Käsiini - silmiin paremminkin- osui kiinnostava artikkeli:
Hämäläinen, Juha (2022). Toivon pedagogiikka. Sosiaalipedagoginen aikakauskirja, vol. 23, nro 1/2022. Puheenvuorot, 121- 127
Enpä muista pysähtyneeni tämän nimiseen pedagogiikkaan. Googlettamalla selvisi, että tuon niminen pedagogiikka on otettu Helsingissä työkaluksi syksyllä 2025. Sen avulla rakenneraan lukioissa ja toisen asreen oppilaitoksissa opiskelijoiden tulevaisuususkoa, hyvinvointia ja resilienssiä. Helsingin nettisivuilla kerroraan, että Toivon pedagogiikan ovat kehittäneet lukiokoulutuksen päällikkö Tarja Aro-Kuuskoski ja opiskelijoiden hyvinvointipäällikkö Riina Ståhlberg lukioiden ja toisen asteen opiskeluhuollon yhteiseksi tavaksi toimia. Taustalla on huoli nuorten kasvavista mielen hyvinvoinnin haasreista, Mallissa tulevaisuususkoa luodaan mm. arvostavalla kohtaamisella, toisessa olevan hyvän huomaamisella, jokaisen näkemyksiä kunnioittamalla, luomalla uskoa itseen ja rakentamalla turvallista, ja yhteisöllistä kulttuuria.
Itä-Suomen yliopiston täysinpalvellut sosiaalityön, erityisesti sosiaalipedagogiikan professori Juha Hämäläisen artikkelissa tarkastellaan toivon pedagogiikkaa vahvasti akateemisesti. Se syventää tuon pedagogiikan ymmärrystä. Sukelletaanpa syvyyksiin.
Hämäläinen, Juha (2022). Toivon pedagogiikka
Hämäläinen pohtii, mitä toivon näkökulma merkitsee pedagogisessa ajattelussa ja toiminnassa? Mitä toivo on, miten se ilmenee ja mikä sitä kasvattaa tai saa aikaan? Hän vie lukijat mukaan viiden klassikon ajatuksiin.
Paulo Freire
Tunnettu kasvatusajattelija Paulo Freire (1921-1997) julkaisi vuonna 1992 kirjan Pedagogy of Hope (Toivon pedagogiikka), jossa hän reflektoi toivon näkökulmasta käsin vuonna 1968 julkaistun Pedagogy of Oppressed (Sorrettujen pedagogiikka) teoksensa keskeistä sisältöä.
Freirelle toivo on ihmisen perustarpeita. Siihen liittyy tietoisuus muutoksen mahdollisuudesta; ihmisellä on mahdollisuus vaikuttaa yhteiskunnallisiin oloihin, taistella sortavia taloudellisia ja poliittisia rakenteita ja käytäntöjä vastaan ja saada aikaan muutos.
Freirestä kasvatuksen keskeinen tehtävä on herättää tämä tietoisuus muutoksen mahdollisuudesta.
Freire on oikeassa sanoessaan, että ilman toivoa ei ponnistella paremman tulevaisuuden eteen. Ihmisen on uskottava, että hän voi valinnoillaan ja tekemisillään vaikuttaa omiin ja maailman asioihin.
Toivon näköala syntyy tästä tietoisuudesta, että voi vaikuttaa. Kasvatuksen keskeinen tehtävä on herättää ja vaalia sitä.
Herman Nohl
Saksalainen sosiaalipedagogiikan klassikko Herman Nohl (1879-1960) on pohtinut, kuinka nuoret rikoksentekijät saataisiin luopumaan rikollisesta elämäntavasta auttamalla heitä kasvatuksellisesti sen sijaan, että heitä ensisijaisesri rangaistaisiin.
Nohl puhuu ”uinuvan ihmisyyden herättämisestä”. Se on kasvuprosessi, jossa nuori alkaa katsoa elämäänsä uudella tavalla. Nuoria ei voida pakottaa tällaiseen elämänsä uudelleentarkasteluun. Mutta kasvatuksella voidaan herättää ja panna liikkeelle nuoren omia sisäisen kasvun ja tiedostamisen prosesseja.
Tämän herättämistyön on oltava tahdikasta; on annettava tilaa nuoren omalle oivallukselle ja pohdinnalle. Nuorta autetaan tunnistamaan oma itsekasvatuspotentiaali ja mahdollisuus vaikuttaa omilla valinnoilla omaan elämänkulkuun ja elinoloihin.
Paul Natorp
Nohlin ajattelu johtaa pohtimaan klassista tahdon käsitettä. Onko ihminen autonominen, onko ihmiselle tahdon vapaus, voiko tahtoa kasvattaa?
Paul Natorp (1854- 1924) kehitteli omaa tahdon kasvatuksen pedagogista teoriaa, joka pohjautui Immanuel Kantin moraalifilosofiaan. Natorpin teorian mukaan kasvatuksen keskeinen tehtävänä on auttaa ihmistä tiedostamaan kaksi asiaa: oma autonomiansa ja vapaassa tahdossa ilmenevä kaikille yhteinen moraalilaki.
Olennaista siinä on toivon pedagogiikan kannalta ajatus, että toivo (toivon ainekset) on yhteydessä ihmisen kykyyn tahtoa, joka on sisäänrakennettuna ihmisen kykyihin ajatella, harkita ja tehdä tietoisia valintoja.
Toivoa synnyttävän kasvatuksen keskeinen päämäärä on siis synnyttää tieto siitä, että jokainen ihminen on autonominen ja kykenee järkevään moraaliseen harkintaan. Meillä on toivoa, koska meillä on järki ja tahto
Viktor E. Frankl
Logoterapian kehittäjä Viktor E. Frankl (1905-1997) tuo keskusteluun vielä uuden näkäkulman. Hän on korostanut toivon ja merkityksellisyyden yhteyttäå. Hän oli toisen maailmansodan aikana juutalaisena keskitysleireillä. Niissä hän havaitsi, että ne vangit, joilla oli elämässä jokin tarkoitus, jokin syy elää esim. aate, läheinen ihminen tai kutsumus kestivät keskitysleirin, jaksoivat sinnitellä ja pysytellä hengissä paremmin kuin ne, joilta tällainen tarkoitus puuttui.
Myöhemmin terapiaistunnoissa pykiatrina Frankl saattoi kysyä ahdistuneelta ihmiseltä, miksei tämä tee itsemurhaa, vaikka elämä on yhtä kärsimystä. Miksi hän näin toimi? Vastatessaan kysymykseen, hän huomaa merkityksellisyytensä. Jos jokin – mikä tahansa – oljenkorsi löytyi, tulevaisuutta alettiin rakentaa sen pohjalle.
Franklin ajattelussa toivo on siis siinä jossakin, mikä antaa elämälle tarkoitusta ja olemassaololle merkitystä. On oltava jotakin, jossa ihminen kokee itsensä merkitykselliseksi. Tällaiseen itsen merkitykselliseksi kokemiseen sisältyy erityistä kasvatuksellista voimaa, joka auttaa (ja jota tarvitaan MH) katsomaan omaa elämää ja tulevaisuutta uudella tavalla.
Kokemus (oivallus MH) omasta merkityksellisyydestä antaa toivoa, muovaa nuorelle ihmisen sisäistä tulevaisuudennäkymää, tuo näköalaa näköalattomaan tulevaisuudenkuvaan ja käynnistää sellaisia sisäisen kasvun prosesseja, jotka auttavat tiedostamaan mahdollisuuksia rakentaa omaa tulevaisuutta ja löytää omaa kutsumusta elämässä ja omaa paikkaa yhteiskunnassa.
Sillä, että kokee itsensä merkitykselliseksi on yhteys Paul Natorpin esiin nostamiin autonomian, vapaan tahdon ja valintojen tekemisen teemoihin. Ihminen, joka kokee itsensä merkitykselliseksi, tunnistaa itsessään moraalisen harkinnan mahdollisuuden ja jokaiselle ihmiselle tunnusomaisen moraalisen vapauden ja vastuun. Ja kääntäen tällainen moraalisen vapauden ja vastuun tunnistaminen itsessä antaa kokemuksen omasta merkityksellisyydestä.
Toivo syntyy siis siitä, että ihminen kokee itsensä merkitykselliseksi oman elämänpiirinsä ja yhteiskuntansa vastuullisena ja osallistuvana jäsenenä.
Jack Mezirow
Freireltä paljon vaikutteita saanut amerikkalainen sosiologi Jack Mezirow (1923- 2014) puhuu trans-formatiivisesta kasvatuksesta (tai transforma-tiivisesta oppimisesta). Siinä hmisen maailman-kuva ja olemistapa muuttuvat ja sisäiset tietoisuuden muutosprosessit ja ulkoisessa toiminnassa ilmenevät muutokset kietoutuvat toisiinsa.
Toivo tietoisuutena muutoksen mahdollisuudesta
Artikkelin lopuksi Hämäläinen palaa peruskysymykseen: mitä toivon pedagogiikka on tai mikä tekee pedagogiikasta toivon pedagogiikkaa?
Toivon pedagogiikka on pedagogiikkaa, jossa autetaan ihmistä tiedostamaan/herätetään tietoisuutta, että hänellä on mahdollisuus vaikuttaa omilla valinnoillaan ja tekemisillään paitsi omaan elämänkulkuunsa myös maailman menoon ja ulkoisiin olosuhteisiin. Tämä edelyttää, että ihminen tunnistaa itsessään järjen ja tahdon sekä järkevän tahtomisen mahdollisuuden.
Toivon pedagogiikka - tahdon kasvatuksen pedagogiikia- arvokasvatus
Toivon herättämiseksi ja säilyttämiseksi tarvitaan siis keskustelua vaikuttamisen mahdollisuuksista ja rajoista. Keskustelussa syntyy tietoisuus siitä, että sekä omaa ajattelua (transformatio) ja myös olosuhteita voi muuttaa. Opitaan tunnistamaan ja hyväksymään, että elämä on rajallista lamaantumatta ja menettämättä toivoa.
Hämäläisen ajattelussa toivon pedagogiikkaa on tahdonkasvatuksen pedagogiikka. Tahdon kasvatus on arvokasvatusta. Suomalainen arvofilosofi Erik Ahlman (1892-1952) on sanonut, että Arvo on tahdon suunta. Ihmisen tahto ilmenee siinä, mitä hän pitää tärkeänä ja tavoittelee elämässä.
Toivon pedagogiikassa ihminen herätetään paitsi tunnistamaan muutoksen mahdollisuus itsessä ja ulkoisissa olosuhteissa, häntä rohkaistaan pohtimaan myös omia arvojaan.
Perästä kuuluu, sanoi torvensoittaja
Yritän lopuksi tiivistää Hämäläisen yhteenvetoa, mutta ihan helppoa se ei ollut. Omin sanoin näin:
Toivoa voidaan herätellä ja säilyttää. Se edellyttää, että tunnistaa jotain, joka antaa tarkoituksen elää.
Toivo syntyy siitä, että ihminen tunnistaa/uskoo, että itseä voi kasvattaa ja maailmaa muuttaa. Että hänessä yksilönä ja yhteiskunnassa on muutospotentiaalia.
Jotta ihminen ryhtyy ponnistelemaan saadakseen aikaan merkitykselliseksi kokemaansa muutosta, hänen on tiedettävä, miksi se on tarpeellinen, että hän tahtoo sitä ja että se voidaan tehdä.
Toivon pedagogiikka on kasvatusta, jossa kasvatuksen keinoin luodaan toivon näköalaa omaan merkityksellisen roolin suhteessa maailmaan ja tapaan katsoa tulevaisuutta. Oleellista on, miten ihminen näkee itsensä ja ymmärtää moraalisen vapautensa ja vastuunsa.
Juha Hämäläisen artikkeli löytyy osoitteesta:
https://journal.fi/sosiaalipedagogiikka/article/view/121429/72189


Ei kommentteja:
Lähetä kommentti