Virkistän itseäni tekemällä aikamatkoja pedagogiikan historiaan. Kun tarpeeksi kaivaa, löytää aina jotain vänkää. Tässä osassa esittelen löydöksen nro3:
KYSYMYS: Miksi? Mihin sillä pyrittiin?
Kaivauskertomus
Elettiin 1990-luvun puoliväliä ja syvää lamaa. Koulun määrärahoja leikattiin useita prosentteja joka vuosi. Opettajien oikeuksilla pyyhittiin pöytää. Pakkolomia Sijaiskieltoja. Säästövapaita. Paperipyyhkeet puolitettiin. Uusin oppikirjoihin ei ollut varaa. Vanhoja repaleisia kierrätettiin.
Helsinki Mediasta otettiin syksyllä 1995 yhteys mm. Auroran kouluun ja pyydettiin mukaan kokeiluun, jossa käytettäisiin reaaliaineiden (historia, uskonto, luonnontieteet) oppikirjojen sijasta lapsille tehtyä tietosanakirjaa. Yksi luokka saisi ne kirjat ilmaiseksi käyttöönsaä. Mikä ettei. Myös uudessa pedagogiikassa haluttiin siirtyä valmiiksi tuntipaloiksi leikattujen tekstien pänttäyksestä kohti omatoimista tiedonhakua. Luokanopettaja Uma Jutilan suostui antamaan 5b-luokan kokeiluluokaksi.
Kyseessä oli 644 sivuinen lasten kuvitettu tietosanakirja, uuden ajan moniaiheinen kuvaensyclopedia. Kirjassa oli lapsille editoituja artikkeleita, kuvia, karttoja jne. Alkuperäisen Children’s illustrated encyclopedia- teoksen oli suomentanut ja Suomeen soveltanut Ilkka Rekiaro.
Sain itsekin opettaa tuota 5b-luokkaa tässä kokeilussa.
Kesäkuussa lähetettiin sitten kooste Auroran opettajien kokemuksista. Teosta oli koekäytetty oppikirjana realiaineissa (historia, YPI, uskonto) ja tukimateriaalina käsitöissä, kuvaamataidossa ja musiikissa. Kokemuksemme oli, että tietokirja sopi parhaiten Ypiin. Muissa aineissa kirjasta puuttui liikaa oleellisia ops-osuuksia. Teksti oli vaikeaa ja kirja oli iso ja painava repussa kannettavaksi
Kokeilu päättyi siihen. Kirjasta toki otettiin uusia painoksia ainakin vielä vuonna 1999. Uudemmissa painoksissa kirja oli jaettu kahteen osaan. Että se ainakin opittiin.
Perästä kuuluu, sanoi torvensoittaja
Että sellainen kokeilu. Tuohon aikaan rohkaistiin kokeilemaan vaikka mitä. Itse idea oppikirjasta, jossa on useita oppiaineita yhdessä, ei ollut ihan vieras. 1980-luvulla kouluille tarjoiltiin mm. oppikirjaa, jossa oli samoissa kansissa ympäristöoppia, opiskelutekniikkaa ja kansalaistaitoa. Kullekin aineelle oli varattu opetusaikaa 0,5 vvt.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti