Kirjoja

Kirjoja
Kirjoja

maanantaina, tammikuuta 13, 2025

Pedagogiikan historian kaivauksilla 2.


 Virkistän itseäni tekemällä aikamatkoja pedagogiikan historiaan. Kun tarpeeksi kaivaa, löytää aina jotain vänkää. Tässä osassa  esittelen löydöksen nro2:   
tarkkailu-
klinikka 

KYSYMYS: Mitä tuolla sanalla tarkoitettiin? Keille se oli tarkoitettu?


Kaivauskertomus

Elettiin 1980-luvun puoliväliä. Erityisopetuksessa oltiin siirtymässä erillisistä erityiskouluista ja erityisluokista lähempään yhteistyöhön yleisopetuksen kanssa. 

Idea tarkkailuklinikasta oli syntynyt jo peruskoulun alkuvaiheessa. Kouluhallituksen  ohjeiden mukaan oli mahdollista  perustaa  peruskoulun yläasteelle  1970-luvulta alkaen  oppimis- ja sopeutumisvaikeuksista kärsiville oppilaille klinikka, jolla oli  sekä pedagoginen että terapeuttinen tehtävä. 

Oppilaat olivat klinikalla  tietyn ajanjakson, vähintään kaksi viikkoa, mutta vain niiden aineiden tunneilla, joilla vaikeuksia esiintyi. Yleensä matematiikassa tai kielissä. Ryhmässä oli korkeintaan viisi oppilasta kerrallaan. 

Tavoitteena ei ollut päästä eroon hankalista tyypeistä, vaan  selvittää oppilaan vaikeudet mahdollisimman pian ja saada hänet palaamaan normaaliin luokkaopetukseen.

Tarkkailuklinikka oli siis eri asia kuin tarkkailuluokka, jonne ”pantiin vakinaisesti opiskelemaan vaikeimmat häiriköt ja pahimmat pinnarit”. Tarkkailuluokalle siirryttiin tuolloin kasvatuneuvolan ja sosiaaliviranomaisten kautta, mutta tarkkailuklinikka oli  koulun sisäinen asia.  Siirto "jäähylle", tehtiin kirjallisesta anomuksesta, ja siirrosta ilmoitettiin koteihin - siihen ei siis tarvittu huoltajien lupaa.

Klinikka toimi siis yläasteilla. Usein aloitteen teki aineenopettaja tai  opinto-ohjaaja. Esityksen voi tehdä myös psykologi, kuraattori tai kuka tahansa oppilaan  koulumenestyksestä huolestunut henkilö,  kun oppilas ei osallistunut opetukseen, kieltäytyi tekemästä tehtäviä, oli  laiska,  reuhasi tai  häiritsi tunteja. Opettaja saattoi pelätä joitain oppilaita. Tai ei muuten vaan sietänyt heitä. Tai oppilaat eivät osanneet käyttäytyä,  eikä  koululla käyttöön otettu tapakasvatuskerho - suomeksi istuminen, katumus  ja hyvitys -  riittänyt. 

Myös oppilas itse saattoi pyrkiä klinikalle. Välit opettajaan olivat saattaneet katketa. Tai maikka ei osannut opettaa. Opiskelu tunti vaikealta, vastenmieliseltä  ja turhalta - töihin kun tuolloin pääsi jopa ilman päättötodistusta.

Esitykset käsiteltiin viikottain klinikkapalaverissa, johon osallistui sen ajan oppilashuoltoryhmä rehtorin johdolla. 

Työnjako oli sellainen, että ko. aineenopettaja antoi oppilaalle koulutehtävät; klinikkaopettaja vain valvoi, että tehtävät tulivat suoritetuiksi ja ohjasi niitä tarpeen mukaan.

Ansaliina Krogerus toimi tällaisen klinikkaluokan opettajana ymmärtääseni useita vuosia.  Hän julkaisi kokemuksistaan ja oppilaistaan  vuonna 1983 lämmöllä  kirjoitetun kirjan. 19 tarinaa, tuokiokuvaa ovat ajalta, jolloin oli vasta siirrytty peruskouluun, ja huomattava osa oppilaista oli ”suppareita” eli  tasokurssiaineissa suppean - ei lukioon oikeuttavan oppimäärän- valinneita. Mutta joukossa oli myös tosi lahjakkaita

Moni tarinoista sai onnellisen lopun. Ehkä myös siksi, että Krogeruksella oli - luenma- hieno tatsi oppilaisiin. Hänellä oli harvinainen "lääke" oppilaille: tuttavallisuuden metodi. Ystävyys.

1980- luvulla klinikkaopetusta kokeltiin myös eräillä isoilla ala-asteen kouluilla erityisluokkien rinnalla. Siitä käytettiin myös nimeä pienryhmäopetus. Joissain kouluissa oppilaat opiskelivat  1-5 hengen ryhmissä keskimäärin 5-8 viikkoa, muutamat kauemminkin, kertoo Taina Cederström.  Viikottainen opiskeluaika oli 2-12 tuntia Pääsääntöisesti opiskeltiin lukujärjestyksen mukaisia oppiaineita.  

LÄHDE:

Krogerus, Ansaliina. 1983. Tarkkailuklinikka. Eriyisopetusta  erityisille oppilaille. Helsinki:WSOY

Cederström, Taina (1984).Pienryhmäopetus- helpotus opettajille. Luokanopettaja 1984(6),16


Perästä kuuluu, sanoi torvensoittaja


Onkohan enää missään tämäntyyppistä tapaa antaa oppilaille tukea?  1990-luvulla  eräissä kouluissa -meilläkin-  oli jonkin aikaa käytössä ns. pysäkkiluokka,  joustava  tila, jonne  sai mennä rauhoittumaan määräajaksi aikuisen kanssa. Itse kokeilimme Aurorassa vielä keväällä 2014 myös  ns. Pian Arkkia, jossa pieni ryhmä oppilaita opsikeli määräajan erityisopettajan tukemana vanhempien suostumuksella, mutta ilman raskasta byrokratiaa.

Ensi syksynä otetaan käyttöön uusi  tapa antaa tukea oppilaille kolmiportaisen järjestelmän sijaan. Mahtuisikohan klinikkaopetus siihen?

Ei kommentteja: