Kirjoja

Kirjoja
Kirjoja

tiistaina, lokakuuta 15, 2019

Sivistyksellinen aikuiskasvatus?

Salo, P. ja Suoranta, J. (2002).  Sivistyksellinen aikuiskasvatus. Tilaa sivistykselle 4. Helsinki: Kansanvalistusseura.

KAHDEN tuolloin (vuonna 2002) vielä/vasta tulevan aikuiskasvatuksen professorin teos on tällä aikuiskasvatuksen ymmärryksellä vähän vaikea teos. Ensinnä se piirtää omasta ajastamme ja aikuiskasvatuksen tilasta viiltävän terävän kuvan. Toiseksi se esittää aikuiskasvatukselle vaihtoehdon: uudella tavalla ymmärretyn sivistyksellisyyden.

Maailma ja aikuiskasvatus Milleniumin aikoihin

Salo ja Suoranta kuvaavat 2000-luvun alun Suomea(kin) jälkitraditionaaliseksi oppimis- ja riskiyhteiskunnaksi.   Modernia aikakautta koossapitäneet voimat ovat  rapautumassa. Työyhteiskunnan utopia on ehtymässä. Palkkatyöyhteiskunnan suuri projekti on kriisiytymässä. Toiset elävät työn ylikuormittamina, toisille työtä ei ole lainkaan. Globalisaatio on muuttanut valtiot liikeyrityksiksi, jotka taistelevat asemastaan kansainvälisessä kaupassa. Elämä on perustavanlaatuista epävarmuutta, riskejä ja  jatkuvaa poisoppimista.

AIKUISKASVATUKSELLA on kaksoisongelma. Toisaalta sen sosialisaatiotehtävä on kariutunut, kun enää ei tiedetä, mihin oikein pitäisi sosiaalistaa, millaisia taitoja opettaa. Toisaalta individualisaatiokaan – itsensä löytämisen ja kehittämisen omaehtoinen prosessi – ei näytä olevan vapaan sivistystyön erityisessä suojeluksessa.

AIKUISKASVATUKSEN käytännöille aika on ollut kurjaa. Kiihtyvä muutos vaatii  ihmisiä  sopeutumaan ja jatkuvasti päivittämään omaa (työelämä) osaamistaan. Institutionaaliset ja organisatoriset rajat ovat kaatuneet. Aikuiskasvatus on pirstaloitunut markkinaperustaiseksi  aikuiskoulutukseksi. Hohtokin tuntuu kadonneen? Aikuiskasvatuksen syntyajan filantrooppinen, koulutusta vaille jääneen kansanosan kansansivistystehtävä on aikoja sitten vaihtunut  hyötytavoitteiseksi työelämä- tai  harrastuskoulutukseksi. Vapaan sivistystyön piirissä palveluita käyttää nykyään hyvinvoiva ja koulutettu väestönosa. Koulutuksesta on tullut kulutushyödyke - maksaville asiakkaille.

AIKUISKASVATUS-tieteen muodot ovat monimuotoistumassa ja erkaantumassa toisistaan erilaisiin konteksteihin ja asiayhteyksiin, jotka eivät keskustele keskenään.  Kullakin suuntauksella on oma kielensä ja asiantuntijuutensa.

Aikuiskasvatuksen uusi  tehtävä 

Salo ja Suoranta kysyvät: Löytyykö elämisen  merkitys  kokonaan muualta kuin työn ja sen kaipuun maailmasta? Kun yhteiskunnan rakenteet ja globalistaatio tuottavat epävarmuutta, elämän merkitys voi löytyä pienistä ja lähellä olevista asioista.

He hahmottelevat aikuiskasvatukselle uutta tehtävää: sivistyksellistä aikuiskasvatusta. Lähtökohtana olisi ihmiselämän arvon kunnioittaminen sellaisenaan. Sivistyksellisyys on  taitoa huolehtia itseään koskevista asioista, muodostaa kriittisesti käsityksiä yhteisistä asioista ja tarpeen tullen ottaa niihin julkisesti kantaa. Sillä ei olisi menneiden aikojen välineellistä tehtävää. Sillä  olisi  persoonallinen, sosiaalinen, tiedollinen, globaali ja ekologinen ulottuvuutensa. Samalla siirryttäisiin utilitarismista kommunitarisimiin, jossa sosiaalinen pääoma (yhteiselämän mielekkyys) karttuu paikallisten yhdistysten, ryhmien, yhteisöjen ja verkostojen toiminnassa. Siirryttäisiin isosta kansalaisuudesta pienempään kanssalaisuuteen.

Kirjoittajat puhuvat elämänpolitiikasta. Elämänpolitiikka tarkoittaa elämän ottamista omiin käsiin. He siteeravat  Risto Rinnettä, jonka  mukaan elämänpolitiikan käsite  pitää sisällään ajatuksen toisesta mahdollisuudesta, siitä, että eteen tulevasta ongelmasta voi selviytyä. Aina ongelmaa ei voi ratkaista mutta sen kanssa voi oppia elämään. Jälkimodernissa tarvittavia (sivistys)taitoja ovat taito oppia tuntemaan itsensä,  pitämään huolta itsestään,  huolehtimaan toisista ihmisistä  ja ympäristöstä. Itseä lähellä olevista asioista.

Yksilön on opittava olemaan oman toimintansa suunnittelukeskus. Sivistyksellisen aikuiskasvatuksen tehtävänä olisi tukea yksilöitä ja ryhmiä sivistyksellisen elämäntaidon saavuttamisessa, ylläpitämisessä ja uudentamisessa. Eikä kysymys olisi pelkästä tukemisesta, vaan osallistumisesta arkielämän moninaisiin toimintoihin, niistä oppiminen ja ehkä myös niiden rikastuttaminen omalla toiminnalla.

Työn jälkeisiä arvoja olisivat kohtuullisuus, sielullinen eheys (psyykkinen terveys), sisäisesti kaunis elämä, omaehtoisuus.  Ja hyveet: oikeudenmukaisuus, hyväntekeväisyys ja mm. taistelu ajattelun ja toiminnan teknologisoitumista sekä  valtahalua vastaan.

Tässä ajattelussa  aikuiskasvatuksen tutkimuksen ja käytäntöjen tulevaisuuden keskeisin tehtävä olisi ihmisten jokapäiväisen oppimisen ja kasvamisen tutkiminen ja arkielämän mielekkyyden tukeminen
Vapaa sivistystyö olisi luonteva kanava yhteisöllisyyden synnyttämiseen. Oppiminen ei olisi enää vain  kevyt tuulahdus vaan sen perimmäinen eetos. Oppiminen olisi oppimista  luonnon pakkona.

Omaa pohdintaa

Kuten kirjoitin: hankala kirja, mutta hyvä että luin. Katsaus aikuiskasvatuksen kurjistumiseen oli antava.  Synkkä kuva ajastamme on minulle liian synkkä. Ja ehdotus  aikuiskasvatuksen uudesta  sivistyksellisestä tehtävästä jää omassa päässäni epärealistiseksi utopiaksi.


Kirjoittajista



Juho Suoranta on  Tampereen yliopiston aikuiskasvatuksen professori ja kaksinkertainen dosentti. Vuonna 2008   hänet valittiin Vuoden aikuiskouluttajaksi 2008.





Petri Salo on aikuiskasvatuksen professori Åbo Akademissa. Hän on myös Aikuiskasvatus-lehden päätoimittaja. Aikuiskasvatuksen lisäksi hän on tutkinut mm. opettajankoulutusta ja perehtynyt  koulun johtamiseen ja rehtorien työhön.

Ei kommentteja: