Kirjoja

Kirjoja

keskiviikkona, kesäkuuta 13, 2007

Ihmisen tapa oppia


PS-KUSTANNUS on julkaissut mielenkiintoisen kirjan (Kauppila, Reijo. 2007. Ihmisen tapa oppia. Johdatus sosiokonstruktivistiseen oppimiskäsitykseen. Jyväskylä: PS-Kustannus.)

LUULEN, että monen kannattaa lukea se saadakseen hyvä yleiskuva erilaisista oppimiskäsityksistä. Kauppilan kieli on leppoisaa. Minua itseäni kiinnosti sen lisäksi teoksen vihjeet siihen, kuinka oppilaissa voidaan saada aikaa syvää motivaatiota. Ja tämähän on se mm. Auroran koulun yksi iso haaste: saada oppilaat sitoutumaan opiskeluun yhä paremmin. Kauppila huomaa ihan oikein, kuinka suuri merkitys kavereilla on opiskelulle. Kaverit määrittelevät usein opiskelijan kanssa, miten korkeisiin tavoitteisiin pyritään. Joskus kaverit voivat jopa rangaista pingottamiusesta. Koska oppilaat etsivät sosiaalista hyväksyntää, heidän on vaikea irrottautua kaverien vaikutuksesta.

AIKA JÄNNÄSTI Kauppila tiivistää uutta opettajan roolia. Opettaja-tuutorin tehtäviksi poimin seuraavia:
1. auttaa oppilasta luomaan itselleen motivoiva tavoite (esim.sopiva vaikeusaste)
2. tankata motivatiota tavoitteeseen, antaa visioita (mielikuva, kun jo osaa)
3. oppilaan innostaminen ja rohkaiseminen
4. kuormittavien tekijöiden poistaminen
5. opittavien asioiden taustoittaminen
6. oppimisen seuraaminen
7. kommentointi
8. arviointi

OPETUKSEN JÄRJESTÄJÄNÄ opettajalle on avuksi pitää mielessä, millaiset asiat sytyttävät opiskeluhalua. Motivointi on opettajan olennainen tehtävä (oppimiskäsityksestä riippumatta).

1. Ensinnäkin opettajan on oltava itse innostunut asioita (ja oppilaista), joita opettaa
2. Opettajan kannattaa vaikuttaa koko luokkaan, sen kulttuuriin.
- ryhmähenki (yhteiset tapahtumat ja projektit)
- keskustellaan opetuksen merkityksestä
- palautetaan mieleen miellyttäviä kokemuksia
- tuodaan iloa ja mielihyvää kouluun
- pyydetään vanhempia keskustelemaan koulun merkityksestä
- motivoivat työtavat.
3. Oppilaan tutorointi
- tavoite, joka on mahdollista saavuttaa
- kokonaistavoite ja osatavoitteet opiskelun kestävä idea)
- vedotaan suotuisiin sosiaalisiin malleihin
- hyödyn ja ilon osoittaminen
- Kognitiivinen koflikti on oppimisen keskeisin mekanismi. Mielekkäät, omakohtaiset, mielihyvää tuottavat kokemukset, sopivan haastavat tehtävät ja motivoivat työtavat tovat tärkeitä.

KAUPPILA esittelee myös oman mallinsa motivaation tasoiksi.

1. Estynyt motivaatio
- oppilas pakoilee opiskelua. Keskittyminen opiskeluun on vaikeaa. Oppimistulokset ovat heikot.
- syynä ovat yleensä pettymykset ja kolhiintunut itsetunto. Oppilas epäilee ja hänellä on uskonpuutetta.

* Käytä ryhmää apuna.
- hyvä ryhmähenki
- kaverit parhaita kannustajia

2. Hajaantunut motivaatio
- kilpailevat tekijät (esim. harrastukset) vievät ajan. Oppimistulokset ovat tyydyttäviä.

* Tiedostetaan kilpailevat tekijät.
- päätös opiskelutavoitteista, aikatauluista jne. ja kerrotaan se kavereille, jolloin syntyy sosiaalinen velvoite. (Opettaja siis ohjailee paineita)

3. Selviytymismotivaatio
- oppilas pyrkii selviytymään vaatimuksista mahdollisimman vähällä (sieltä mistä aita on matalin). Hän välttää epäonnistumista.

* Sosiaaliset palkkiot
- kannustus, kehumiset, materiaaliset palkkiot toimivat joskus riman nostamisesta.

4. Saavutusmotivaatio
- halu saada aikaan hyviä tuloksia kuin kilpailijalla.. Nauttii saavuituksista.

* Luokkahenki
- pidetään huolta, että opiskelijoiden ryhmänormit eivät ole liian alhaiset.
- pidetään ryhmähenki hyvänä (sellaisena että saavutuksista palkitaan).

5. Sisäinen motivaatio
- oppilas tekee mielellään enemmän kuin edellytetään
- sisäinen palo ja into
- sisältö motivoi

* Henkilökohtainen ohjelma
* Ryhmä tukemaan ja kannustamaan.

ETTÄ EIKÖHÄN näillä eväillä päästä läksykerhoista, vai?

Ei kommentteja: