Päivän ohjelma eteni työjärjestystä joustavasti soveltaen. Ensin musiikkia, sitten kuulumisia kalifornialaisesta koulunpidosta, suomea, englantia (kiinaa) ja matematiikkaa..
Musiikkitunnilla kuunneltiin KAJn saunabiisi. Mitä ajatuksia ja tunteita siitä syntyi? Sitten jatkettiin omaa minisävellystä etsimällä säveliä kellopeleillä, kirjaamalla ne muistiin nuottiviivastolle ja sitten soittamalla neljän tahdin tuotos nuoteista.
Matematiikassa jatkettiin sekamurtolukujen yhteenlaskua kahdella eri mallilla. Nyt oli useita aikuisia auttamassa. Apua tarvittiinkin.
Englannissa drillattiin harrastussanastoa, ja isona tukena oli taas emateriaalin natiivimallit.
Suomen tunnilla opettaja luki sadun Puna-Hilkasta, ja oppilaat kirjoittivat siitä omin sanoin oman version. Osa oppilaista tuotti jopa kolmen A4-sivun mittaisia juttuja. Upeaa.Kouluvaari sai auttaa oikeinkirjoituksessa mm. pilkutuksessa.
Tuntien väliin mahtui taas kaksi taukoa + lounas. Lounaaksi oli lihapullia. jättiperinoita ja salaattia. Pitkällä välitunnilla oli teatterikerho.
Aurora oli taas ottanut vastaan opettajia muilta mailta. Suomalainen koulu kiinnostaa yhä. 4b sai kuulla, millainen on kalifornialainen yksityiskoulu ja miten se eroaa suomalaisesta.
Koulunkäynti alkaa jo viiden vuoden iässä. Koulupäivät alkavat alakouluikäisillä klo 8.15 ja jatkuvat klo 15.30:een. Läksyjä tehdään sen päälle tunnin verran. Oppiaineet ovat aikalailla samat kuin Suomessa. Vieras kieli on siellä espanja.
Välitunnit vietetään koulun katolla olevalla pihalla. Koululounaaksi on tarjolla mm. hampurilaisia. Osa syö omia eväitä. Oppilailla on koulupuku (joka oli aika rennon näköinen). Kesälomaa on 10 viikkoa. Yksityiskouluissa on varsin korkea lukukausimaksu. Vaihtoehtona on julkinen koulu.
Tässä koulussa opettaja opettaa usein vain yhtä ja samaa luokka-astetta. Aikuiselle vieraamme kertoi, että opettajan työ on siellä aika raskasta, osa oppilaista on kovin levottomia, palkka ei ole kummoinen, ja niinpä moni jaksaa tällä uralla vain muutaman vuoden. Vieraallamme oli takana kuusi vuotta.
Oppilaat saivat esittää kysymyksiä joko suomeksi tai englanniksi. Osa osasi jopa suomentaa toisille vieraan vastauksia. Hienoa. Koululounaspäytämme oppilaat tykkäsivät enemmän suomalaisesta koulusta lyhyine koulupäivineen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti