Kirjoja

Kirjoja

torstaina, heinäkuuta 21, 2011

Pehmeästi takaisin töihin

Havainnekuva koulun vuosikellosta
KAKSI lomapäivää jäljellä. Mieleni on  näköjään aloittanut pehmeän laskun töihin. Huomasin kokoavani eilen ja tänään pohjia pian alkavan lukuvuoden isoiksi linjoiksi. Hahmottelin mm. vuosikelloa, johon kirjattaisiin kaikki joka vuosi toistuvat koulun asiat.

Mitään konkreettia ja järkevää lupaan kuitenkin olla tekemättä. Joku tolkku työnteolla.

Kasvatuksesta

Se osa aivoistani, joka on vielä lomalla, virkistää itseään palauttamalla mieleen mielenkiintoisia  kasvatuksen historiaan liittviä yksityiskohtia.

Olen nyt käynyt vanhat muistiinpanoni kahta dokumenttia lukuunottamatta läpi, ja kasassa on n.130 sivua niistä poimittuja energisoivia sattumia.

Tämän kesän erityishobbyni on ollut etsiä kasvatuksen historiasta trendejä, johdonmukaisia linjoja. Näyttää kuitenkin siltä, että kukin aikakausi rakentaa omaa pedagogiikkaansa samoista tietyistä ideaulottuvuuksista (esim. kumpi autoa ajaa opettaja vai oppilas). Kehitys onkin cruisailua. Lähes kaikki ideat, mitä pidämme uutena opetuksessa, on kinattu jo antiikin Kreikassa ja Roomassa.

Ajattelin vielä ajatuskokeilla lineaarisen kehityksen sijasta omatekoista dialektista lähestymistä.  Olisiko pedagogiikan historia kuvattavissa fiksusti jatkuvana liikeenä yksittäisten  idea-akselien ääripäiden (teesi ja antiteesi) ja niiden jännitteestä syntyneiden synteesien  välillä?

Ei kommentteja: