70-vuotias Kehitysvammaliitto järjesti 10.-11.11. opintopäivät Triplassa. Minulla oli ilo olla mukana torstain ohjelmassa. Klo 15 alkaen kuultiin nimittäin ns.Pecha Kucha -puheenvuoroja menneisyyden sankaritarinoista. Teemoja oli 4 Kehitys-vammaliiton toiminta, selkokieli, puhe-terapia ja - minun osuuteni ryhmä-integraatio esimerkkinä koulutuksen kehittymisestä.
Pecha Kuchan ideana on, että kukin alustaja juoksuttaa 20 diaa. Kuhunkin diaan saa käyttää aikaa 20 sekunttia. Nasta tehtävä. Piti laatia oikein pika-juoksutussuunnitelma. Suurin piirtein asiat menivät.
1. Eristysopetuksesta erityisopetukseen. Ulos-sulkemisesta osallisuuteen.
On upeaa olla täällä tänään kertomassa, että huolimatta siitä mitä media koulusta kertoo, opetusala on myös kehittynyt ja kehittyy ihan oikeaan suuntaan: eri lapsiryhmien eristämisestä ja ulossulkemisesta kohti erityistä opetusta ja osaallisuutta.
Koulu alkoi avata oviaan lapsiheimo kerrallaan 1800-luvulta alkaen. Ruotsia puhuville säätyläistytöille. Sitten mys rahvaan suomea puhuville lapsille. Kansakoulun isä Uno Gygnaeus olisi ottanut vammaisia lapsia kansakouluun 1860- luvulla.
2. Ryhmäintegraatiokokeilu Aurororan koululla 2005- 2013. Odotuksia ja tuloksia.
Auroran koulun ryhmäintegraatiokokeilu oli yksi pieni askel muutoksen tiellä kohti kaikkien koulua. Niinpä kerron sen tarinan-
Ryhmäintegraatio vahvisti kehitysvammaisten oikeutta päästä oman alueen lasten joukkoon. Kokeilun käynnistyminen vaati valtavan ponnistuksen, useavuotisen ponnistuksen pieneltä kehitysvammaisten lasten vanhempien joukolta.. Keskeinenvoimahahmo oli Susanna Lehti Ensin he saivat taivutettua tuekseen silloisen erityisopetuksen vastuualuepäällikön Minna Saulion. Sitten oli löydettävä koulu, jossa kokeilu voisi alkaa. Se löytyi: Aurora. Siellä oli opettajia ja koulunkäynninavustajia, jotka olivat valmiita isoon haasteeseen. Jotka ajattelivat, että koulun tärkein arvon on ihmisarvo. Kaikki kelpaavat. Ketään ei vaihdeta pois.
Ryhmäintegraatio tarkoitti pähkinänkuoressa, että vapaaehtoisten perheiden 4 kehitysvammaista lasta aloittivat ekaluokan Auroran oppilaaksiottoalueen tavallisella luokalla,. Näitä ryhmiä oli meillä kaksi. Toinen vuodet 2005 -2011 ja toinen vuodet 2007-.2013 Luokkaa opetti luokanopettaja, jonka apuna oli aluksi 3 koulunkäyntiavustajaa. Lisäksi luokan opetukseen saatiin tuntiresurssia 7 tuntia viikossa. Näillä voitiin muodostaa jakotunteja.
Pian mukaan kokeiluun saatiin kaksi muuta alakoulua: Toppelund ja Mikkelä. Ja kun ensimmäisen ryhmän oppilaat siirtyivät 7-luokalle, opetus jatkui Martinkallion koulussa. Sinne siirtyi myös asteittain alaluokkien opetus.
Syksyllä 2007, kun Aurorassa käynnistyi myös toinen ryhmäintegraatioluokka, koulusta tuli ns. oppimiskeskus. Oppimiskeskus oli Suomessa ainutlaatuinen tapa järjestää opettajille täydennyskoulutusta. : 11 mukaan kutsutun koulun opettajat ottivat vastuuta koko kaupungin opettajien osaamisen päivittämisestä. Idean takana oli silloinen opetuspäällikkö Ilpo Salonen.
Muiden koulujen opettajilla oli mahdollisuus kuulla kokemuksia ryhmäintegraatiosta. Kuinka oppitunnit pidettiin? Mikä oli opettajan ja avustajien työnjako? Millaisia ongelmia kohdattiin ja miten niitä ratkottiin. Valmentajina toimivat mm. luokkien opettajat Ulla Hämäläinen ja Kaija Kuivanen..
"Niin nallet kuin yleisopetuksen oppilaat hyötyivät" – koulunkäyntiavustaja Leena Fyrqvist
Tällainen kouluinkluusio nosti erilaisuuden arvostamisen kaikkien yhteiseksi arvoksi. Koko koulussa koettiin iloa ja kasvua ihmisinä.
Kaikki ei suinkaan mennyt kuin Strömsössä.
" Mitä enemmän eteen päin mentiin, niin tasoero vain voimistui. Pulaa oli mate-riaaleista, erityisopetus-tuesta. Monilla ns. tavislasten vanhemmilla saattoi alkuun olla ennakkoluuloja." - Luokanopettaja Kaija Kuivanen
" Lisäksi ymmärrän myös näin jälkeenpäin, että monilla ns. tavislasten vanhemmilla saattoi alkuun olla ennakkoluuloja. Itse rakastin kotivierailuja heti ensimmäisen lukukauden aikana. Kun vanhemmat saivat kahvikupposen äärellä kertoa avoimesti minulle ajatuksistaan, rakentui luottamus koulun ja kodin välille kuin itsestään. Toki myös vastaava luottamus syntyi lapsi/ope välille. Tämä malli ei tietysti ole mahdollista kaikille, minulle se oli suora reitti onneen:)))) – Luokanopettaja Ulla Hämäläinen
Auroran koulun omia intohimoja oli taideakasvatus. Opettajille oli tärkeää musiikki,. tanssi, teatteri, sirkus...
Koulun yhteisen ethos luotiin 1980/1990-lukujen taitteessa aikana, jolloin kouluja rohkaistiin omaleimaistumaan. Auroran opettajien yhteinen intohimo oli esteettinen eheyttäminen: Vahva usko eri taiteisiin ja niiden arvoon yksilön ja yhteisön identiteettityössä.
Monet koulun rakenteet tukivat ryhmäintegraatiota. Koululla luovuttiin 1990-luvun alussa 45 minuutin oppitunnin ja 15 minuutin välitunnin kaavasta, Tilalle oli luotu ns. päivän kehämalli, jossa völitunneista oli koottu 75 minuutin siesta keskellä päivää. Sinne sijoitettiin valtava joukko oppilaita kiinnostavuia kerhoja.
Oppimiskeskuksissa jaettiin kokemuksia. Innostuttiin. Kukin keskus laati vuosittaisen koulutusohjelmaesitteensä, ja ne jaettiin kaikkiin espoolaiskouluihin. Koulutustilaisuudet olivat maksuttomia, mutta niitä vetäneet opettajat saivat jonkinlaisen korvauksen. Auroran koulutusteemoja oli ryhmäintegraation lisäksi mm. draama ( Jukka Jokiranta), turvallinen iltapäivä, työrauha (Pia Mäki-Kokkila), erityisopetus (Sari Karjalainen), pedagoginen johtaminenOppimieskeskus järjesti koulubändeille yhteisiä rock-konsetteja (Risto Schiray).
Konktreetisti täydennyskoulutus tapahtui niin, että Auroran opettajat vetivät iltapäivisin 3 tunnin Vesoja. Erityisesti teatterijutuissa kouluttajina oli myös oppilaita. Lisäksi järjestettiin tutustumispäiviä.
Ryhmäintegraatiosta järjestettiin vuosien varrella useita VESOJA. Kun opettajat kertoivat omasta innostuksesta, innostus tarttui.
Ryhmäintegraatioluokkien toimintaa käytiin seuraamassa kaukaa ja läheltä.Meillä vierali. Espoon opetuslautakunta. Espoolaisvanhemia eri kouluista. Monia delegaatioita eri puolilta maailma.
3. Kuinkas tämän Tuhkimo-tarinan kävikään?
Muistatteko tarinan Tuhkimosta? Köyhä, ahkera Tuhkimo pääsee ihmeen kautta upeisiin juhliin, tapaa siellä prinssin, ja pari rakastuu.
Auroran koululla oli lisäksi vaikeita sisäilmaongelmia. Niinpä se luopui oppimiskeskustoiminnasta vuonna 2012. Viimeinen ryhmäintegaatioluokka siirtyi yläkouluun syksyllä 2013. Samalla puolet Auroran koulun luokista siirtyi väistötiloihin Kalajärven kouluun. Vanha kulurakennus purettiin syksyllä 2014. Koko koulu siirtyi Järvenperän koulun kentälle rakennettuihin väistötiloihin.-
4. Valoaukkoja tulevaisuuteen?
Elämme nyt vuotta 2022. Inkluusio on kuuma peruna. Erityisesti jos sen toteuttamiseen ei ole riittävää osaamista ja resursseja.
Mutta muistojen lisäksi on myös kokemusnäyttöä metodin vaikuttavuudesta.
Toinen ryhmäintegraatioluokan oppilas: Saga on mediatietojen mukaan kansainvälinen moniottelija. Takana on mm. down-urheilijoiden voimistelun MM-kisat. Special Olympics -kisoissa tuli kultaa nauhasta, hopeaa vanteelta ja pronssia kokonais-kilpailusta. Menestystä tuli myös alppihiihdossa Itävallan talvimaailmankisoissa 2017.
Kaunis kiitos!"
Auroran ryhmäintegraatiokokeilu oli hieno myös rehtorlle. Oli upea etuoikeus saada olla siinä mukana.
" Kyllä lämmöllä muistelen niitä vuosia. Oli se jotain niin jotain erikoista/erityistä!...Minkä kokemuksen ns normioppilaat saivat tästä!! Oppivat ymmärtämään erilaisuutta joukossa. Tuntuu että koko koulu silloin koki saman! –Luokanopettaja Kaija Kuivanen
"Isoja haasteitahan oli… mutta mistään summasta en niitä vuosia vaihtaisi! Mieletön kokemus!" – Koulunkäyntiavustaja Leena Fyrqvist
" Ryhmäintegraation toimintamalli oli todellinen sosiaalinen innovaatio. –Vastuu-aluepäällikö Minna Saulio.
Jos prinssi löytää lasikengän, lopuksi muutama ohje. Tarvitaan:
- Koulutoimen johdon sitoutuneisuus
- Määrtietoinen työ
- Pariopettajuus
- Pieni oppilasmäärä vrt, kuitenkin ns. "sosiaalinen ahtaus"
- Rittävä tila
- Riittävät resurssit (tunnit, avustajamäärä, erityisopettajan tuki)!!!
- Tehtävään sitoutuneet ja arvoitaan sopivat opettajat ja avustajat, arvoiltaan sopivat opettajat. Vanhemmille vapaaehtoista.
- Toiminnan sijoittaminen yhtenäiseen peruskouluun.
- Yläkouluopetuksen osalta tarvitaan uusi ajatuksia.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti