K ouluvaari pääsi keskiviikkona mukaan 4b:n kouluretkelle Espoon Modernin taiteen Museoon eli EMMAan.
Lukkarin mukaan tultiin kouluun. Käytiin päivän kulku ja ohjeet läpi. Sitten tyhjennettiin laukut kirjoista ja tankattiin tilalle eväspussit.
Kelli oli tihruinen, mutta eipä sitä kauaa jouduttu ulkona seisomaan. Yhden vaihdon taktiikalla oltiin kahdella bussilla perillä Tapiolassa jo vähän yli yhdeksän. Koululaisryhmät pääsevät museoon jo ennen virallista avaamisaikaa (klo 11). Joten tilaa oii
Ulkovaatteet naulakkoon. Sitten oppaan ohjeet. Meillä oli tosi taitava opas. Museon säännötkin käytiin läpi niin, että lapset saivat kertoa ne oppaalle ja perustella. Opas sitten täydensi listaa niiltä osin, joita oppilaat eivät tienneet,.
Toiseen kerrokseen oli rakennettu oppimispolku puolesta tusinasta taideteoksia. Kunkin ääreen istuttiin tyynyillä piiriin.. Opimme joka pisteessä jonkin uuden tavan, jolla taitelija luo taideteoksen tai jolla katsoja kohtaa taideteoksen,
Taiteilija voidaan rakentaa, maalata tai valokuvata tai videoida... Teoksessa voi näkyä ihminen, eläimiä tai luontoa tai ihan abstraktia.. Se voidaan rakentaa eri materiaaleista, tavaroista: uusista tai kierrätetyistä. Teos voidaan tehdä itse, yksin tai yhdessä tai tekoälyn avulla. Paitsi, että me voimme reagoida teokseen, myös teos voi reagoida esim. ääniin.
Taidetta voi tarkastella ainakin kolmella eri tavalla: Ihan nauttimalla omilla aisteilla. Voi tutkailemall, miten se on tehty. Tai hankkia esittelymateriaaleista tietoa, miksi se on tehty. Mikä on teoksen historia. ja taitelijan message.
Tunnissa opimme tosi paljon. Hienosti rakennettu oppimispolku.
Lounaiden syöntiä varten EMMAssa on erillinen tila. Kaitsu oli pakannut pusseihin mehun, omenan ja hyvänmakuisen olisiko ollut kaurajuustosämpylän. Maistui. Ja roskat lajiteltiin ja pöydät siistittiin,
Kotimatka sujui sekin vallan mainiosti. Paitsi, että yksi bussi 536 ei pysähtynyt ottamaan meitä kyytiin vähän yli 11 Kauniaisten keskustassa.No, seuraava otti.Koululla oltiin juuri, kun siesta alkoi.
Päivästä oli jäljellä vielä suomen tunti. Nyt harjoiteltiin taidekokemusten sanallistamista, Millaisia tunteita nousi? Entä millaisia ajatuksia eri teoksista? Kouluvaari terotteli sillä aikaa värikynät.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti