FANITAN Sinua, professori Timo Saloviita. Ylipäätään fanitan kaikkia, joilla on vahva moraalinen imperatiivi, joilla on taito sanoa mutkikkaat asiat yksinkertaisiksi ja jotka ovat saaneet salasarkastisen retoorikon lahjan. Kun kirjoittajalla on nämä kolme ominaisuutta yhtäaikaa, syntyy viiltävää tekstiä. Kuten Sinulta tämän aamun Hesarissa.
HESARIN yleisönosastolla oli siis Sinun esseesi, jolle toimitus (?) oli antanut ärhäkän otsikon: "Opettajien edunvalvonta haittaa koulutyötä". Hienosti valittu otsikko. Istuu hyvin oikeistolaisen aikamme ajanhenkeen. Ja varmasti puolet Suomen opettajista veti pullakahvit heti aamukahvilla väärään kurkkuun. Ja sehän on meille oikein.
TAITAVANA retoorikkona osaat sekoittaa faktan fiktioon. Esitit heti alkuun retorisen väitteen: "Opettajien omat näkemykset ja intressit vaikuttavat liikaa opetusryhmien kokoon, kouluavustajien käyttöön ja oppilaiden siirtämiseen erityisluokille". Väite on teknisesti huikea, lähes putinimainen. Että hyvinä pidetyt opettajat ajaisivat lasten etua onkin valetta. He ajavat vain omia etujaan. Opettajat ovatkin pahoja. Heti alkuun huikea jännite!
KUN jokin väite on esitetty, sille on on esitettävä perustelut. Kuinka opettajat voivat vaikuttaa liikaa? Kerrot: koska heitä on paljon ja heillä on järjestö OAJ. Koska eduskunnassa "opettajapuolueeseen" kuuluu 35 prosenttia sivistysvaliokunnan jäsenistä, mukaan lukien valiokunnan puheenjohtaja ja varapuheenjohtaja. Kun koululait kulkevat sivistysvaliokunnan kautta, opettajat istuvatkin siellä itseään koskevien lakien päällä. Onnitteluni. Salaliittoteoriat ovat aina innostaneet suomalaisia.
Sitten tulee kolme minusta vähän heikompaa perustelua: (1) Opettajat hallitsevat myös Opetushallitusta. (Tähän et välitä esittää todistetta). (2) Opettajat hallitsevat Opetus- ja kulttuuriministeriötä. Todisteena esität, että Henna Virkkunen (kok) kehui kerran opetusministerinä ministeriönsä yhteistyötä OAJ:n kanssa poikkeuksellisen hyväksi. Kriittinen lukija taitaa kuitenkin tietää, että Virkkunen ei ole ollut enää pitkään aikaan opetusministeri. Hänen jälkeensä on ollut jo kaksi. Eikä yhteistyökehuja ole tullut. (3) OAJ:n ääni kuuluu virkamiesten keskuudessa. (Tähän et esitä mitään todistetta). Mutta eihän vähemmän kriittinen lukija sitä huomaa.
TÄMÄN jälkeen palaat kolmeen esimerkkiin, siitä kuinka opettajien edunvalvonnasta on haittaa sekä valtiolle että vammaisille oppilaille.
Ensimmäinen niistä on jälleen upea esimerkki taidostasi hämätä sotkemalla fiktiota faktaan. Kysymys on luokkakoosta. Väitteesi etenee näin: opettajat kampanjoivat pienten luokkakokojen puolesta (totta). Todellisuudessa luokkakoot eivät ole pieniä (verrattuna mihin?), Opettajien toiveet on ymmärretty todisteeksi siitä, että pienemmät opetusryhmät edistävät oppimista (puolitotta). Oikeaa tutkimusnäyttöä luokkakoosta ei ole (puolitotta). Opettajat ovat saaneet muut uskomaan, että he ovat puolueettomia (voi olla). Ministerit ovat nielleet opettajien harhautuksen, ja rahaa on käytetty aivan turhaan. Opettajien itsekyys on maksanut Suomelle miljoonia. Mutta mitään näyttöä tuloksista ei ole (hmm. samaan aikaan opettajia lomautetaan, on sijaiskieltoja..)
Mukaasi " tosiasiassa pienen ryhmäkoon myönteiset vaikutukset oppimiseen on todettu vähäisiksi. Ruotsin viime vaalien alla taloudellisen yhteistyön ja kehityksen järjestö OECD varoitti maata tuhlaamasta rahojaan luokkakokojen pienentämiseen." Hmm.
RETORIIKAN taiturin peruskeinovalikkoon kuuluu hämmennyttävän informaation levittäminen. Siihen kuuluu, että vedotaan yksityistapauksiin- kuten tässä OECD:n kantaan. On kuitenkin ihan totta, että vaikuttavuustutkimuksissa ei ole pystytty osoittamaan luokkakoon yhteyttä akateemisiin oppimistuloksiin, vaikka se on arkijärjen mukaista. Mistä se voisi johtua? Otetaan esimerkki.
Kun on itse nähnyt sen valtavan osaamisen, mitä koulunkäyntiavustajille on ja sen hyödyn, mitä avustaja luokkaan ja oppilaille tuo, on pakko fanituksesta huolimatta loukkaantua avustajia loukkaavista lauseistasi. Perustelet nonsoleerausta lähdettä mainitsemmatta heitolla, että "Britanniassa osoitettiin, että kouluavustajien käyttö luokassa heikensi erityisoppilaiden suoriutumista: jos luokassa oli avustaja, opettaja jätti heikoimmat oppilaat kouluttamattoman avustajan kontolle". No just. Suomi on Britannia.
Loppukaneetti on upea: "Opettajien apulaisten tarpeella ei tunnu olevan mitään rajaa". Upea retorinen käännös. Koulunkäyntiavustaja onkin oikeasti opettajan pikku apulainen.
KOLMAS esimerkkisi koski oppilaiden siirtoa erityisluokalle. Se on mielestäsi Suomessa liian yleistä. Olet ollut jo kauan samaa mieltä. " Siirrot ovat erilliskohtelua, joka on perustuslain kuudennen pykälän nojalla sallittua, mutta vaatii korkeatasoiset perustelut. Muuten kyse on syrjinnästä." Tunnet lain hyvin, ja osaat todella syyllistää. Argh!
Mutta sitten kompastut. Väität; "Käytännössä oppilaan erityisluokalle siirtoon riittää se, että opettaja ja rehtori pääsevät asiasta yksimielisyyteen. Siirron perusteluksi riittää opettajan oma mielipide, vaikka tässäkin tapauksessa viranhaltija pääsee todistamaan omassa asiassaan: hankalan oppilaan poistaminen luokasta vähentää opettajan työtä. Oppilaan oikeusturvaa heikentää se, ettei erityisopetuksen tarpeelle ole puolueetonta tulkintaa." Jatkat, että "Suomessa siirtojen kohteeksi joutuu noin kuusi prosenttia peruskoulun oppilaista. Perusteltu tarve olisi luultavasti alle yhden prosentin. Tähän lukuun on mahdollista päästä, jos päätösvalta siirroista otettaisiin opettajilta ja annettaisiin terveydenhuollon ammattilaisille". Olet mestari kertomaan asiat yksinkertaisiksi, silloinkin kun se tekee vääryyttä tosiasioille. Tässä kohtaa tekee ja pahasti. Yhdessäkään tuntemassani kunnassa päätöstä ei tehdä vasten vanhempien tahtoa. Päätöksentekoon osallistuu aina muitakin kuin koulunväki.
AIVAN klassisen retoriikan mukaisesti päätät kirjoituksen loppunousuun, jossa ethos, pathos ja logos yhtyvät. "Yhdistyneet kansakunnat on 1990-luvulta lähtien vaatinut vammaisten lasten opetuksen järjestämistä tavallisilla luokilla. Tähän velvoittaa myös vuonna 2006 hyväksytty vammaisten oikeuksien sopimus". Itsekkäät opettajat asetetaan näin vammaisten oppilaiden oikeuksien toteutumisen esteeksi. Demonisoit meidät opettajat. Puuttuu enää naulat arkkuun.
Timo, hyvä!
Olet kirjoittanut hienoja kirjoja. Olet ajanut tärkeitä asioita. Sinulla on iso sydän. Taistelet kaikin keinoin vammaisten oikeuksien puolesta. Aaltoja.
Moni ajattelee tänään kuten jesuiitat, että tarkoitus pyhittää keinot. Ehkä sinäkin. Minä en. Viestisi siitä, että suurentakaa opetusryhmiä- se ei vaikuta tuloksiin, älkää palkatko koulunkäyntiavustajia - vaikka laki sitä edellyttää - ja integroikaa 4/5 erityisluokkien oppilaista yleisluokkiin - ovat mannaa päättäjille, jotka ovat istuttaneet aivojensa ja sydämiensä tilalle säästöporsaan. Myönnän: et itseasiassa lupaa koulunkäyntiavustajista luopumisesta koituvan säästöjä. Ehdotat, että vapautuneilla palkkarahoilla saataisiin lisää erityisopettajia toimimaan samanaikaisopettajina tavallisissa luokissa. Unohdat, että vapaita erityisopettajia ei vain ole.
Koska olen oikeasti fanisi, uskallan päättää blogilastuni näin:
Timo hyvä! Pahimmat vahingot tekevät usein ne, jotka haluavat hyvää.
Toivon, että löydät keskustelukumppanin, jonka kanssa saisit purkaa opettajiin liittyvän traumasi.
Martti Hellström
HESARIN yleisönosastolla oli siis Sinun esseesi, jolle toimitus (?) oli antanut ärhäkän otsikon: "Opettajien edunvalvonta haittaa koulutyötä". Hienosti valittu otsikko. Istuu hyvin oikeistolaisen aikamme ajanhenkeen. Ja varmasti puolet Suomen opettajista veti pullakahvit heti aamukahvilla väärään kurkkuun. Ja sehän on meille oikein.
TAITAVANA retoorikkona osaat sekoittaa faktan fiktioon. Esitit heti alkuun retorisen väitteen: "Opettajien omat näkemykset ja intressit vaikuttavat liikaa opetusryhmien kokoon, kouluavustajien käyttöön ja oppilaiden siirtämiseen erityisluokille". Väite on teknisesti huikea, lähes putinimainen. Että hyvinä pidetyt opettajat ajaisivat lasten etua onkin valetta. He ajavat vain omia etujaan. Opettajat ovatkin pahoja. Heti alkuun huikea jännite!
KUN jokin väite on esitetty, sille on on esitettävä perustelut. Kuinka opettajat voivat vaikuttaa liikaa? Kerrot: koska heitä on paljon ja heillä on järjestö OAJ. Koska eduskunnassa "opettajapuolueeseen" kuuluu 35 prosenttia sivistysvaliokunnan jäsenistä, mukaan lukien valiokunnan puheenjohtaja ja varapuheenjohtaja. Kun koululait kulkevat sivistysvaliokunnan kautta, opettajat istuvatkin siellä itseään koskevien lakien päällä. Onnitteluni. Salaliittoteoriat ovat aina innostaneet suomalaisia.
Sitten tulee kolme minusta vähän heikompaa perustelua: (1) Opettajat hallitsevat myös Opetushallitusta. (Tähän et välitä esittää todistetta). (2) Opettajat hallitsevat Opetus- ja kulttuuriministeriötä. Todisteena esität, että Henna Virkkunen (kok) kehui kerran opetusministerinä ministeriönsä yhteistyötä OAJ:n kanssa poikkeuksellisen hyväksi. Kriittinen lukija taitaa kuitenkin tietää, että Virkkunen ei ole ollut enää pitkään aikaan opetusministeri. Hänen jälkeensä on ollut jo kaksi. Eikä yhteistyökehuja ole tullut. (3) OAJ:n ääni kuuluu virkamiesten keskuudessa. (Tähän et esitä mitään todistetta). Mutta eihän vähemmän kriittinen lukija sitä huomaa.
TÄMÄN jälkeen palaat kolmeen esimerkkiin, siitä kuinka opettajien edunvalvonnasta on haittaa sekä valtiolle että vammaisille oppilaille.
Ensimmäinen niistä on jälleen upea esimerkki taidostasi hämätä sotkemalla fiktiota faktaan. Kysymys on luokkakoosta. Väitteesi etenee näin: opettajat kampanjoivat pienten luokkakokojen puolesta (totta). Todellisuudessa luokkakoot eivät ole pieniä (verrattuna mihin?), Opettajien toiveet on ymmärretty todisteeksi siitä, että pienemmät opetusryhmät edistävät oppimista (puolitotta). Oikeaa tutkimusnäyttöä luokkakoosta ei ole (puolitotta). Opettajat ovat saaneet muut uskomaan, että he ovat puolueettomia (voi olla). Ministerit ovat nielleet opettajien harhautuksen, ja rahaa on käytetty aivan turhaan. Opettajien itsekyys on maksanut Suomelle miljoonia. Mutta mitään näyttöä tuloksista ei ole (hmm. samaan aikaan opettajia lomautetaan, on sijaiskieltoja..)
Mukaasi " tosiasiassa pienen ryhmäkoon myönteiset vaikutukset oppimiseen on todettu vähäisiksi. Ruotsin viime vaalien alla taloudellisen yhteistyön ja kehityksen järjestö OECD varoitti maata tuhlaamasta rahojaan luokkakokojen pienentämiseen." Hmm.
RETORIIKAN taiturin peruskeinovalikkoon kuuluu hämmennyttävän informaation levittäminen. Siihen kuuluu, että vedotaan yksityistapauksiin- kuten tässä OECD:n kantaan. On kuitenkin ihan totta, että vaikuttavuustutkimuksissa ei ole pystytty osoittamaan luokkakoon yhteyttä akateemisiin oppimistuloksiin, vaikka se on arkijärjen mukaista. Mistä se voisi johtua? Otetaan esimerkki.
Luokassa on 30 oppilasta. Luokalle opetetaan matematiikan jakso ja pidetään koe, joka pisteytetään 0- 20. Hyvin laaditussa kokeessa keskiarvo osuu 10 pisteeseen. Puolitetaan sitten toinen (matsattu) luokka. Opetetaan matematiikkaa sille muutoin samalla lailla. Luokkakokoa on nyt pienennetty 50 %. Jotta luokkakoon ja osaamisen välillä olisi 1.00 korrelaatio, oppilaiden tulosten keskiarvon pitäisi nousta samat 50 %. Keskiarvon tulisi siis olla 10 p + 5 pistettä = 15 pistettä asteikolla 0-20. Jokainen, jolla on arkijärkeä, ymmärtää, että tuollainen odotus on järjetön. Vaikuttavuuus-tutkimuksissa unohtuu, että jos luokkakokoa pienennetään puolella, jokainen oppilas saa opettajan huomiota ja aikaa 100 % enemmän. Kiusaamistapauksiin ja muihin häiriöihin kuluva aika puolittuu. Opettaja ehtii auttaa enemmän...TOINEN esimerkkisi koskee kouluavustajien määrää. Olet jo vuosia ollut sitä mieltä, että kouluavustajia (oikea termi taitaa kuitenkin olla koulunkäyntiavustajia) ei koulussa juuri tarvita muuta kuin fyysisesti vammaisten avustajiksi.
Kun on itse nähnyt sen valtavan osaamisen, mitä koulunkäyntiavustajille on ja sen hyödyn, mitä avustaja luokkaan ja oppilaille tuo, on pakko fanituksesta huolimatta loukkaantua avustajia loukkaavista lauseistasi. Perustelet nonsoleerausta lähdettä mainitsemmatta heitolla, että "Britanniassa osoitettiin, että kouluavustajien käyttö luokassa heikensi erityisoppilaiden suoriutumista: jos luokassa oli avustaja, opettaja jätti heikoimmat oppilaat kouluttamattoman avustajan kontolle". No just. Suomi on Britannia.
Loppukaneetti on upea: "Opettajien apulaisten tarpeella ei tunnu olevan mitään rajaa". Upea retorinen käännös. Koulunkäyntiavustaja onkin oikeasti opettajan pikku apulainen.
KOLMAS esimerkkisi koski oppilaiden siirtoa erityisluokalle. Se on mielestäsi Suomessa liian yleistä. Olet ollut jo kauan samaa mieltä. " Siirrot ovat erilliskohtelua, joka on perustuslain kuudennen pykälän nojalla sallittua, mutta vaatii korkeatasoiset perustelut. Muuten kyse on syrjinnästä." Tunnet lain hyvin, ja osaat todella syyllistää. Argh!
Mutta sitten kompastut. Väität; "Käytännössä oppilaan erityisluokalle siirtoon riittää se, että opettaja ja rehtori pääsevät asiasta yksimielisyyteen. Siirron perusteluksi riittää opettajan oma mielipide, vaikka tässäkin tapauksessa viranhaltija pääsee todistamaan omassa asiassaan: hankalan oppilaan poistaminen luokasta vähentää opettajan työtä. Oppilaan oikeusturvaa heikentää se, ettei erityisopetuksen tarpeelle ole puolueetonta tulkintaa." Jatkat, että "Suomessa siirtojen kohteeksi joutuu noin kuusi prosenttia peruskoulun oppilaista. Perusteltu tarve olisi luultavasti alle yhden prosentin. Tähän lukuun on mahdollista päästä, jos päätösvalta siirroista otettaisiin opettajilta ja annettaisiin terveydenhuollon ammattilaisille". Olet mestari kertomaan asiat yksinkertaisiksi, silloinkin kun se tekee vääryyttä tosiasioille. Tässä kohtaa tekee ja pahasti. Yhdessäkään tuntemassani kunnassa päätöstä ei tehdä vasten vanhempien tahtoa. Päätöksentekoon osallistuu aina muitakin kuin koulunväki.
AIVAN klassisen retoriikan mukaisesti päätät kirjoituksen loppunousuun, jossa ethos, pathos ja logos yhtyvät. "Yhdistyneet kansakunnat on 1990-luvulta lähtien vaatinut vammaisten lasten opetuksen järjestämistä tavallisilla luokilla. Tähän velvoittaa myös vuonna 2006 hyväksytty vammaisten oikeuksien sopimus". Itsekkäät opettajat asetetaan näin vammaisten oppilaiden oikeuksien toteutumisen esteeksi. Demonisoit meidät opettajat. Puuttuu enää naulat arkkuun.
Timo, hyvä!
Olet kirjoittanut hienoja kirjoja. Olet ajanut tärkeitä asioita. Sinulla on iso sydän. Taistelet kaikin keinoin vammaisten oikeuksien puolesta. Aaltoja.
Moni ajattelee tänään kuten jesuiitat, että tarkoitus pyhittää keinot. Ehkä sinäkin. Minä en. Viestisi siitä, että suurentakaa opetusryhmiä- se ei vaikuta tuloksiin, älkää palkatko koulunkäyntiavustajia - vaikka laki sitä edellyttää - ja integroikaa 4/5 erityisluokkien oppilaista yleisluokkiin - ovat mannaa päättäjille, jotka ovat istuttaneet aivojensa ja sydämiensä tilalle säästöporsaan. Myönnän: et itseasiassa lupaa koulunkäyntiavustajista luopumisesta koituvan säästöjä. Ehdotat, että vapautuneilla palkkarahoilla saataisiin lisää erityisopettajia toimimaan samanaikaisopettajina tavallisissa luokissa. Unohdat, että vapaita erityisopettajia ei vain ole.
Koska olen oikeasti fanisi, uskallan päättää blogilastuni näin:
Timo hyvä! Pahimmat vahingot tekevät usein ne, jotka haluavat hyvää.
Toivon, että löydät keskustelukumppanin, jonka kanssa saisit purkaa opettajiin liittyvän traumasi.
Martti Hellström
17 kommenttia:
Ja tässä lisää:
http://www.properuskoulu.net/2015/03/yliopiston-kammiosta-kajahtaa.html
Kiitos,Martti,monen opettajan puolesta.
Kiitos! Juuri perusteltuja argumentteja Saloviidan perustelematon murjaisu kaipasi.
Kiitos...olemme todellakin koulutettuja koulunkäynninohjaajia/koulunkäyntiavustajia ja tärkeässä roolissa yhdessä opettajan kanssa koululaisen arjessa koulupäivän aikana...
Hyvä , Martti! Aaltoja. T. Seniori
Tämä professori elää omassa maailmassaan. Hän ei ole ikinä tavannut erityislasta ei opettanut häntä, hän ei ole ollut tuntiakaan koulussa, tuskin käynytkään Suomessa koulussa. Hänen maailmansa on pelkästään kirjoituksissa ja ulkolaisissa kirjoituksissa. Näin syntyy vaarallinen yhdistelmä, joista on esimerkkejä maailmassa paljonkin. Siis arvon kouluväki älkää pahoittako mieltänne professorit siirtyvät eläkkeelle aikanaa.
Todella hyvä kirjoitus!
Kiitos Martti
Ihmetyttää suuren valtakunnallisen lehden linja päästää pääkirjoitussivulle tällaisia ylilyöntejä.(ei ole ensimmäinen)
Vaikka kuinka on professori voisi jutun faktat tarkistuttaa jollain, jos toimittajan ammattitaito ei riitä
Jorma
Isot kiitokset Martti. Toivottavasti vastauksesi saavuttaa ison väkijoukon... Hesarissakin?
Kiitos!
Blogilastun on nyt luettu yli 6500 kertaa.
Hesarissa oli hienoja kommentteja.
Martti
Hah, vieläkin olen Saloviidan kanssa samaa mieltä. Ja kyllä hän on kouluissa käynyt, voin todistaa. Mutta blokin pitäjä hyväksyy ja valitsee itse kommentit joita tänne voi kirjoittaa... hmm... miksiköhän?
Kaikki tähän juttuun tulleet komentit on julkaistu:-)
Kiitos Martti!Oma suosikkini on Saloviidan Työrauha luokkaan-opus.Toivotan hänet tervetulleeksi peruskouluun seuraamaan vaikka alkuun kymmeneksi vuodeksi työrauha-asioita.Saloviidalla on muistaakseni yhden oppitunnin opetuskokemus.
Martti Hellström, te perustelette omia väitteitänne vielä vähemmän. Lisäksi sorrutte menemään henkilökohtaisuuksiin Saloviidan puhuessa yleisellä tasolla ja provosoiden.Not cool.
Kiitos viestistä, Anonyymi.
Tämä Saloviidalle kommentiksi kirjoitettu blogilastu on tämän blogin neljänneksi luetuin. Se on käyty katsomassa 7470 kertaa.
Martti
Kiitos. Voin sanoa, että aamukahvit menivät väärään kurkkuun Saloviidan kirjoituksen aikanaan luettuani. Jonkinlainen trauma hänellä tuntuu opettajista olevan. On surullista miten vähän hän arvostaa ammattikuntaa. Mikäli hänen edustamansa ajattelumalli leviää laajemmalle, ei meillä pian ole opettajia joita syyllistää. Eri maita on turha suoraan verrata keskenään, mutta länsinaapurissa on hyvä malli opettajan ammatin arvostuksen romahtamisesta. Toivottavasti meille ei käy samalla tavalla. Valtaosa tuntemistani nuorista opettajista tekee kovasti töitä yhä vaikeammissa olosuhteissa. Ja kovin moni heistä valitettavasti harkitsee jo nyt alan vaihtamista. Opettajuuden haasteet ovat tämän päivän Suomessa aivan erilaisia kuin vielä muutama kymmenen vuotta sitten. Toivoisin, että etenkin tulevia opettajia opettavat professorit valtuutettaisi tekemään sijaisuuksia tavallisissa kouluissa säännöllisesti. Päättäjillekin se voisi tehdä hyvää. Ihminen norsunluutorniutuu kovin helposti.
Lähetä kommentti