HUIKEA päivä tänään. Suomen pääkaupunki Helsinki haluaa kouluttaa omia tutor-opettajiaan oikeasti digitaalisesti. Tutor-opettajuus on uusi opettajien "sivutyö". Hän vertaistavalmentaa muita opettajia uuden opetussuunnitelman edellyttämään pedagogiikkaan. Yksi tavoitteista on lisätä tietotekniikan fiksua käyttöä. Mutta tutor-opettajan koululle tuomaa resurssia voidaan käyttää myös muuhun kuin digitalisaation pedagoimiseen esim. oppilaskeskeisempien työtapojen käyttöönottoon.
Vedimme Educoden työparina Konttisen Jannen kanssa kolme kertaa 1 t 45 minuutin setin about 60:lle ops-uudistuksen vertaiskouluttajille virtuaalisesti. Kyseessä oli sisäänajo-osuus, joka jatkuu sitten kahdella (puolikkallaa) lähipäivällä, oppimis- ja kehittämistehtävillä sekä verkkotyöjaksolla. Ryhmiä on kaikkiaan kuusi. Ensi perjantaina ovat vuorossa loput kolme.
Jännitti aluksi ihan sietämättömästi, koska Adobe-systeemi oli ainakin minulle vielä varsin vieras, mutta onneksi paikalla oli ICT-welhoja kuten Eetu ja Aino.
KAIKKI sujui. Rakensimme kokonaisuuden kahden diapaketin päälle. Edellisen teemana oli koulutusoppi ja jälkimmäisen tässä digisysteemit, joiden avulla jokainen osallistuja rakentaa itselleen istuvaa ja koulunsa tarpeisiin sopivaa turorointikonseptia.
Käytännössä Adobe-systeemi, jolla virtuaalinen koulutus toteutettiin, on pitkälti "wanhanaikaisen" yksisuuntainen. Osallistujat kuulevat puhetta, näkevät dioja ja aikaajoin kouluttajien naamat. Osallistujat voivat toki esittää chatissa kommentteja ja kysymyksiä, mutta lähitapaamisten veroisya aitoa dialogisuutta ei oikein synny. Eikä varsinkaan fyysisesti eri paikoissa juttua seuraavien keskinäistä vuorovaikutusta saada aikaan. Saisikohan ohjelmaan esim. äänestysmahdollisuuksia?
KUKAAN ei jaksa - näin luulen-kuunnella oikeasti lähes kahta tuntia luennointia päätteeltä. Niinpä näimme tärkeäksi keventää luento-osuutta. Me käytimme radio-ohjelmista tuttua jutusteluotetta. Ts. tiukkaa asiaa sisältävät dioilla tuetut monologit katkaistiin toisen "juontajan" kysymyksillä ja kommenteilla - tokaisuillakin, ei nyt ihan aamulypsyn tapaan, mutta kuitenkin.
EIKUN vielä vähän kehittelemään konseptia. Tässä vielä facebookiin striimattuja alkutunnelmia ennen lähetystä. (Luulen ettei näy Safarissa- Firefoxissa ainakin näkyy).
Vedimme Educoden työparina Konttisen Jannen kanssa kolme kertaa 1 t 45 minuutin setin about 60:lle ops-uudistuksen vertaiskouluttajille virtuaalisesti. Kyseessä oli sisäänajo-osuus, joka jatkuu sitten kahdella (puolikkallaa) lähipäivällä, oppimis- ja kehittämistehtävillä sekä verkkotyöjaksolla. Ryhmiä on kaikkiaan kuusi. Ensi perjantaina ovat vuorossa loput kolme.
Jännitti aluksi ihan sietämättömästi, koska Adobe-systeemi oli ainakin minulle vielä varsin vieras, mutta onneksi paikalla oli ICT-welhoja kuten Eetu ja Aino.
KAIKKI sujui. Rakensimme kokonaisuuden kahden diapaketin päälle. Edellisen teemana oli koulutusoppi ja jälkimmäisen tässä digisysteemit, joiden avulla jokainen osallistuja rakentaa itselleen istuvaa ja koulunsa tarpeisiin sopivaa turorointikonseptia.
Käytännössä Adobe-systeemi, jolla virtuaalinen koulutus toteutettiin, on pitkälti "wanhanaikaisen" yksisuuntainen. Osallistujat kuulevat puhetta, näkevät dioja ja aikaajoin kouluttajien naamat. Osallistujat voivat toki esittää chatissa kommentteja ja kysymyksiä, mutta lähitapaamisten veroisya aitoa dialogisuutta ei oikein synny. Eikä varsinkaan fyysisesti eri paikoissa juttua seuraavien keskinäistä vuorovaikutusta saada aikaan. Saisikohan ohjelmaan esim. äänestysmahdollisuuksia?
KUKAAN ei jaksa - näin luulen-kuunnella oikeasti lähes kahta tuntia luennointia päätteeltä. Niinpä näimme tärkeäksi keventää luento-osuutta. Me käytimme radio-ohjelmista tuttua jutusteluotetta. Ts. tiukkaa asiaa sisältävät dioilla tuetut monologit katkaistiin toisen "juontajan" kysymyksillä ja kommenteilla - tokaisuillakin, ei nyt ihan aamulypsyn tapaan, mutta kuitenkin.
EIKUN vielä vähän kehittelemään konseptia. Tässä vielä facebookiin striimattuja alkutunnelmia ennen lähetystä. (Luulen ettei näy Safarissa- Firefoxissa ainakin näkyy).
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti