ENSI keskiviikoksi 29.9. Opetushallitus on kutsunut joukon asiantuntijoita Pyöreän pöydän -Teams-keskusteluihin. kuullakseen näkemyksiä 6. luokan lukuvuosiarviointia koskevasta kriteerityöstä.
Kuten muistamme perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden arviointia koskeva luku kuusi on jo uudistettu, ja 9. luokan päättöarvioinnin kriteerit otettiin käyttöön tämän lukuvuoden alkaessa.Uudistamisen tavoitteena on lisätä oppilaiden yhden- vertaisuutta ja selkiyttää arviointia ja siihen liittyviä periaatteita.
Pyöreän pöydän ääressä ovat OPH:n asiantuntijat, 32 kunnan muodostama Oppiva-verkosto ja Suomen Luokanopettajat ry. Suomen Luokanopettajat ry:n tehtävänä on kutsua 10-20 luokan-opettajaa mukaan keskustelemaan ja tuomaan näkökulmia uudistustyöhön. Yhdistys on kutsunut minut yhdeksi oman tiiminsä jäseneksi. Tiimiämme vetää puheenjohtaja Marko Jokinen.
OPH ei ole vielä linjannut tarkemmin, mitä kaikkea tullaan tekemään:
- Tehdäänkö vain vähimmäisosaamisen kriteerit oppiaineittain 6. luokalle
- vai useammallekin vuosiluokalle?
- Tehdäänkö arviointikriteerejä useammille arvosanoille, kuten päättöarvioinnissa?
- Entäpä sanallisen arvioinnin kriteerit?.
- Millaisia kriteerien tulisi olla, jotta ne palvelisivat parhaalla tavalla arvioinnin oikeudenukaisuutta ja koulutyötä
Mitä mieltä sinä olet? Nyt on tilaisuus vaikuttaa tähän kehittämistyöhön! Vauhtia voit ottaa selaamalla päättöarvioinnin kriteereitä:
Tässä esimerkki yhden äidinkielen ja kirjallisuuden taidon arviointikriteeristöstä (klikkaamalla saa suuremmaksi).
Voit laittaa ajatuksiasi joko tähän blogiin tai emaililla marttifi@gmail.com
Luokanopettajilla on oma valmennuswebinaari 27.9. illalla, joten kommentit pliis siihen mennessä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti