Kriteerityön aloitustilaisuus oli tänään keskiviikkona 8.12. Opetushallitus oli valinnut työhön mukaan toistasataa asiantuntijaa. Osan kriteerien kirjoittajiksi, osan sparraajiksi.
AAMUPÄIVÄ ( klo 9.00-11.00) vietettiin pääosin nauttien hyvistä alustuksista (kehuja: kesto kullakin 15 min).
Ajattelun virittäjinä olivat;
- tutkimusprofessori Juhani Rautopuro,
- professori Päivi Atjonen,
- erityisasiantuntija Annette Ukkola( KARVI) ja
- nyt rehtorina toimiva Najat Ouakrim-Soivio, (Helsingin ranskalais-suomalainen koulu)
ALUSTUKSET olivat hienoja. Mitä arviointi oikeasti on? Mitä on arviointiosaaminen? Mitä on koulun arviointikulttuuri? Diat olivat hyviä, mutta niitä ei nyt saa jakaa.
AAMUPÄIVÄ päättyi keskusteluun teams-ryhmissä ja pariin kommenttipuheenvuoroon.-
TUNNIN lounaan jälkeen palasimme taas teamisin. Saimme napakan ohjeistuksen kriteerityöhön. Päättöarvoinnissa käytetyllä mallilla mennään. Tutustumme yhteisesti kriteerityön ohjeistukseen ja aloitamme oppiainekohtaisen työskentelyn. Tilaisuuteen oli kutsuttu kaikkien kriteerityöryhmien puheenjohtajat ja jäsenet (”Rakentajat” ja "Sparraajat".)
Väliaikatietoja arvosanojen kuvauksista ei saa "vuotaa. Kaikilla on mahdollisuus kommentoida kuvauksia kesällä 2022.
PIENEN tauon jälkeen jakauduimme taas ryhmiin tunniksi. Nyt oppiainekohtaisen kriteerityö käynnistyi.
Minä oli päässyt extra-ryhmään, jossa paneuduttiin erityisesti työstämään arvosanaan 5 liittyviä ajatuksia. Mukana on. huipputyyppejä. Sovimme kevään kokousaikataulun, ja otimme ensimmäisen tammikuun kokouksen teemaksi koulun arviointikulttuurin laatuasteikollisen kuvauksen.
TÄHÄN lopuksi muutamia päivän ajatushelmiä:
- Myös arvioinnista on mielipiteitä ja näyttöön perustuvaa tietoa.
- Kriteeripohjaisuus on vain yksi osaratkaisu arvioinnin ongelmiin.
- 6.luokalle ei olla tekemässä päättöarvioinnin kriteereitä.
- Nyt luodaan kriteerit arvosnaoille 5, 7, 8 ja 9. Myös arvosanan 8 kuvauksia voidaan korjailla.
- Tavoitteena on arvioinnin oikeudenmukaisuus: Tällä hetkellä samalla osaamisella eri kouluissa saatu arvosana vaihteel 1,5 -2 numeroa.
- Opettajien arviointiosaaminen vaatii yhteisöllistä keskustelua
- Luokanopettajien tulsi hallita yli 200 arviointikriteeriä!!!!
- Kriteerien tulisi olla yksiselitteisiä ja konkreetteja. Niitä ei saisi olla liikaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti