Kirjoja

Kirjoja
Kirjoja

torstaina, helmikuuta 15, 2024

15 seniorirexiä + Tekoäly = totta











Espoossa toimii vireä eläkeläisrexien yhdistys. Tänään 15 seniorin ryhmä pääsi tutustumaan Otaniemessä Microsoftilla tekoälyn mahdollisuuksiin opetuksen ja oppimisen sekä laajemmin koulun toiminnan kehittämisessä. Asiantuntijana oli firman toimiala-asiantuntija Vesa Äyräs. Ennen kuin hänet kaapattiin liike-elämän, hän ehti toimia  itsekin yli 20 vuotta Espoossa rehtorina. Vesa oli myös  vastuussa 2010-luvun puolivälistä alkaen fullanilaisen NPDL-hankkeen tulevaisuustaitojen  jalkauttamisesta.


Tänään Vesa on maan johtavia tekoälymiehiä. Hän tartutti kiistatta oman innostuksensa  entisiin kollegoihinsa vankalla asiantuntemuksellaan ja myös upeasti uuden innovaation mahdollisuuksia vanhempiakin silmiä avanneilla demoilla. 


Näimme mm. kuinka tekoäly käänsi suoraan hänen puheensa englanniksi ppt-esityksen alareunaan. Näimme, kuinka Chat gtp:n (parannettu versio?) laati muutamassa sekunnissa tietystä aineksesta oppilaille tehtäviä. Kuinka se kirjoitti sovittelevan kirjeen koulua moittineelle huoltajalle. Kuinka sen avulla  voitiin eriyttää tehtäviä tai vaihtaa opetuskieli toiseksi- joko tekstinä tai puheena. Kuinka sen avulla voidaan luoda mistä tekstistä tahansa ekirja.


Vakuutuin;: Tekoäly on upea mahdollisuus. Se  voi olla  väsymätön opettaja, joka  auttaa ja sparraa oppilasta niin kauan kuin tarvitaan. (Tai ehkä mieluummin mm. palkkaussyistä :;-) väsymätön apuopettaja). 

Tekoäly on upea mahdollisuus myös opettajalle. Sen avulla jokaisella oppilaalla on ikäänkuin oma tutoropettaja/koulunkäynninohjaaja, ja opettajalle jää aikaa kohdata oppilaita. Jokainen saisi personoitua tukea. Oppimisessa voidaan ottaa huomioon  oppilaiden erilaisuus (tavallinen oppiminen> mestarioppiminen> poikkeuksellisen lahjakkaisen oppilaiden tutorointi). Sen avulla tunnistetaan oppilaan oppimisen esteitä - ja autetaan niiden ratkaisemisessa. Sen avulla tuotetaan selkokielistä suomea. Se voi auttaa alkuun. Sen kanssa voidaan tehdä yhdessä.

 

Tekoäly nostaa oppimisen iloa. Oppilas saa tekoälyltä vastauksen juuri silloin, kun hän sitä tarvitsee. Mutta myös oppilaan käyttämään tekoälyä  - ei vain kopioimaan tietoa paikaista toiseen. 


Myös opettajan on opittava uuttaa. Tehtävänantoja pitää muuttaa. Ei kysytä enää perusfaktoja pohjoismaasta, vaan esim.: Missä maassa haluat asua? Perustele. Tekoäly ei opi oppilaan puolesta. Tekoälylle voidaan antaa ohje, ettei se anna oppilaalle suoraan hänen pyytämiän vastauksia, vaan että se auttaa oppilasta kysymyksillå.

 

Vesan mukaan tekoäly voi olla opetuksen ja oppimisen historian suurin muutos, Oppimisen tutorbotti. Se auttaa huikeasti mm.formatiivisessa arvioinnisaa (ja tänään unohdetussa diagnostisessa arvioinnissa selvittämällä lähtötason). Bomuksena: Palaute  oppilaan tuotokseen voidaan pyytä eri tyyleillä: ammattimaisesti, hauskasti, positiivisesti. (Itse en käyttäisi sitä summatiivisessa arvioinnissa)


Tekoäly on upea mahdollisuus myös  hallinnollisiin tehtäviin


Jos tekoäly otetaan käyttöön automatisoimaan  toistuvia rutiineita  digitaalisesti (vaikkapa ketju virkavapauspäätöksestä- sijaisenhakuun- palkkauspäätökseen- ohjeistukseen- kokemusteen koontaan), aikaa jää  tärkeämmälle.


4 isoa teknologista muutosta

 

Teknologian historia voidaan  Vesan mukaan jakaa neljään, uuden innovaation käynnistäneeseen aikakauteen

  1. Höyrykoneen keksiminen (1784)
  2. Sähkön keksiminen (1800-luvulla)
  3. Elektroniikan läpimurto ( 1970-luvulta alkaen): datasta tuli  uutta öljyä.
  4. Tekoälyn luoma digitaalinen murros  (2023-)

Jokaisella aikakaudella olemme vastustaneet muutosta. Mutta muutokset ovat menneet läpi. Matkapuhelimen jalkauttaminen vei 16 vuotta, Internetin

7 vuotta. Facebookin 4,5 vuotta.  Tähän mennessä muutamassa kuukaudessa tekoälyä on jo käyttänyt yli 100 miljoonaa ihmistä


Tekoäly on  kaikkialla.  Google, Uber, älykello, Netfli., Spotify - kaikki ne käyttävät tekoälyä.


Pitääkö tekoälyä pelätä?


Kyllä, Vesa vastasi. Myös rikolliset käyttävät sitä. Kaikkia innovaatioita voidaan käyttää hyvään ja pahaan.


Kyllä, se muuttaa työelämää ja ammatteja. Siksi on tärkeää opetella käyttämään tekoaälyä On tärkeää, että organisaatioilla on oma tekoälystrategia.


Miten upeita mahdollisuuksia se tarjoakaan muuallakin kuin koulutuksessa . Vaikkapa sairauksien tunnistamisessa. Mielenterveyden ongelmissa. 


Oko siitä varaa myöss oppimisessa? On, sen avulla voidaan olla opettelevinaan. Oppilas voi antaa tekoälylle esim.ohjeen: " Tee tästä teemasta essee. Lue oma tekstini, millaisia virheitä teen. Jätä  esseeseen 10 %  minulle tyypillisiä virheitä."


Perästä kuuluu sanoi torvensoittaja


 Hieno puolitoistatuntinen. Kiitos järjestelyistä Arja. Kiitos myös maiskis-lounaasta, Vesa. Kiitos kaikille mukaan ehtineille. Oli niin mukava nähdä upeaa työtä Espoossa tehneitä kollegoita ja vaihtaa ajatuksia.



Ei kommentteja: