Olen tässä jo muutaman ajan ollut innoissani väiteestä, että koulu on unohtanut murrosiän ja että nyt tarvitaan teinididaktiikkaa.
Sitten läysin kirjan, jonka otsikko on Laiminlyöty murrosikä. Luulin, että vasta koulutusvaikuttaja minä olen huomannut tuon. Vilho Reima kirjoitti teoksen 100 vuotta sitten. Argh!
Reima, Vilho (1922). ”Laiminlyöty murrosikä”. Koti ja Kasvatus XIX. Helsinki: Kotikasvatusyhdistys ry.
Kirjan ilmestyessä elettiin vaikeita aikoja.Suomi oli itsenäistynyt viisi vuotta aikaisemmin. Neljä vuotta aikaisemmin oli käyty verinen sisällissota. Ja edellisenä vuonna (1921) oli säädetty opppivelvollisuuslaki, johon kuului myös ns. jatkokoulu (varhaismurrosikäisille).
Kirjan tarkoitus oli tukea koteja kasvattamaan ei vain lapsia vaan myös varhaisnuoria (= murrosikäisiä). Tuon tehtävän oli laiminlyönyt myös Kotikasvatusyhdistys (nykyään Suomen vanhempainliitolta), jonka valistajana Reima toimi. "Murrosiän nuorten suhteen laiminlyönnit kasvatusalalla painavat kuin meren santa,"
Kirja kuvaa osuvasti oman aikansa käsitystä kehityksestä lapsuudesta kohti varhaisnuoruuutta. Ikäkausi, joka sijoittuu lapsuuden ja varsinaisen nuoruuden väliin. Siirtymä etenee hitaasti. Vanhempien sijaan opettajasta tulee ensiin "sangen huomattava henkilö" ja tovereista löydetään hyviä leikkikumppaneita. Kun ikä lisääntyy. Koulu tovereineen "rupeaa yhä enemmän mieltä kiinnittämään.". Lapsen elämään Ilmestyy aina enemmän uutta ja ihmeellistä. .Ystävyyssuhteet alkavat olla kiinteämpiä kuin aikaisemmin. Ja pian, kun murrosikä iskee, "Kuja ja katu rupea hyvin monelle käymään mieluisammaksi kuin koti ja toverit siellä hauskemmiksi kuin isä ja äiti."
Murrosikä
On yllättävää, kuinka oivaltavasti jo tuolloin ymmärrettiin murrosikä. Reiman mukaan murrosikä ajoittuu ikävuosiin noin 13-18, toisilla se tosin kestää 20:een. Se oli ihmisen tärkein ikäkausi. Sen vuodet olivat vaarallisimpia. Ikövaiheen kasvutehtävä oli saada suunta elämälle. Tai sitten se oli elämän särkymisen alku.Murrosikä oii nuorten etsikkoaika. Silloin ratkeaa, mihin kiinnymme ja totumme. Murrosiässä ihmisen vastaanottavaisuus on suurimmillaan (Skovgaard-Petersen). Niin hyvälle kuin pahalle.
Murrosikäisen on elettävä nämä vaikeat kehitysvuodet, jolloin ei enää olla oikein lapsia , mutta ei myöskään täysikasvuisia. Se on siirtymäkausi, jolloin emme ole oikein selvillä itsestämme emmekä tiedä, keitä olemme.
Reiman tekstistä löytyy ikäkaudella ominaisia piirteitä:
- alakuloisuus valuu yli äyräitten
- elämänjanoa
- halu oila itsenäinen
- huolta; en kelpaa mihinkään
- ikäisten seuran tarve
- kiusallinen köyttäytyminen
- lorvailu, kulku huonosta seurasta toiseen
- mielikuvitus hämmnetäsydänoireet (sydän kasvaa)
- mietiskely
- oikullisuus
- rakastuminen (aluksi vapaata intohimosta)
- raskasmielisyys
- seuran, tovereiden suuri kasvattava merkitys
- sukupuolielämän puhkeaminen
- unen tarve; Pojat nukkuvat talvisaikaan kilpaa karhujen kanssa
- varhaisnuoret kaipaavat huomaavaisuutta ja rakkautta
- väsymys; tarve laiskotella
- ärtyherkkyys ja masentuneisuus
- "Nahanvaihto tekee kipeää" (Kaa)
- Murrosikä on kuin huhtikuinen sää.
- Murrosikäinen ihminen on kuin kaksoisolio, kuin yölepakko, joka ei ole lintu eikä kelpaa hiireksikään (Skovgaard-Petersen)
Ohjeita kasvattajille
Pääosa Reiman ohjeista on tarkoitettu varhaisnuorten kodille, heidön vanhemmilleen Poikien suurin vaara näinä vaikeina aikoina oli itsesaastutus .. koka voi johtaa vielä pahempaan nim. saman sukupuolen rakasteluun.
Ohjeita varhaisnuorison kasvattajille:
Reima korostaa teoksessa myös toverien kasvatusvoimaa. Oman perheen muut lapset - suuri sisarusparvi- ovat tärkeitä apukasvattajia. Reima sääli "erakkolapsia". Varhaisnuoret tarvitsevat paljon ikäistensä seuraa, ja me vanhemmat tarvitsemme hyviä apukasvattajia. Meidän on kasvatettava myöskin sitä seuraa, johon lapsemme joutuvat. Heitä kannattaa kannustaa kotiopintotyötä seuroissa.
Itsekasvatus tärkeää
Aikuisen tehtävä on ohjata varhaisnuorta itsekasvatukseen
- Tunne itsesi
- Luonteen kasvatus on tärkeää - tupakanhimo mm. heikontaa luonnetta
- Ohjataan käyttämään aika oikein, hyväksi.
- Velvollisuudentunteen kasvuun tukea kodeissa
- Ajankäyttäminen oikein, hyödyksi
- Työ tuottaa iloa. Työ karkaisee, taistelu vahvistaa.
Luku; koulun osa varhaisnuorison elämässä ss.73-75
Reiman mukaan koulun niskoille pannaan kaikki velvollisuudet, yksinpä sellaisetkin asiat, jotka etupäässä kuuluvat kodin tehtäviin. Hän kertoo itse sanoneensa monelle oppineelle isälle Helsingissä, miksi ette pane poikianne kansakouluunihin, koska tahdotte kansanvaltaisesta käydä, etteivät lapset jo pienestä pitäen kasvaisi eri leireissä.He sanovat kyllä ymmärtävänsä asian oikeuden ja tärkeyden, mutta he eivät muka voineet panna lapsiaan huonoon seuraan. Niinpä.
Tuohon aikaan suurin osa lapsia kävi vain kansakoulun, joka päättyi 13. ikävuoden korvissa, jolloin murrosikä vasta alkaa. Kansakoulun jatkokursseja, joissa oppilaat olivat jo varhaisnuorisoa, oli tuohon mennessä maaseudulla ollut sangen vähän. Tämäkin opetus oli tulossa pakolliseksi, ja se tuottaisi varmaankin suuria hankaluuksia opettajille.
Aivan toinen asema oli tällö kohdalla tuolloin oppikoululla, jossa oppilaiden enemmistö kuului murrosiän nuorisoon.
Noihin aikoihin oli siis juuri säädetty oppivelvollisuus.- Opettajillekin alkaa Reiman mukaan uusi kausi, jonka vaatimuksia täyttämään heidän on erikoisesti valmistauduttava voidakseen menestyksellä opettaa ja johtaa varhaisnuorisoa. Monella lapsella on näihin aikoihin erikoinen halu haastaa riitaa opettajiensa kanssa. He saattavat olla viikkokausia vastailematta tehdäkseen mukaa kiusaa opettajilleen. Että opettajat ovat pikkumaisia ja puolueellisia juuri heihin nähden, se on heidän mielestään luonnollisin asia maailmassa.
Koulun työssä nuorisolla oli Reiman mukaan käsitys, että työn täytyy itsensä viehättää. Siksi olisi jatkokoulujen ohjelma saatava vaihtelevaksi, oppikirjat hauskoiksi mutta samalla kuitenkin sellaisiksi, jotka huomaamatta johtavat työhön ja ponnistuksiin – auttamaan itseään. Koulukomiteatkin ovat tärkeitä, mutta opettajiston henki se vasta elävöittää tulevan jatko-opetuksemme tuottaen hyötyä ja siunausta varhaisnuorisollemme
Opettajille Reima ei uskaltanut antaa neuvoja (joita hönellä olisi) kuin yhden: "Pärpättävää ja paljon puhuvaa naisopettajaa pojat eivät tällä ikäkaudella ollenkaan tahdo sietää."
Reiman mukaan vika on koulujärjestelmässamme. Se ei ota huomioon murrosiässä olevan nuorison erikoisia tarpeita ja sen omalaatuista kehitystä. Monet aineet pannaan sen luettavaksi ja peloittavat tutkinnot saavat monen ponnistamaan ylivoimaisesti. Liian suuri paino pannaan ylioppilaaksi pääsemiselle, mihin pyrkiessä moni on käynyt ”surkastuneeksi” raukaksi ja kadottanut kaiken halun oppimiseen ja eteenpäin menoon. Varsinkin tyttöjen nähden piti tämä usein paikkansa. Läksyt pitivät oppikoululaisia pois monesta pahasta .
Reima ehdotti, että jatko-opetuksen käynnistyessä opettajat koettaisivat pitää ympärillään entiset oppilaansa ja hänen vaikutuksensa jatkuisi heihin vielä koulunkäynnin loputtuakin. Keskustelemalla heidän kanssaan, lukemalla, laulamalla ja leikkimällä hän estäisi heitä vieraantumasta koulusta ja saisi heidät herätetyiksi ja ylläpidetyksi henkisen toiminnan kaipuun, oikean sivistysharrastuksen.
Nuorisosta, joka tällaisten harrastusten turvissa sivuuttaisi murrosikänsä, elämänsä vaarallisimmat vuodet tulisi monessa suhteessa ryhdikkäämpää ja terveempää kuin siitä, joka kasvaa…jopa suorastaan turmiollisesti vaikuttavan toverielämän varassa.
Kirjoittajasta
KIRJOITTAJASTA
Vilho Reima (1867 – 1948) oli suomalainen kansakoulunopettaja, Suomalaisen puolueen kansanedustaja (1909-10), kansan valistaja ja kouluneuvos. Hän toi äitienpäivän vieton Suomeen.
Vilho syntyi räätälin perheeseen. Lapsuuden koti oli ” hirveä juoppouden temmellyspaikka". Töihin Vllho meni tehtaaseen jo 9-vuotiaana. Sunnuntaisin hän oli pyhäkoulun opettajana. Opettajanuran hän aloitti 17-vuotiaana kiertokoulun opettajan apulaisena. Sortavalan seminaarista hän valmistui vuonna 1890. Reima toimi pätevänä opettajana Kymin Hurukselan kansakoulussa ja sitten muutaman vuoden Helsingissä ennenkuin ryhtyi kansanvalistajaksi. Tässä tehtävässä hän perusti suomenkielisiä kansakouluja Helsingin ruotsinkieliseen ympäristöön, mm. Espoon Lahnukseen. Hän organisoi kouluihin mm. tiloja, kirjoja, opettajia. Hän oli edistämässä myös Kymenlaakson kansanopiston perustamista. Reima oli tuottoisa kirjailija. Hän kirjoitti useita raittius- ja kasvatusalan teoksia.
Oman perheen Vilho Reima perusti vuonna 1898. Puolisonsa Aliina Marin kanssa he saivat kahdeksan lasta.
Perästä kuuluu sanoi torvensoittaja
Ensin kehu kirjoitusotteesta Tyyliin kuului tarinamuotoiset vertaukset, joilla johdatetaan kunkin teema ytimeen. Hyvä idea. Itse sisältö on toki pääosin oman aikansa näköinen, toki kristillinen mutta yllättävä sovinnollinen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti