Olipa hienoa saada taas kerran olla Turussa "oivalluttamassa" (Tommi Tuomisen ilmaisu) kouluväkeä.
Olin saanut kutsun rohkaista turkulaisrexejä ja muuta johtoporukkaa tarttumaan rohkeasti koulujensa pedagogiseen johtamiseen, vaikka tuon työn reunaehdot eivät ole aina optimaaliset. Työaikaa tältä ehkä kaikkein tärkeimmältä koulunjohtamisen tehtävältä ryöstetään koko ajan kaikkeen muuhun - toki nekin tärkeään. Mutta silti.
Paikalla ammatti-insituutin auditoriossa oli yli 100 osallistujaa. Ilmapiiriä nosti mm. se, että paikalla olivat mm. apulaispormestari Piia Elo, palvelualuejohtaja Tommi Tuominen (kuvassa) ja perusopetuksen palvelupäällikkö
Aikaa oli neljä tuntia 10-14, ja välissä oli 45 minuutin lounastauko. Konsepti, jossa noin 15-20 minuutin tiedonkaatoa seurasi 5-10 minuutin porinat oman koulun pajassa, tuntui toimivan.
Kokosimme ensin isoa kuvaa juuri nyt mediaa hallitsevasta peruskoulukritiikistä. Emme kivittäneet yhtään koulutuspoliittisen komentoketjun porrasta tai kuilua, mutta kävimme niiden esiin nostamia ongelmia läpi.
Pääfokuksemme oli pohtia, voidaanko ihan oman koulun tasolla sittenkin tehdä jotain toisin ja kehittää pedagogiikka vielä paremmaksi, niin että työ koulussa tyydyttäisi yhä useammin meidän kaikkien- niin oppilaiden kuin aikuisten - perustarpeet (vrt. Deci, Ryan ja Martela). Jos onnistumme siinä, oppisimme ja voisimme hyvin. Ajasta on aina pulaa. Siksi olisi tärkeää keskittyä kaikille tärkeisiin perusasioihin ja todella vaatia niiden osaamista. Näin saataisiin raivattua aikaa oppilaiden kohtaamiselle ja heille itselleen tärkeiden asioiden opettelulle.
Keskeiset lääkeaineet olisivat tutkimusperustaisesti a) (perusioiden) vaatiminen ja b) kohtaamisten tahdikkuus.
Kävimme läpi hyväksi koettuja malleja kehittää pedagogiiikkaa a) tehostamalla toimintaa (kiitos Laitera, Salomaa ja Johnsson kumppaneineen). b) vahvistamalla yhteisöllisyyttä (kiitos Haapaniemi ja Raina).
Oli upeaa saada esitellä useiden koulujen onnistumiskokemuksia pedagogiikan kehittämisessä usein sekä tehokkuutta että yhteisöllisyyttä vahvistamalla. Ja vähän tuli tyrkytettyä omiakin ideoita - liikakehua kuitenkin mokilla laimentaen :-)
Palkkion lisäksi tuli niin nostalginen olo TeamAuroran vuosista,.
Oli nastaa.
2 kommenttia:
Varmasti hyvä sessio Martti. Olennaisten asioiden äärellä olette olleet. Pp
Kiitos PP!
Jos oikeasti on niin, että nykyops rauhoitetaan, ollaan hienossa tilanteessa. Se osataan. Ja nyt saisi alkaa hionta. Oleelliseen keskittyminen. Ja uskallus karsia. Raivata tilaa pedagogiselle hyvinvoinnille, kohtaamisille. Nyt olisi huippuaika kriittiselle ja rakentavalle dialogille koulujen sisällä ja yhdessä. Mitä voisimme tehdä uudella tavalla ja vielä paremmin.
Lähetä kommentti