Kirjoja

Kirjoja
Kirjoja

tiistaina, marraskuuta 17, 2009

Perehtymistä ja ideointia



MAANANTAIAAMUN ohjelmassa oli aamupalan jälkeen espoolaisjoukkueen oma palaveri. Matkan yksi keskeisiä tarkoituksia on ottaa haltuun opetuksen kehittämistä tukevien verkostoitumisen toimintamalleja. Klo 12-17 alkoi ensimmäinen varsinainen kouluttautumispäivä. Konferenssin järjestäjät avasivat kansainvälisille vieraille Questin historiaa ja oppimiskeskeistä toimintatapaansa. Kyllä kanadalaiset hallitsevat retoriikaan!

Yhteisen alustusketjun jälkeen, vieraat jaettiin noin kuuden hengen pöytäkuntiin. Kussakin pöydässä oli yksi Quest-asiantuntija, ja saimme käydä keskustelua meitä askarruttavista asioista. Sain mainioita vastauksia mm. koulujen oppimisverkkoa koskeviin kysymyksiin. Yorkissa kaikki koulut kuuluvat johonkin oppimisverkkoon (8-10 koulua), joka varsin itseohjautuvasti ratkoo yhdessä tärkeiksi koettuja uuden opetussuunnitelman toimeenpanon ongelmia. Keskustelujen lisäksi menetelminä ovat mm. perehtyminen oppimistuloksiin ja literacy-kävelyt. Verkon kokouksiin osallituvvat rehtorit ja erityiset literacy-opettajat. Jälkimmäisten opetusvelvollisuuteen kuuluu literacy-ohjaus (he ovat eräänlaisia kouluntason ohjaavia opettajia). Literacy tarkoittaa täällä laajaa kokonaisuutta lukemaan opettelusta lukemalla oppimiseen.

OPPIMISTA ja oppimiseen sitoutumista ei täällä nähdä kiltisti sen tekemisenä mitä käsketään vaan omasta intohimosta oppimisrta. Siksi opettajien on tunnistettava oppilaiden tarpeet. Vastuullinen opettaminen on eriyttämistä. Opettajan on (1) tunnettava oppilaille asetetut tavoitteet (Täällä on upea vuosittain ilmestyvä BoardPlan). (2) oppilaansa (3) ymmärrettävä oppimisesta mitatut tulokset ja (4) osattava eriyttää. Kaikkia ei voi opettaa samalla tavalla. Oppilaat tulee jakaa eri perustein oppimiskuntiin. Opettaminen on oppimisen kaikille kuuluva tuki. Niinikään vastavaasti koulujen tarpeet otetaan vakavasti. Kullakin rehtorilla on oma valmentaja (joka ei ole mentori- ehkä pikemminkin työnohjaaja). Suhtautuminen oppimiseen on erittäin positiivinen. Kaikki oppivat, jos saavat tarpeeksi aikaa ja tarvitsemaansa tukea. Viramiehet kaikilla tasoilla kantavat vastuuta oman alueensa oppilaitten oppimisesta.

ILLALLA läksimme tutustumaan Toronton keskustaan. Matka tehtiin taksilla ja maanalaisella. Istuimme kahvilassa pitkään ja reflektoimme päivän aikana meihin kolahtaneita ajatuksia siitä, millä eri keinoilla Espoossa oppilaita, opettajia ja kouluja voitaisiin parhaiten tukea syventämään oppimista.

Toki kävimme myös paikallisessa valtavassa ostoskeskuksessa. Minä en oikein osannut sen runsauden sarvesta löytää tuliaisia.

Ei kommentteja: