... olivat tässä.
Tänään pidin didaktikkona (sivutoimisena tuntiopettajana) III-periodin harjoittelun 60 minuutin päätössession neljälle opiskelijaparille Zoomissa.
Olin lukenut heidän harjoitteluraporttinsa, ja rakentanut noin 100 dian virikeaineiston niistä nostamistani sitaatteista. Teemoja oli kymmenkunta. Diojen joukossa oli klassisia aforismeja tukemassa heidän ajatyksiaan, kuten...
Ideana oli reflektoida nyt yhdessä kunkin erikseen tekemää reflektiota tästä jaksosta opettajaksi kasvun yhtenä oppimis-kokonaisuutema.
Kuten etäopetuksessa usein käy, dialogi jäi kuitenkin aika monologiksi.
KOSKA keskustelut olivat luottamuksellisia, tiivistän niitä hyvin yleisellä tasolla.
NYKYSYSTEEMILLÄ tuotamme luokanopettajia, jotka haluavat:
- että luokassa on järjestys, työrauha, mutta myös hyvä ilmapiiri: iloa ja huumoria
- haluavat arvioida oppilasta (F) kannustavasti ja (S) oikeudenmukaisesti
- haluavat tuntea oppilaansa, kuunnella, osallistaa heitä ja antaa heille tilaisuuksia käyttää vahvuuksiaan
- haluaisivat eriyttää niin alas- kuin ylöspäin (mutta helppoa se eiole) sekä antaa mahdollisuuksia vaihtoehtoisiin näyttöihin (mutta se on vaikeaa)
- kehittää itseään, mm. opettajapuhettaan
- kohdella jokaista oppilasta arvokkaasti
- luoda kaikille oppilaille innostusta ja onnistumisen kokemuksia
- olla kiinnostuneista joka oppilaasta omana persoonanaan ja antaa joka oppilaalle palautetta jopa päivittäin
- olla oppilaskeskeisiä mutta opettaa myös opettajakeskeisesti
- uskaltaa olla myös kriittisiä nykykoulua kohtaan.
- osalla oli huoli nykymallin stressaavuudesta. Työtä on liikaa. Aikaa ei jää yhteiselle suunnittelulle. Itse jäin pohtimaan, pitäisikö 4 * 20 opetustunnin kokonaisuutta pidentää muutamalla viikolla.
- osa koki voimaantuneensa. Osa jopa turhautuneensa
- osa olisi halunnut itse vaikuttaa enemmän opetusohjelmaan
- pariopettajuus toi usealle energiaa, ei kaikille.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti