Lahnuksen koulu pelastui.
Juttu on valitettavasti maksumuurin takana.
Kokeneen peruskoulumiehen monologeja pedagogiikasta ja koulupolitiikasta. Vielä vanhemmat lastut osoitteessa http://marttifi.wordpress.com/
Huomenna taas työrauhan kimppuun. Keskisuomalainen koulu tilasi kokopäivän veson tästä tärkeästä teemasta. Aamupäivällä on tilaajan toiveesta luentoja ja porunoita ja sitten lounaan jälkeen pajoja, joissa päästään suunnittelemaan ensi syksyn työrauhaan liittyviä toimintamalleja
VESO-päivän tavoitteena on ymmärtää yhdessä, mitä työrauha meille tarkoittaa? Että työrauha on mutkikas, systeeminen ilmiö.Miten työrauha edistää oppimista ja hyvinvointia?Mikä tapa toimia sopii itse kullekin ja hänen oppilailleen? Ja tälle koululle.
Toinen tavoite on oppia käyttämään erilaisia työkaluja, joilla työrauhaa voi rakentaa jo ennakolta.Joilla sitä pidetään yllä? Ja joilla kadotetun työrauhan voi palauttaa? Aamupäivän olen koonnut 122 diaa.
Iltapäivä perustuu siis pajoihin tutun jigsawin suuntaisesti. Kotiryhmiä ovat eri luokka-asteiden ja aineiden tiimit. Lyhyen alun jälkeen heidät jaetaan 7:ään teemaryhmään, joilla olen koonnut ison kasan materiaali avaamaani PopUp-blogiin.T änään oli taas lämmin päivä.Vaarimummi-kvaretti oli tunnollisesti ja hyväntuulisenä paikalla. Auroran kevätjuhlat ovat jo ensi lauantaina. Vow
(+) Kivaa mahtui paljon tähän viikkoon: koulu-vaaripäivä. Monenlaisia aikaansaannoksia (-) Kurja oli viikon alun Takatalvi Lumitöineen- mutta sitten ilma lämpeni hienosti.
Oikein nätti päivä. Mikä onkaan istuessa sisällä koneen ääressä. Kurssimuistelma oikoluettiin. Dataa luentoa varten ja OpeUra- kirjaan (opettajankoulutuksen kehitys). Vielä jonossa huomisen haastattelun hiontaa, Ben Furmaniin kirjan kehuteksti ja sukellusta 1970-luvun espoolaiseen kulttuurityöhön. Ja sitten taas Islantiin.
Tänään meillä oli kevätkokous valtuustotalon demarihuoneessa. Paikalla pieni mutta sitkeä porukka. Sääntömääräiset asiat menivät hallituksen valmistelevien esitysten mukaan. Toimintakertomus oli iloinen. Paljon saatiin aikaan ilman kuluja. Juttuja blogiin. Verkkolähetyksiä. Kokeilimme Espoon demarien kunnallisjärjestön ideoimaa tapaa: toimintakertomus laaditaan toimintasuunnitelman pohjalta, ja oleellinen juttu on arvioida, kuinka hyvin luvatut hommat toteutuivat liikennevalojen avulla. Oikea kirjanpitäjä laati tilinpäätöksen. Kiitos toiminnantarkastajille Timo Rauhanen ja Mika Helander hyvästä työtä.
Listalla oli myös henkilömuutoksia. Eronneen varajäsenen tilalla valittiin loppukaudeksi Teemu Tarvainen. Köklax oli omassa kokouksessan vaihtanut edustajakseen Lilian Strömbergin. Muutokset kirjattiin. Tervetuloa tiimiin Teemu ja Lilian,
Jo neljäs verkkotuotoksemme
Kaksi edellistä ovat yhä katsottavissa.
- ensimmäisessä Kai Hurskainen kertoo kokemuksistaan lautamiehenä
https://www.youtube.com/watch?v=ftXN0FfTIhA&t=13s
- toisessa Jukka Lahti ja Mikko Nummelin avaavat. millaista on tietotyö.
https://www.youtube.com/watch?v=8t_PiIGL_B0&t=2s
- kolmasnteen minä kokosin ohjeita mielipidenkorjoituksen laatimiseen.
https://www.youtube.com/watch?v=7mnOIqN1fv4&t=37s
T änään oli taas vähän viileämpi ja märempi päivä. Kvartetti vaari-mummuja oli lämpimästi paikalla. Ajatella nyt on jo viikko 17. Kesään siis vain 6 viikkoa.
(+) Kivaa mahtui viikkoon. Vaareilua oikeasti ja koulussa. Pikkupoikien helppiä. (-)ilma kylmeni taas ja myös hallituksen leikkaussuunnitel-mat.
Tänään varsinainen naputuspäivä. Ennen muuta OpeUra-aineiston järjestelyä. Lounaaksi jauhelihatortillaa. Päivän kohokohta; Ajokortin uusinta netissä muutamassa minuutissa neljäksi vuodeksi. Iltapalaksi Tähdet, tähdet. Riku oli uskomaton.
Kurssikaverini Matti Nokela on kirjoittanut useita kirjoja. Muutama viikko sitten julkaistiin tämä uusin, 47 sivua lyhyt opus.
Kirjoitustyyli on vänkä. Tosi isoja ja vaikeitakin työelämän asioita kuten päihdeongelmat, työuupumus ja kriisit käsitellään napakasti, selvällä arkisuomella ja arkijärjellä.
Itseäni kiinnosti eniten mukavasti Bionin ryhmäteoriaa soveltava kirjan osa, jossa opastetaan ymmärtämään, kuinka joustava johtaja rakentaa työntekijöistään tuloksellisesti toimivaa ryhmää ja tarvittaessa puuttuu ryhmäytymis-prosessiin. Tässä keskeisiä työkaluja ovat kirkkaat tavoitteet, selkeä työnjako, kannustaminen, pelisäännöt ja toiminnan seuraaminen ja napakka puuttuminen.
Minulla on parin viikon kuluttua koulutuskeikka, jonka aiheena on taas kerran luokan/opetusryhmän työrauha. Monet kirjan ajatukset saattavat sopia myös työkaluiksi työrauhan rakentamiseen ja sen vaatimaan jatkuvaan huolenpitoon.
Ryhmän jatkuvasta rakentamisesta
Kirjoittaja tiivistää ryhmän kehityksen kolmeen vaiheeseen
Kehityksessä voi tulla takaiskuja. Tavoitteet eriytyvät. Yhteistyö alkaa ontua. Ihmisten välille syntyy säröjä. Joku astuu toisen varpaille. Mennään jomman kumman puolelle. Syntyy klikkejä. Osa seuraa syrjästä. Tunneilmasto heikkenee. Työnteko on hukassa. Ryhmän kriisi voi edelleen syventyä. Ennen niin toimiva työryhmä muuntuu taistelu-pakoryhmäksi tai poteroryhmäksi.
Hyvä johtaja on joustava. Hän pitää huolta rakenteista ja luo henkeä, mutta myös seuraa ja valvoo. Vaikka hän pääasiassa johtaa innostamalla ja valmentamalla, hän myös tarvittaessa puuttuu asioihin napakasti.
Kun työnteko alkaa hukkua, joustava johtaja puhaltaa pelin poikki, palauttaa ryhmän takaisin perusryhmätilaan, kirkastaa tavoitteen selkeäksi, paaluttaa perustehtävän, selkeyttää työnjakoa ja tehostaa toimintaa. Jos tilanne on oikein paha, hän hankkii ulkopuolista apua.
Paitsi ryhmä poteroon voi pudota myös yksittäinen henkilö. Hän ei enää suoriudu. On tekevinään. Joustava johtaja osaa ottaa asian puheeksi kahden kesken Korjaava palaute tulee antaa varhaisesti (hauska 5+1 sääntö, viisi yritystä kehumalla ensin) ja sen antoon kannattaa valmistautua. Nokela ehdittaa rakennetta:
Tämän kirjasen voi tilata Basam Booksin nettisivuilta.