Kirjoja

Kirjoja
Kirjoja

sunnuntai, huhtikuuta 10, 2022

24 kouluvaaripäivän kokemuksia


ONPA ollut kiva pesti tämä kouluvaarihomma. Tosi upea tapa päästä näkemään tämän päivän koulun arkea. Siellä todella on tilaa lisäkäsille.

Kouluvaari tai - mummi on siis volyntääri, vanhempi aikuinen,  joka on usein koululounaspalkalla jossain luokassa, yleensä kerran viikossa. Minulla on nyt takana päivä viikossa  24 viikon ajan, lokakuusta huhtikuuhun.  Tai ei ihan koko päivää; 3-4 tuntia kerrallaan. Olen nimittäin usein saanut tulla klo 10:ksi. 

Jäljellä on vielä tänä vuonna 7-8 päivää. 

LUPASINKIN joillekin kertoa kokemuksista sitten kun niitä on:  Mitä kouluvaarit ja- mummit siellä tekevät. Toimenkuvan voisi tiivistää viiteen tehtävään:
  1. Olla paikalla. Varmuuden vuoksi. Lisäsilminä.
  2. Auttaa niitä oppilaita, jotka tarvitsevat neuvoja tai apua. Joskus rauhoitellakin
  3. Olla lisäkäsinä: opettajan apulaisena arkiasioissa, tavaroiden  etsimisessä, keräämisessä ja järjestelemisessä, ulko- ja ruokailuvalvonnoissa, häntäpään valvojana reissuilla
  4. .. joskus jopa opetuksessa. Jos opettaja niin toivoo. Joko koko luokkaa tai pieniä työryhmiä yhtä kerrallaan.
  5. Olla seuraa. Kohdata oppilaita. Kaikkia. Kaikki tärkeä kun tapahtuu kohtaamisissa, ja pikkulasten aikuisen nälkä on tosi kova, ja pikkulapsia on luokassa paljon.Yksi opettaja ei aina repeä riittävästi kohtailemaan. Hän on sidottu juoksuttamaan opetusta.

Ajattelen, että hyvä kouluvaari ja -mummo on tahdikas, positiivinen eikä tee itsestään numeroa. Hän toimii koulun ja opettajan säännöillä. Ehdottaa ehkä, muttei tyrkytä. 

MITÄ ihan konkreettia minä olen saanut tehdä? 

  • Opettaa lapsille musiikkia ja uskontoa ja musiikin avulla uskontoa (mm. opetuslapset-rock)
  • Soittaa pitkästä aikaa sähkökitaraa
  • Lukea ja kertoa tarinoita
  • Rakentaa ekaluokkalaisista rytmiorkesteria
  • Laulattaa lapsia. Meillä oli pitkäkestoinen Saku Sammakko-projekti.
  • Tehdä lasten kanssa nukketeatteriminileffoja.

MITÄ olen oppinut?  Koulu on tänään erilainen.  Oppilaiden moninaisuus on lisääntynyt kahdeksassa vuodessa. Opetusteknologia ennen muuta eMateriaali on huikean monipuolista ja vuorovaikutteista.  Joulujuhlan voi striimata koteihin. Opetusta voi eheyttää niin monin tavoin. ja luontevasti.  Rajat, rakkaus ja reviiri toimii.  Rutiinit ja säännöt ja niistä kiinni pitämine rakentavat turvaa. Vapaa leikki ja metsätuokiot tauoilla lataavat energiaa. Monialaisen kokonaisuuden voi tehdä tosi kivasti ja fiksusti. Kevätjuhlan valmistelu voi olla sellainen.

MITÄ olen nähnyt?  Kaikilla oppilailla ei ole hyvä olla. Paperityötä on opettajilla  liikaa. Inkluusion resurssit eivät riitä. Koulunkäyntiavustajia tarvitaan enemmän. Korona on ollut kova lisäkuorma. Nyt kuorma on jo hieman keventynyt (on palattu mm. kouluravintolaan lounaalle). Koululounas on tullut maustetummaksi.

ENSI viikolla tai sitä seuraavalla pidämme tunnin mittaisen omien elokuvien "Festarin" ja nostamme lasit limpskaa.

KOULUVAARIN tehtävä on tärkeä ja antaa paljon. Lähde sinäkin! Meitä tarvitaan.


Ei kommentteja: