JOOSEFISTA - Jeesuksen äidin: Marian puolisosta, Jeesuksen isäpuolesta ja Jeesuksen sisarusten isästa ei paljoa puhuta eikä tiedetä. Markus – evankeliumeista ajallisesti vanhin – ei edes mainitse häntä. Markus ei kerro myöskään mitään Jeesuksen syntymästä, ei lapsuudesta, ei nuoruudesta. Joosef mainitaan Matteuksen ja Luukkaan sekä nimeltä Johanneksen evankeliumissa (Matt. 1:16; Luuk. 1:27; Joh. 6:42). Ajallisesti tuoreimmasta Johanneksen evankeliumista on jätetty siitäkin Joulun ihme pois. Ei ole Beetlehemiä, ei verollepanoa, paimenia, ei itämaantietäjiä, ei pakoa Egyptiin, ei neitseellistä syntymistä...
Myöskään Paavalin kirjeissä, jotka ovat kaikkein vanhimpia Uuden testamentin kirjoituksia, Joosefista ei kerrota mitään.
Jotain tiedetään kuitenkin, ehkä
Joosef oli kotoisin Nasaretista, Galileasta (Luuk. 2:4, 39). Nasaret ei ollut kaupunki. Se oli kyläpahanen, jossa oli satakunta asukasta.
Matteus ja Luukas sisällyttävät evankeliumiensa alkuun Jeesuksen sukuluettelon (Matt. 1:1-17; Luuk. 3:23-38), joka alkaa Joosefista ja päättyy aina luomiskertomuksen päiviin Aadamiin ja Isä Jumalaan. Matteus kertoo, että Joosefin isän - siis Jeesukseen eräässä mielessä isoisän nimi oli Jaakob; Luukas taas kertoo, että Joosefin isä olisi ollut Eeli (Oliko hän Marian isä?). Kummankin sukuluettelon mukaan Joosef polveutui itsestään kuningas Daavidista.
Joosef oli Marian kihlatessaan jo vanhempi mies. Maria taas oli hyvin nuori. Paikallisen tavan mukaan kihlausaika kesti yleensä vuoden, eikä sinä aikana asuttu yhdessä. Ennen vihkimistä selvisi kuitenkin, että tyttö odotti jo lasta. Joosef ilmeisesti sääli Mariaa, ja aikoi purkaa avioliittospimuksen hiljaisuudessa. Nähtyään enneunen mieli kuitenkon muuttui, eikä hän hylännyt kihlattuaan, vaan meni tämän kanssa naimisiin. (Matt. 1:18-25)
Joosefin teko oli merkittävä. Joosefilla olisi ollut Mooseksen lain mukaan oikeus vaatia Marian kivittämistä uskottomuuden tähden. Marian kohtaloksi olisi koitunut kuoliaaksi kivittäminen. Eikä Jeesus olisi koskaan syntynyt. Mutta Jeesus sai syntyä käsityöläisperheeseen noin 7–2 eaa. Todennäköisesti 4 eaa.
Joosef ei ollut Jeesuksen biologinen isä. Hän oli kasvatti-isä, joka oli läsnä lapsen elämässä, opetti, kasvatti ja suojeli häntä. Tässä mielessä Joosef oli Jeesuksen isä, aivan riippumatta siitä, kenestä Maria oli tullut raskaaksi. Juutalaiset pitivät Joosefia Jeesuksen isänä. Hän oli Joosefin täysivaltainen perillinen ja hän kohteli häntä isänään (Luuk. 2:48, 51).
Joosef suojeli vastasyntynyttä poikaa. Kun kuningas Herodes yritti murhauttaa lapsen, hän otti Matteuksen evankeliumin mukaan perheensä ja pakeni Egyptiin (muut evankeliumit eivät mainitse Betlehemin lastenmurhaa ja pakoa Egyptiin). Joosef koki siis pakolaisenkin kohtalon. Hän piileskeli Egyptissä ja elätti siellä pientä perhettään, kunnes Herodes kuoli.Tämän jälkeen hänellä oli edessään vaarallinen paluu takaisin Nasaretiin.Hänellä oli täysi syytä pelätä Herodeksen pojan Arkelaoksen vihaa. (Matt. 2:13-23)
Palattuaan Nasaretiin Joosef työskenteli rakennusmiehenä tai puuseppänä (Matt. 13:55). Varmaankin hän opetti ammattinsa myös Jeesukselle. Jeesus tunnettiin kotikaupungissaan rakennusmiehenä, eikä suinkaan profeettana tai opettajana (Mark. 6:3).
Jeesuksen syntymän jälkeen Joosef ja Maria saivat vielä monta lasta. Marian muiksi pojiksi mainitaan Jaakob, Joosef, Juudas ja Simon, ja heidän lisäksi hänellä oli vielä ainakin kaksi tytärtä (Mark. 6:3). Jeesus tunnettiin kotikylässään nimenomaan Marian poikana. Yleisen käytännön mukaista olisi ollut määrittää poika isän mukaan.
Ajallisesti Joosefin viimeinen esiintyminen Uudessa testamentissa tapahtuu kaksitoistavuotiaan Jeesuksen temppelivierailulla (Luuk. 2:41-52). Joosef etsi kadonnutta Jeesusta väsymättömästi ympäri Jerusalemia kolmen päivän ajan, ja lopulta löysi tämän temppelistä. Jeesus kertoi olleensa "Isänsä luona". Joosef ei voinut ymmärrä alkuunkaan, mitä lapsi tarkoitti tällä.
Joosefia ei mainita enää, kun Jeesus aloittaa julkisen toimintansa. Tästä monet tutkijat ovat päätelleet Joosefin kuolleen. Jeesus itse ei puhu Raamatussa sanaakaan kasvatti-isästään.
Vaikka Joosef ei ollut Jeesuksen biologinen isä, hän oli Marian aviomies, joka huolehti vaimostaan ja Jeesuksesta tämän lapsuudessa. Joosefin armahtavaisuus ja rohkeus antavat esimerkin kenelle tahansa tämän päivän isistä!
Eräs opettaja kuvasi minulle Joosefin unohdettua asemaa näin:
perheen, isien, pakolaisten, käsityöläisten (erityisesti puuseppien) ja epäilevien suojeluspyhimys ja auttaja.
Pitäisikö meidän luterilaistenkin puhua enemmän Joosefista?
RUKOUS
Hyvä Jumala, Isä. Kiitos, että olet. Kumpaakin.
Siunaa Joosefia. Liian unohdettua. Amen
TÄMÄ hartauspuhe pidettiin Tuomiokirkkoseurakunnan seurakuntaneuvoston kokouksessa tiistaina 13.11.2018.
Myöskään Paavalin kirjeissä, jotka ovat kaikkein vanhimpia Uuden testamentin kirjoituksia, Joosefista ei kerrota mitään.
Jotain tiedetään kuitenkin, ehkä
Joosef oli kotoisin Nasaretista, Galileasta (Luuk. 2:4, 39). Nasaret ei ollut kaupunki. Se oli kyläpahanen, jossa oli satakunta asukasta.
Matteus ja Luukas sisällyttävät evankeliumiensa alkuun Jeesuksen sukuluettelon (Matt. 1:1-17; Luuk. 3:23-38), joka alkaa Joosefista ja päättyy aina luomiskertomuksen päiviin Aadamiin ja Isä Jumalaan. Matteus kertoo, että Joosefin isän - siis Jeesukseen eräässä mielessä isoisän nimi oli Jaakob; Luukas taas kertoo, että Joosefin isä olisi ollut Eeli (Oliko hän Marian isä?). Kummankin sukuluettelon mukaan Joosef polveutui itsestään kuningas Daavidista.
Joosef oli Marian kihlatessaan jo vanhempi mies. Maria taas oli hyvin nuori. Paikallisen tavan mukaan kihlausaika kesti yleensä vuoden, eikä sinä aikana asuttu yhdessä. Ennen vihkimistä selvisi kuitenkin, että tyttö odotti jo lasta. Joosef ilmeisesti sääli Mariaa, ja aikoi purkaa avioliittospimuksen hiljaisuudessa. Nähtyään enneunen mieli kuitenkon muuttui, eikä hän hylännyt kihlattuaan, vaan meni tämän kanssa naimisiin. (Matt. 1:18-25)
Joosefin teko oli merkittävä. Joosefilla olisi ollut Mooseksen lain mukaan oikeus vaatia Marian kivittämistä uskottomuuden tähden. Marian kohtaloksi olisi koitunut kuoliaaksi kivittäminen. Eikä Jeesus olisi koskaan syntynyt. Mutta Jeesus sai syntyä käsityöläisperheeseen noin 7–2 eaa. Todennäköisesti 4 eaa.
Joosef ei ollut Jeesuksen biologinen isä. Hän oli kasvatti-isä, joka oli läsnä lapsen elämässä, opetti, kasvatti ja suojeli häntä. Tässä mielessä Joosef oli Jeesuksen isä, aivan riippumatta siitä, kenestä Maria oli tullut raskaaksi. Juutalaiset pitivät Joosefia Jeesuksen isänä. Hän oli Joosefin täysivaltainen perillinen ja hän kohteli häntä isänään (Luuk. 2:48, 51).
Joosef suojeli vastasyntynyttä poikaa. Kun kuningas Herodes yritti murhauttaa lapsen, hän otti Matteuksen evankeliumin mukaan perheensä ja pakeni Egyptiin (muut evankeliumit eivät mainitse Betlehemin lastenmurhaa ja pakoa Egyptiin). Joosef koki siis pakolaisenkin kohtalon. Hän piileskeli Egyptissä ja elätti siellä pientä perhettään, kunnes Herodes kuoli.Tämän jälkeen hänellä oli edessään vaarallinen paluu takaisin Nasaretiin.Hänellä oli täysi syytä pelätä Herodeksen pojan Arkelaoksen vihaa. (Matt. 2:13-23)
Palattuaan Nasaretiin Joosef työskenteli rakennusmiehenä tai puuseppänä (Matt. 13:55). Varmaankin hän opetti ammattinsa myös Jeesukselle. Jeesus tunnettiin kotikaupungissaan rakennusmiehenä, eikä suinkaan profeettana tai opettajana (Mark. 6:3).
Jeesuksen syntymän jälkeen Joosef ja Maria saivat vielä monta lasta. Marian muiksi pojiksi mainitaan Jaakob, Joosef, Juudas ja Simon, ja heidän lisäksi hänellä oli vielä ainakin kaksi tytärtä (Mark. 6:3). Jeesus tunnettiin kotikylässään nimenomaan Marian poikana. Yleisen käytännön mukaista olisi ollut määrittää poika isän mukaan.
Ajallisesti Joosefin viimeinen esiintyminen Uudessa testamentissa tapahtuu kaksitoistavuotiaan Jeesuksen temppelivierailulla (Luuk. 2:41-52). Joosef etsi kadonnutta Jeesusta väsymättömästi ympäri Jerusalemia kolmen päivän ajan, ja lopulta löysi tämän temppelistä. Jeesus kertoi olleensa "Isänsä luona". Joosef ei voinut ymmärrä alkuunkaan, mitä lapsi tarkoitti tällä.
Joosefia ei mainita enää, kun Jeesus aloittaa julkisen toimintansa. Tästä monet tutkijat ovat päätelleet Joosefin kuolleen. Jeesus itse ei puhu Raamatussa sanaakaan kasvatti-isästään.
Vaikka Joosef ei ollut Jeesuksen biologinen isä, hän oli Marian aviomies, joka huolehti vaimostaan ja Jeesuksesta tämän lapsuudessa. Joosefin armahtavaisuus ja rohkeus antavat esimerkin kenelle tahansa tämän päivän isistä!
Eräs opettaja kuvasi minulle Joosefin unohdettua asemaa näin:
" Raamatunkertomuksissa hän jää syrjään, varjoon, kuten Espoon tuomiokirkon lukupulpetin puoleisella seinällä olevassa seimimaalauksessa: valo hohtaa Jeesus-lapsesta äitinsä kasvoille, mutta Joosef jää niin varjoon, ettei häntä näe, jollei tajua etsiä. Mutta siellä hän on, vakaana ja luotettavana, ei hylkää kihlattuaan, vaikka juutalainen laki antaisi mahdollisuuden väistää, vaan hän kantaa vastuun, jota ei ole valinnut eikä omalla toiminnallaan ansainnut.”Joosefia kunnioitetaan sekä katolisessa että ortodoksisessa kirkossa pyhimyksenä. Hän on mm.
perheen, isien, pakolaisten, käsityöläisten (erityisesti puuseppien) ja epäilevien suojeluspyhimys ja auttaja.
Pitäisikö meidän luterilaistenkin puhua enemmän Joosefista?
RUKOUS
Hyvä Jumala, Isä. Kiitos, että olet. Kumpaakin.
Siunaa Joosefia. Liian unohdettua. Amen
TÄMÄ hartauspuhe pidettiin Tuomiokirkkoseurakunnan seurakuntaneuvoston kokouksessa tiistaina 13.11.2018.
2 kommenttia:
Erinomainen kooste. Kiitos Martti. Pekka Leinonen
Sen verran oikaisen, että varhaiset kristityt tulkitsivat Luukkaan kertomusta siinä valossa kuin Joosef olisi kotoisin Bethlehemistä ja tämä muutti Marian kanssa Nasaretiin vasta Jeesuksen syntymän jälkeen. Joosef ei ollut siis tämän tulkintatavan mukaan synnynnäinen Nasaretilainen. Nasaretiin Joosef lähti avioituakseen Marian kanssa, mutta perille saavuttuaan Maria olikin jo raskaana ja kantoi lasta. Se pitääkö tämä sitten paikkansa.vai ei, siihen minä en ota kantaa. Tehkööt joakinen sen itse jos vain huvittaa.
Lähetä kommentti