PETTERI Orpon johdolla käydyissä hallitusneuvotteluissa syntynyt hallitusohjelma julkaistiin eilen. Jäsentelin sen lupauksia itselleni muistiin
Myös peruskoulussa aiotaan saada neljän seuraavan vuoden aikana oppimisen perusasiat kuntoon ja Suomen oppimistulokset ja koulutustaso nousuun.
Kuinka temppu luvataan tehdä? Järjestin lääkkeet aakkosjärjestykseen.
19.6 klo 11
ARVIOINTIKRITEERIT
Osaamistakuu: määritellään vähimmäisosaamistaso jotta voi edetä peruskoulussa luokalta seuraavalle. Erityistä huomiota kiinnitetään peruskoulun toisen ja kolmannen luokan nivelvaiheeseen, yhdeksänteen luokkaan ja päättöarviointiin. Tavoitteena on varmistaa jokaiselle nuorelle riittävät perustaidot, joilla pärjää jatko-opinnoissa.
ERITYISOPETUS
Huolehditaan erityisopettajien riittävistä koulutusmääristä.
Oppimisen tukea on oltava tarjolla yksilöllisesti ja oppilaan tarpeita vastaavasti. Tarpeellinen pienryhmäopetus sekä erityisluokissa annettava opetus on myös mahdollista.
ETÄOPETUS
Arvioidaan etäopetuksen hyödyntämisen mahdollisuuksia nykyistä laajemmin perusopetuksessa tarkkarajaisesti säädettynä esimerkiksi valinnaisten kielten opetuksessa.
JOPO
Selvitetään mahdollisuus laajentaa joustava perusopetus toteutettavaksi jokaisessa kunnassa, jotta oppilailla on mahdollisuus saada suoritettua perusopetuksen oppimäärä.
KOULUKIUSAAMINEN
Vahvistetaan kiusaamisen uhriksi joutuneen oppilaan oikeusturvaa sekä mahdollisuutta jatkaa omassa koulussaan.
KOULUN JUHLAT
Kulttuuri: Koulujen kasvatustehtävään kuuluu varmistaa, että suomalainen kulttuuriperintö välittyy uusille sukupolville. Tähän sisältyy myös koulujen juhlaperinteiden vaaliminen kevät- ja joulujuhlineen.
KOULUPIHAT
Kannustetaan kuntia kehittämään päiväkotien ja koulujen pihoja monipuolisiksi lähiliikuntapaikoiksi. s 206
KOULUVÄKIVALTA
Kouluväkivallan ennaltaehkäisyssä ja väkivaltatilanteisiin puuttumisessa otetaan käyttöön yhtenäiset suunnitelmat ja toimintamallit hyödyntäen olemassa olevia toimintamalleja, kuten Etelä-Karjalan mallia. Hallitus vahvistaa aluehallintovirastojen toimivaltuuksia koulujen laillisuusvalvonnassa.
KÄNNYKÄT
Vahvistetaan opettajien ja rehtoreiden toimivaltuuksia puuttua opetusta häiritsevään ja kouluaikana tapahtuvaan toimintaan. Tehdään tarvittavat lainsäädäntömuutokset, joilla voidaan nykyistä tehokkaammin rajoittaa esimerkiksi mobiililaitteiden käyttöä koulu- päivän aikana ja näin vahvistaa oppilaiden keskittymistä opetukseen.
LAATUKRITERIT
Arvioidaan perusopetuksen laatukriteereiden päivittämistä.
LIIKUNTA
Suomalaisten fyysinen aktiivisuus kääntyy kasvuun jokaisessa ikäryhmässä. s. 75
Vahvistetaan päiväkoti- ja koulupäivien sekä koulumatkojen liikunnallistamista sekä koulupäivien yhteydessä tapahtuvaa harrastamista. s. 210
Lisätään perusopetuslakiin liikunnallisen elämäntavan edistäminen. Tuetaan kasvatuksen ja opetuksen henkilöstöä työssään levittämällä toimivimpia käytäntöjä. Kannustetaan kuntia laajentamaan Liikkuvat-ohjelma kaikkiin päiväkoteihin ja kouluihin. s.211
LUOKAN KERTAAMINEN
Keskitytään perustaitojen ja -valmiuksien parantamiseen: Osaamistakuu: määritellään vähimmäisosaamistaso, jotta voi edettäessä peruskoulussa luokalta seuraavalle. Erityistä huomiota kiinnitetään peruskoulun toisen ja kolmannen luokan nivelvaiheeseen, yhdeksänteen luokkaan ja päättöarviointiin. Tavoitteena on varmistaa jokaiselle nuorelle riittävät perustaidot, joilla pärjää jatko-opinnoissa. (Mitenhän tämä saadaan sopusointiin uuden oppivelvollisuuslain kanssa?)
OPETUKSEN JÄRJESTÄJÄT
Perusopetus säilyy jatkossakin kuntien järjestämisvastuulla.
OPETUKSEN TAVOITTEET: PERUSTAIDOT
Keskitytään perustaitojen ja -valmiuksien parantamiseen: Osaamistakuu: määritellään vähimmäisosaamistaso jotta voi edettäessä peruskoulussa luokalta seuraavalle. Erityistä huomiota kiinnitetään peruskoulun toisen ja kolmannen luokan nivelvaiheeseen, yhdeksänteen luokkaan ja päättöarviointiin. Tavoitteena on varmistaa jokaiselle nuorelle riittävät perustaidot, joilla pärjää jatko-opinnoissa.
OPETUSMATERIAALIT
Laadukkaan painetun ja digitaalisen opetusmateriaalin saatavuus varmistetaan molem- milla kansalliskielillä. s.79
OPPIAINEET
Mahdollistetaan kieltenopetuksen ja -opiskelun varhaistamisen, laajentamisen ja monipuolistamisen. Varmistetaan, että kieltenopetukseen on varattu riittävästi tuntiresursseja.
Sitoudutaan LUMA-strategian toimeenpanoon, jotta oppilaiden luonnontieteellis- matemaattiset valmiudet vahvistuvat. Vahva teknillinen ja luonnontieteellinen osaamispohja on kriittistä elinkeinoelämän uudistumisessa, erityisesti tieteen ja tekno- logian murroskohdissa sekä nykyisessä, nopeasti kehittyvässä ja monimutkaistuvassa kansainvälisessä kilpailuasetelmassa.
OPPILAAN OHJAUS
Hallitus vahvistaa oppilaanohjausta kaikilla koulutusasteilla huomioiden erityisesti jatko- opinnot ja työllistymisen. s.76
OPPILASHUOLTO
Oppilas- ja opiskelijahuollolla on keskeinen rooli lasten ja nuorten hyvinvoinnin tuke- misessa. Hallitus edellyttää kuntien ja hyvinvointialueiden tekevän tiivistä yhteistyötä opiskeluhuollon toimivuuden turvaamiseksi. Moniammatillisen tuen piiriin on päästävä matalalla kynnyksellä ja viiveettä. Lisäksi henkilöstön toimivaltuuksia auttaa lapsia ja nuoria vahvistetaan. s- 76
OPPIMISEN TUKI
Oppimisen tuki uudistetaan. Uudistetaan kolmiportaista tukea koskeva lainsäädäntö siten, että turvataan riittävä tuki sekä vähennetään opetushenkilöstön hallinnollista taakkaa.
Oppimisen tukea on oltava tarjolla yksilöllisesti ja oppilaan tarpeita vastaavasti. Tuen muodot ovat valtakunnallisesti yhtenäiset, selkeät ja monipuoliset. Tarpeellinen pienryhmäopetus sekä erityisluokissa annettava opetus on myös mahdollista.
Selvitetään mahdollisuus laajentaa joustava perusopetus toteutettavaksi jokaisessa kunnassa, jotta oppilailla on mahdollisuus saada suoritettua perusopetuksen oppimäärä.
OPPISISÄLLÖT
Koulujen kasvatustehtävään kuuluu varmistaa, että suomalainen kulttuuriperintö välittyy uusille sukupolville. Tähän sisältyy myös koulujen juhlaperinteiden vaaliminen kevät- ja joulujuhlineen.
Sitoudutaan LUMA-strategian toimeenpanoon, jotta oppilaiden luonnontieteellis- matemaattiset valmiudet vahvistuvat. Vahva teknillinen ja luonnontieteellinen osaamispohja on kriittistä elinkeinoelämän uudistumisessa, erityisesti tieteen ja tekno- logian murroskohdissa sekä nykyisessä, nopeasti kehittyvässä ja monimutkaistuvassa kansainvälisessä kilpailuasetelmassa.
PAINOTETTU OPETUS
Hallitus edistää urheilijoiden kaksoisuraa ja vahvistaa urheiluyläkoulujen... asemaa.
PERUSKOULUN KEHITTÄMINEN
Käynnistetään laaja-alainenn peruskoulun tulevaisuustyö peruskoulun kehittämistarpeiden arvioimiseksi. Peruskoulua kehitetään pitkäjänteisesti tieto- ja tutkimusperusteisesti laaja-alaisessa yhteistyössä eri toimijoiden kanssa. Tarvittavat lainsäädäntömuutosesitykset sekä muut toimenpiteet valmistellaan vuoden 2025 loppuun mennessä.
RAHAA PERUSKOULUUN
Lisää rahaa perusopetukseen (200 miljoonaa?). Siirrytään vakaaseen perusrahoitukseen. (Samalla leikataan valtionosuuksien indekseistä)
Vakiinnutetaan perusopetuksen tasa-arvorahoituksen määrärahataso.
Yksityiset koulutuksen järjestäjät nostetaan rahoituksessa samalle viivalle muiden kanssa.
RAUHAA PERUSKOULUUN
Oppilaille ja opettajille työrauha keskittyä oppimiseen ja opettamiseen.
SEGREGAATIO
Vakiinnutetaan perusopetuksen tasa-arvorahoituksen määrärahataso.
Kannustetaan kuntia toteuttamaan painotettua opetusta segregaation ehkäisemiseksi.
TASA-ARVON PERIAATE
Jokaisella on taustasta ja varallisuudesta riippumatta tasa-arvoiset mahdollisuudet kouluttautua ja tavoitella unelmiaan. s 75
TUNTIMÄÄRÄT
Kasvatetaan perusopetuksen vähimmäistuntimäärää 2–3 vuosiviikkotunnilla erityisesti alakoulun vuosiluokille luku-, kirjoitus- ja laskutaidon opettamiseen. laajentamatta opetussuunnitelmaa.
Varmistetaan, että kieltenopetukseen on varattu riittävästi tuntiresursseja
TURVALLISUUS
Turvallinen kasvu: Koulut pidetään turvallisen kasvun paikkoina.
TYÖRAUHA
Vahvistetaan opettajien ja rehtoreiden toimivaltuuksia puuttua opetusta häiritsevään ja kouluaikana tapahtuvaan toimintaan. Tehdään tarvittavat lainsäädäntömuutokset, joilla voidaan nykyistä tehokkaammin rajoittaa esimerkiksi mobiililaitteiden käyttöä koulu- päivän aikana ja näin vahvistaa oppilaiden keskittymistä opetukseen.
VALMISTAVA OPETUS
Mahdollistetaan valmistavan opetuksen jatkuminen kahteen vuoteen tilanteissa, joissa se arvioidaan tarpeelliseksi riittävien kielellisten valmiuksien varmistamiseksi. Tälle varataan riittävä rahoitus.
Laaditaan perusopetuksen valmistavalle opetukselle selkeät tavoitteet ja testaus, jonka läpäisy on edellytys yleisopetukseen siirtymiselle. Laajennetaan valmistavan opetuksen rahoitus enintään kaksivuotiseksi. (s. 196)
VIERASKIELISET LAPSET
Edistetään vieraskielisten lasten kiinnittymistä myös ruotsinkieliseen varhaiskasvatukseen ja koulutukseen.
VIIKKOTUNTIMÄÄRÄMINIMI
Kasvatetaan perusopetuksen vähimmäistuntimäärää 2–3 vuosiviikkotunnilla erityisesti alakoulun vuosiluokille luku-, kirjoitus- ja laskutaidon opettamiseen. laajentamatta opetussuunnitelmaa.
YKSITYISET OPETUKSEN JÄRJESTÄJÄT
Yksityisten koulutuksen järjestäjien kotikuntakorvaus nostetaan 100 prosenttiin ja yhden- mukaistetaan järjestäjien velvollisuudet. Varmistetaan, että järjestämisluvat mahdollistavat jatkossakin toiminnan pitkäjänteisen toteuttamisen.
Perästä kuuluu, sanoi torvensoittaja
Näyttää siis siltä, että tämä hallituskausi peruskouluissa noudatetaan vuoden 2014 opetussuunnitelman perusteita. Tulevaisuustyö aloitetaan rauhallisesti - mikä on hyvä asia. Hallitus ei ole päättänyt aloittaa laajaa koululainsäädännön uudistustyötä, se ei ilmeisesti tee isoja muutoksia oppiaineisiin eikä tuntijakoon (muilta osin kuin niiden 3 tunnin).
Sen sijaan tahtoa on selkeyttää kunkin oppiaineiden minimiosaamista, ja edellyttää se, jotta voi edetä luokalta toiselle. Eli tässä mielessä arviointikriteerityö täytynee käynnistää uudelleen.
Näyttää, että pedagogisesti ollaan keskittymässä perusasioihin; lukemiseen, kirjoittamiseen ja laskemiseen. Erikseen nostetaan esiin matemaattis-luonnontieteelliset aineet ja kielet. Taide- ja taitoaineista en löytänyt mainintaa- liikkumista lukuunottamatta .Opetusteknologiaan ei juuri puututa. Varmistetaan kuitenkin laadukkaan painetun ja digitaalisen opetusmateriaalin saatavuus. Etäopetuksen kokeiluun rohkaistaan harvinaisissa kielissä. Painotettua opetusta ja mm. kielikylpyä ja -suihkua kannatetaan. Muutoin opetusmenetelmiin ei oteta kantaa.
Hyvältä kuulostavat lupaukset rahoitukseen kasvuun ja hankerahoituksen väheneminen lukuunottamatta tasa-arvorahaa. Tukea luvataan lisää ja fiksummin. Opettajille luvataan aikaa keskittyä opettamiseen. Halua sijoittaa maahanmuuttajia myös ruotsinkielisiin kouluihin riittää.
Opettajien täydennyskoulutukseen ei ilmeisesti ole luvassa vahvistuksia. Eikä kevennystä rehtorien työhön. Koulunkäynnin ohjaajista, yhteisökasvattajista ei ole mainintaa. Oppilashuoltoa käsitellään muualla hallitusohjelmassa. Koulurakennuksiin (esim. avoimiin tiloihin) eikä koulujen kokoon oteta kantaa.
Kaikkiaan näyttää siltä, että ohjelma vastaa monelta osin mediassa opettajien esittämiin huoliin.
Tässä vielä linkki OAJ:n kantoihin.
2 kommenttia:
Kiitos Martti, taas kerran 😊. Huokaisin helpotuksesta, kun opetusministerin salkku näyttää menevän RKP:lle "erään" toisen puolueen sijaan. Pk:n kehittäminen rauhallisesti ja harkiten on se linjaus, jonka toivon myös pitävän. Aika näyttää 🤔. Nyt kuitenkin kesäillään! Jukka Ahonen
Kiitos yhteenvedosta, palvelee monia, jotka ovat kiinnostuneita koulutuspolitiikan vaikutuksista käytännössä.
Lähetä kommentti