Kirjoja

Kirjoja
Kirjoja

torstaina, syyskuuta 12, 2013

Opettajat kohti vuosityöaikaa?

Kuvassa monta tuttua Akavatalon aurinkopihalla. Mm Sippolan Matti.
OAJ: n koulutus-ja tulopoliittinen toimikunta pitivät Helsingissä yhteistä kaksipäiväistä seminaariaan. Torstain teemana oli työaika-järjestelmän uudistaminen. Keskustelun virittäjäksi klo 10 - 11.50  oli kutsuttu kolme provo-kaattoria. Minä olin keskimmäinen. Edustin espoolaista rehtoria. Provokaatioiden jälkeen arvo-valtainen paneeli ja muu ryhmä ottivat kantaa  kuulemaansa. Keskustelua veti Heljä Misukka.

VAHVA yhteinen kanta oli, että tällä vanhalla vain opetus-velvollisuuksiin perustuvalla mallilla ei enää pärjätä.  Se ei ole oikeudenmukainen eikä se vastaa työn todellisuutta: muuttunutta ja yhä muuttuvaa opettajuutta. OAJ:n on oltava aktiivinen, ettei meille käy samoin kuin tanskalaisille opettajille.

Yhtenä vaihtoehtona olisi vuosityöaika. Opettaja tekisi vuodessa 1520-1600 tuntia töitä, opetusta tai muuta työtä. 400 tuntia olisi ns. sitomatonta työaikaa. Osa työstä voi osua kesään, mutta vapaajaksoja voisi olla 8 +4.  Opettaja laatisi suunnitelman, jonka kategorioina voisi olla opetus-muut henkilökohtaiset tehtävät-tki- työyhteisön ja itsensä kehittäminen.

OAJ edellyttää, että samalla nostettaisiin opettajien palkkaa noin 10 %. Samassa yhteydessä pitäisi luopua opetusvelvollisuuksista. Se valitettavasti tarkoittaisi myös sen sietämistä, että osalta häviää etuja. Se ei onnistu tässä taloustilanteessa eikä tavanomaisilla sopimuksilla, mutta ehkä valtio voisi innostua tulemaan mukaan vuonna 2016 tai 2017.

Vuosityöajasta on kokemuksia jo useiden vuosien ajalta - ammatillisella puolella jo vuodesta 1998.  Itse järjestelmä toimii hyvin. Ongelmat johtuvat huonosta johtamisesta.



OMAN provokaationi diat yllä clipisinä.  Pausea klikkaamalla dia pysähtyy. 
Loppupuheenvuorossani ehdotin, että ensimmäisenä askeleena keräisimme opettajilta pois YT-työn osan palkasta, ja rehtorin johdolla tuo 3*38 tuntia/opettaja jaettaisiin korvaukseksi aidosti tehdystä muusta kuin opetustyöstä.

Ei kommentteja: