tuottamaan, toimittamaan ja jakamaan tulevaisuuden oppimisympäristöjä ja oppimateriaaleja.
Hankala peruskysymys kuitenkin on: Kenellä on tekijänoikeudet tulevaisuuden oppimateriaaleihin? Se on pakko ratkaista, vaikka tylsältä dinosaurusajattelulta tuntuukin.
1 kommentti:
Pisa-tuloksista ja vähän muustakin:
http://www.ted.com/talks/andreas_schleicher_use_data_to_build_better_schools.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+TEDTalks_video+%28TEDTalks+Main+%28SD%29+-+Site%29
Lähetä kommentti