Kirjoja

Kirjoja
Kirjoja

perjantaina, toukokuuta 30, 2025

Kuukauden kirja

Saari, Antti. (2021). Kasvatusteoria antiikista nykypäivään. Helsinki Gaudeamus

Pitkästä aikaa löytyi taas aikaa sulatella melko  uutta, aika vaikeaa  kasvatusalan teosta. Otsikko vaikuttaa ensin tosi selkeältä, mutta kirjan edetessä  tuota aivan keskeistä teoria-käsitettä ei oikein koe portin avaajaksi

Tietokirjailija itse esittelee teostaan:  Tämä on teos teorian historiasta… Kirja kertoo historiallisesta  kerrostumasta,  sarjasta arkeologisia kaivauksia. 

Matkan varrella tällaista  hieman yksinkertaista lukijaa helpottaa, jos lukee kirjaa arkisemmin vastaukseksi siihen, mihin ongelmiin tai tarkoituksiin kasvatuspohdintaa  on eri aikoina kohdistettu ja käytetty.  Saari erottaa seuraavat teorian aikakaudet:

  1. Antiikki
  2. Keskiaika
  3. Uusi aika: metodikeskeisyys
  4. Valistuksen aika
  5. Empiirinen kasvatustiede
  6. Kriittinen teoria
  7. Kasvatustiede nyt

Kasvatusteoria  antiikin aikana

Jos oikein tekstiä luen, niin antiikissa kasvatus liittyi todellisuuden katseluun. Pohdinnat vaativat ottamaan etäisyyttä arjesta, kuten askeetit tekivät. Kasvatus oli oman itsen kasvatusta.

Monet antiikin auktoriteetit: Sokrates, Platon,  Protagoras  ja Aristoteles halusivat ihmisen tuntevan itsensä. Uskon jumaliin rinnalle ja tilalle tuli usko järkeen kosmoksen hallinnassa.

Syntyi ajatus kaikkia (vapaita) kansalaisia koskevasta  kasvatuksesta: paideiasta. Koulu nähtiin vapauden tilana. Kasvavalla  ei ollut omaa kasvattajaa.Sofistit synnyttivät lääketieteellisiä, retorisia ja filosofisia kouluja, joissa oltiin ja pohdittiin maailmaa yhdessä (ja rauhassa).

Sokrateen keskustelu on hyvä esimerkki antiikin ajan metodista. Toinen on vaikka  Quintilianuksen Instituutio oratorion muistisäännöt.

Kasvatusteoria keskiajalla

Antiikin henkinen harjoittelu siirtyi  keskiajalle tultaessa erämaiden askeettiyhteisöjen kautta 300-luvulla kristillisiin luostareihin.  Luostariliikkeessä  maailma hylättiin ja  vetäydyttiin etsimään jumalaa. Luostarit olivat erittäin eristyneitä ympäristöjä.

Luostareissa jatkui antiikin stoalainen perinne. Maailmasta vetäydyttiin. Itsekasvatus jatkui. Kasvatusteoria keskittyi  kehittelemään ns. jatkuvia, hengellisiä harjoituksia. Materiaalina olivat kristilliset tekstit.

Luostareissa tarvittiin kouluja. (Köyhät) perheet lahjoittivat (hylkäsivät MH) lapsia luostareihin (ns. ableaatit). Lapset  velvoitettiin  omistautumaan vain luostariin. Omasta omaisuudesta luovuttiin. 

Tekstien ulkoaoppimiseen luotiin metodeja. Luostarien kouluissa pidettiin lektioita, tekstiä luettiin  hiljaa ja ääneen yhä uudelleen ulkoa. Kävellessä. Levätessä.  Työtä tehtäessä.  Muistisääntöjä käytettiin.

Luostarien metodiikka jatkui vielä 1800-luvulla kansakoulunopettajaseminaareista. Herätys klo 5. Nopea kylpy.Aamupala. Opintoja kello 22:een. Tiukka kuri ja järjestys. Elämää omistettiin (itse)kasvatukselle kuten munkit ja nunnatkin. Opettaja tutki ja avasi sielunsa tilaa ja vahvisti kutsumustaan.

Teoria uudella ajalla:  metodikeskeisyys

Luostarien vaikutus heikkeni luonnollisesti 1500-luvulla alkaneen uskonpuhdistuksen myötä. Koulujen luonne alkaa muuttua. 

Jo keskiajalla oli syntynyt yliopistoja, joissa saatiin pätevyys muihinkin ammatteihin kuin papiksi.Yliopistoissa oli käytössä jo 1100-luvulla (käsin) kirjoitettuja tekstejä. Niihin lisättiin värejä, kuvia ja sisällysluetteloita. 1400 luvulla oli keksitty kirjapainotaito.

Nyt alettiin organisoimaan myös pienten lasten kouluja. Esiin nousi klassisia pedagogeja. 

Nyt kasvatusteorian huomio oli nimenomaan tehokkaasti organisoidussa koulutyössä. 

Sisällöt: Petrus Ramus ideoi Ensyklopedia. Oppimäärällä oli kokonaisrakenne.  ikäänkuin miellekartta. 1600-luvulla Comenius loi oman pansofiansa.

Metodit: Petrus Ramus oli menetelmien yksinkertaistamisessa tehostamisen pioneeri  ja oikotien mestari.

Keskeisiä klassikoita olivat 1600-1800-luvuilla: Comenius, Pestalozzi ja Herbart.

Jesuiitat loivat systemaattisen opetussuunnitelman Radio studiorum.

Valistuksen kasvatusteoria: vapaus

Valistuksen aika 1700-1800-luvuilla oli yleispätevien  metodien jatkuvaa etsintää. Niitä etsivät mm. Pestalozzi  ja Fröbel. Pestalozzi oivalsi, että kirja ei riitä, tarvitaan myös esineitä.

Herbart loi metodia, jolla  ihmisen mieltä voisi ennustaa matemaattisella tarkkuudella. 

Samaan aikaan ns. massakoulutus  alkoi levitä. Herbart ja hänen teoriansa muodollisista asteista sai  Pestalozzin metodin rinnalla keskeisen aseman opettajakoulutuksen metodioppaissa,

Kasvatuksen teoriassa kiinnostuksen  kohteet laajenivat sisällöistä ja metodeista. Kiinnostus suuntautui kouluun instituutiona; sen rakennuksiin, luokkiin, oppikirjoihin,  lukujärjestyksiin, oppiaineisiin,  opetussuunnitelmiin, tutkinnoihin.

Jo 1600-luvulla koulujärjestelmään kuului  eri asteita: pedagogio, triviaalikoulu,  lukio ja  akatemia. Oppikirjoja  tuotettiin eri oppiaineisiin.

1800-luvulla koulu imaisee  sisuksiinsa suuren osan kansalaisista.

Kasvatusteoriaa lakkasi tarkoittamasta sielua muokkaavaa itsekasvatuksellista toimintaa. Kasvatusteoria muuttui metoditeoriaksi.  

Haastajia

Vuonna 1789 ranskan suuri vallankumous haastoi myös kasvatusteorian. Nyt esiin nousi oikeus kasvun vapauteen ja vaatimus lapsen oikeudesta  luonnolliseen kasvuun (metodi. Rousseau). Emilellä oli yksityisopettaja. Metodina olivat  otolliset tilanteet ja vapaus lapsuudessa. Tolstoi syttyi vapauden ideaan ja käynnisti 1800-luvulla useita kouluja.

Toinen haastaja oli 1800-luvilla Immanuel Kant.  Kolmas saksalainen Humboldt, joka määritteli kasvatuksen päämääräksi  ihmisessä olevien sisäisten potentiaalinen täysimittaisen ja monipuolisen kehittymisen  sekä yksilölliksi että kansallisvaltion yksilöllisyydeksi.

Empiirinen  kasvatustiede

1800-luvun lopulla kasvatustiedettä haastoi  Thorndiken ajatus.  Oppiminen on yhdistelemistä ärsykkeiden ja reaktioiden liittämistä toisiinsa. Syntyy positivismi: ihminen oppii kuin eläin. Oppimista voidaan tutkia fysiikassa.

Nyt kyseenalaistetiin mm. Kantin epäkäytännölliset teoriat. Koulukasvatuksen tulisi perustua empiiriseen tietoon. Skinner loi behavioristisen teorian ja  opetuskoneet. 

Alkoi aika, jossa kouluista tehtiin tosielämän suuria laboratorioita. Tiukkoja standardeja vaadittiin Tyler rationale: tavoitteet ohjaa vaan menetelmiä materiaalia ja sisältöjä

Kriittinen teoria

1960- luvulla  levottomuudet  levisivät kasvatusteoriaan. Haastajia olivat vapauden ja kriittisyyden periaatteet. Marxilaisen kritiikki kohdistui epäoikeudenmukaisuuteen valtiokoneistojen ideologiassa. Kriittinen pedagogiikka (mm. Freire) nosti esiin vaatimuksen  sorrettujen vapauttamisesta. Lääkkeenä olisi kouluton yhteiskunta 

Kasvatusteoria  Nyt 

Nyt 2020-luvlla keskustelussa ovat nousseet uudelleen:  valistus .järjen ja yksilön vapaus. Koulu on  instituutio, joka eristää arkisesta elinympäristöstä,  jakaa luokkiin ja pakottaa seuraamaan ennalta laadittua opetussuunnitelmaa.

Antiikista saakka koulutukselle keskeinen asia on yhteiskunnan toiminnan ylläpitäminen  ja muuttaminen.  Yhä opettajan, kasvattajan on ensin kasvatettava ja hillittävä hallittava itseään

Ja samalla: asiantuntijuuteen kasvamiseen kuuluu aina kasvatusta koskevien itsestäänselvyyksien kyseenalaistaminen.

Ei kommentteja: