Kirjoja

Kirjoja

sunnuntaina, lokakuuta 05, 2014

Sijaisopettajille koulutusta!

Nuori Martti ja esikoinen ihan 1970/80-lukujen taitteessa.
Noihin aikoihin sain ensimmäisen kutsun sijaiseksi OKL:lle.
Ja sieltä tie vei noille sijaiskursseille.
SAIN facebookissa hauskan viestin nykyään rexinä, tietokirjailijana ja kouluttajana toimivalta ystävältä:
"Martti, pitääpä uskoutua. Olin Tampereella perjantaina kouluttamassa opettajia. Mainitsin sattuman merkityksen, ja kerroin sinun ja Rauno Haapaniemen vetämästä Helsingin Yliopiston Lahden tukimus ja koulutus etc. järjestämästä sijaisopettajakurssista syksyllä 1983.  
Kerroin, että opetitte viikon aikana käytännössä saman, minkä OKL opetti kahdessa vuodessa.Arvelin, etten koskaan olisi saanut vastaavaa pedagogisen ajattelun pohjaa muualta. 
Kun nykyään rekrytoin opettajia omassa työssäni, olen pohtinut moneen kertaan, että sijaisopettajakurssin kaltaista ravistusta kaivattaisiin edelleen. Mielellään peräti koulutusohjelman sisällä (joitakin positiivisia merkkejä on toki näkynyt), mutta toki ennenkin kävisi, jos ei yliopistossa onnistu."
TEKIPÄ tuollainen palaute hyvää. Minulla oli ilo olla mukana useassa hankkeessa, joissa järjestettiin koulutusta (vrt. Hätäensiapu-kurssi) sijaisina toimiville muodollisesti epäpäteville opettajille. Ihan tarkkaan en muista, miksi juuri minä niihin kuvioihin jouduin. Reijo Jouttimäki Lahden tutkimus- ja koulutuskeskuksesta saapui Helsinkiin neuvottelemaan. Olin muistaakseni silloin vt. didaktiikan lehtorina, ja olin jonkin verran hahmotellut tutkimusta sijaisopettajista. Ehkä siitä syystä minut nimettiin OKL:n puolesta yhteistyökumppaniksi.

SUOMEN ensimmäinen sijaisopettajakurssi järjestettiin Lahdessa vuonna 1982.  Parinani oli kurssikavetini Jorma.J.Ahonen.

NOIN 10 vuoden ajan kursseja järjestetiin. Rahat niihin järjesti mm. Helsingin yliopiston  täydennyskoulutus- yksiköt (Lahdessa, Imatralla...) , työväenopistot (Lohja, Karkkila, Vantaa)  ja myös yksittäiset kunnat kuten Espoo.

Kurssit olivat yhden opintoviikon pituisia (40 t). Lähipäiviä oli usein kuusi, osa arki-iltoina osa lauantaisin.

Menetelmiin kuului keskusteluluentoa, ryhätöitä, mutta myös ihan oikeaa opetusharjoittelua. Mikrouokio, josta saatiin palautetta. Osa videoitiiin.  Joskus minä olin kulloisenkin parini kanssa mukana kaikissa osioissa, joskus vain joissakin, ja paikalliset osaajat vetivät omat osuutensa. Upeita kouluttajatovereita  olivat  mm. KM, logonomi Jorma J. Ahonen, luokanopettaja Rauno Haapaniemi ja TeT Tapio Toivanen.

Esim. Imatralla Linnalassa 16.- 29.4. 1993 pidetyn sijaisopettajakurssi ohjelma oli seuraava. Tuolla kussilla oli 25 osallistujaa.

SIJAISOPETTAJAKURSSI

Pe 16.4.  ALOITUS
17.30-17.45  Ilmoittautuminen. Kurssin avaus ja tavoitteiden esittely
17.45- 19.30 Lapsen kehitysvaiheet. Onko opettaja puutarhuri vai kivenhakkaaja?

La 17.4.  OPETUKSEN SUUNNITTELU, OPPITUNTIEN VALMISTELU
8.30 – 10.45 Mistä on oppitunti tehty? Opetustuokioiden rakenne, työtavat, oppimateriaalit ja niiden merkitys oppimisessa. Opetuksen eriyttäminen ja aviointi.
10.45- 11.45 LOUNASTAUKO
11.45-12.30 Alkuopetus
12.30- 13.45 Opetustuokioiden suunnittelua ja eilaisten työtapojen soveltamista ryhmissä.
13.45-14.15 TAUKO
14.-15- 15.30 Opetustuokioiden suunnittelu jatkuu

Ti 20.4. ERI OPPIAINEET KOULUTYÖSSÄ
17.00-18.30 Matematiikka oppiaineena
18.45-19.30 Taito- ja taideaineet oppiaineina

To 22.4 ERI OPPIAINEET KOULUTYÖSSÄ
17.00 – 18.30 Äidinkieli oppiaineena- lukeminen ja kijoittaminen
18.45- 20.-15  Oppimisvaikeudet ja erityisopetus

Ke 28.4.  KOULUN ARKIRUTIINIT
17.30- 19.45  Tutustuminen Linnalan peruskoulun ja opettajan arkeen. Opettajan  vastuu. Työturvallisuus eri oppiainessa. Koulutointa koskevat tärkeimmät säädökset.
Opettajan vikaehdot ja palkkaus. Sijaisopettajan toimenkuva;  käytännön toimintaohjeita

To 29.4. OPETUSHARJOITTELU
9.00- 14.00  Kurssilaisten pitämät opetustuokiot Linnalan peruskoulussa
Palautepalaveri,  kurssin päättäminen ja todistustenjako.

TOINEN, usein käytetty ohjelmarakenne oli seuraavanlainen:

SIJAISOPETTAJAKURSSI

Pe  (4 t) ALOITUS
Tutustuminen. Kurssin avaus ja tavoiteiden esittely.
Sisääntuloharjoitus (kehon viestintää, ensimmäinen tunti)
Sijaisopettaja; babysitter, Jokerikortti? Quest Star? Johdatusta sijaisopettajan toimenkuvaan, haasteisiin ja riemuihin.

La : JOHDATUSTA OPETUS-OPPIMISTAPAHTUMAAN (6 t)
Vauhtia kasvatuksen filosofiasta.
Moderni oppimiskäsitys. Clarken teoria opetustaidosta.
Bloomin näkemys eri osatekijöiden merkityksestä.

Ti: OPETUKSEN KÄYTÄNTÖÄ (4t)
Ainekohtaisia/luokka-astekohtaisia osuuksia
Opetusmenetelmiä ja –välineiden esittelyä.

Pe  OPETUKSEN SUUNNITTELUPAJA (4t)
Opiskelijat suunnttelevat ohjatusti ryhmissä opetustuokioita. Kullakin ryhmällä oma teema

La . MIKROHARJOITUKSET (6 t)
Kullakin kurssilaisella 10 minuutin opetustuokio oppilasryhmälle eri teemoista. Palaute, Pahaiden antien esittely. Palautepalaveri ja kurssin päättäminen.

ME kouluttajat olimme ylpeitä näistä kursseista ja kurssilaisista. Moni heistä hakeutui opettajankoulutukseen ja on tehnyt hienon uran koulussa.  Olen samaa mieltä: tällaista koulutusta tarvittaisiin yhä.


2 kommenttia:

Rauno kirjoitti...

Hauskaa kuulla ja kivaahan meilläkin Martti oli! Sitä kyllä nyt jälkeenpäin ihmettelen että miten niin pienellä kokemuksella hommaa vedettiin ? Nuoruus ja suuri luottamus omaan osaamiseen :)

Jos en ihan väärin muista niin muisteltiin praktikum-kurssia ja Matti Someroa innoittajana muun muassa, kun sisältöä suunniteltiin. Sieltähän mekin saimme kai eniten pedagogisen ajattelun evästä. Se kurssi sitten poistui turhana...

Päivi Pelli-Kouvo kirjoitti...

Aivan huikea juttu, Martti!

Tällaista kurssitusta saisi olla säännöllisesti vaikka vesoissa ihan kaikille.

Päivi