Kirjoja

Kirjoja
Kirjoja

keskiviikkona, marraskuuta 19, 2008

Rogers Public School


KUVA: Lahjakkaiden lasten ohjelmaa noidattavassa luokassa selvitettiin rikosta TV:sta tuttuun tyyliin.
TIISTAIN oli ohjelmassa tutustuminen kanadalaiskouluihin. Jokainen meistä meni eri kouluun. Kaikkien kokemukset olivat upeita. Kanadassa on hienoja kouluja, ja heidän tavassaan järjestää opetusta on aineksia, joita kannattaa jäädä pohtimaan. Tavoitteena on hyvä luonne, jolla pärjää yhteiskunnassa ja hyvät literacy-taidot, joilla pärjää opiskelussa.

ROGERSIN koulurakennus oli tiilinen, kaksikerroksinen neliö, keskellä oli jumppasali, ja sitä kiertävistä väljistä käytävistä pääsi luokkiin. Rehtorilla oli pääsisäänkäynnin luona oma toimistonsa, jossa oli sihteerin ja osa-aikaisen rehtorin lisäksi vaaaehtoistyöntekijöitä (äitejä). Toimistoa vastapäätä oli upea kirjasto. Tietotekniikkaa ei juurikaan käytetty.

Koulussa oli esikoulu, primary-, junior- ja senior-osastot. Kaikkiin osastoihin kuului useita luokkia, jotka tekivät aitoa yhteistyötä keskenään. Käytävästä näki luokkiin lasi-ikkunan läpi. Huikeinta oli junior-osaston yhteistyö, jossa luokkien solumaista sijoittelua käytettiin tekemällä tiimistä aito työryhmä. Erityisesti esikoulussa oli äitejä avustamassa. Avustamisen yhteydessä he observoivat omaa lastaan ryhmässä.

LITERACY näkyi kaikkialla. Ideana on, että kieltä on kaikkialla niin paljon kuin mahdollista. Seinillä oli ohjeita, kuinka luetaan, haetaan tietoa jne. Niinikään luokissa oli luonnekasvatusta tukevia kehotuksia " Älä tee koskaa muuta kuin parhaasi!". Koulun käytävien nimet olivat "rehellisyydenkatu" jne. Tavoitteisuus oli läpitunkevaa. Jokaisen oppilaan tavoitteet olivat seinillä, portfoliotyylisesti (vrt.Ben Furman). Edistymistä seurattiin johdonmukaisesti testein ( niistä näkyi, kuinka moni  oli saavuttanut luokka-asteen tavoitteet. Joissain luokissa aste oli 100). Opetus on arviointipohjaista: Opettajat tutkivat oppilaitten testituloksia, dataa. Näsitä testeistä näkyy esim. onko oppilailla ongelmia ottaa tietoa tekstistä. Parhammin menestyneiden nimet oli hakattu kunniakyltteihin.

Literacy-aihekokonaisuutta opetetaan siis joka päivä 100 minuuttia. Opettajilla on valmis ohjelma, jota noudatetaan. Jota kaikki noudattavat. Tämä ohjelma on kehys, jonka sisällä opettajat voivat olla luovia. Osuimme tunnille jossa kokenut opettaja mallinsi hyvää tuntia toiselle opettajalle. Tapaamani opettaja oli innoissaan: raamit auttavat; jokaisen ei tarvitse olla kaikessa innovatiivinen.

Opetusvälineet ja erityisesti erilaisille lukijoille tarkoitetut kirjat olivat erityisessä kirjahuoneessa.

ILMAPIIRI oli huikea. Kaikki lapset tekivä työtä. Tavoitteet olivat riittävän selkeät? Rehtori rakasti opettajiaan ja oppilaitaan, ja päinvastainen ihailu oli silmiinpistävää. Kanadassa rehtorit ja opettajat määrätään kouluihin tai pitäisikö sanoa; sovitaan. Rogersin rehtori varasti toisista kouluista parhaat opettajat. Ja nämä opettajat kertoivat haluavansa tehdä töitä juuri Bill-rehtorille. Opettajat kokivat, että heillä on rehtorin täysi tuki, ja rehtori hankki opettajille kaiken, mitä nämä tarvitsisivat

OPETUS perustui pääosassa luokkia yleiseen ohjelmaan. Ylemmillä luokilla Rogersissa noudatettiin lahjakkaiden lasten erikoisohjelmaa. Näille luokille tultiin laajalta alueelta testien perusteella. Joissain toisissa kouluissa oli vastaavasti erityisluokkia.

PÄIVÄSSÄ opetusta annettiin 300 minuuttia. Päivän rakenne oli seuraava
Koulu alkaa 8.15
Klo 8.15- 9.55 Litercy
Tauko 30 min
Klo 10.25- 12.05 oppitunti
Ruokatunti 60 minuuttia. (Ulkopuolinen järjestää, osa oppilaista menee kotiin syömään)
Klo 13.05-14.45 Oppitunti
OPETTAJIEN työaika on 25 tuntia viikossa, johon sisältyy 200 minuuttia viikossa valmisteluaikaa (hyppytunnit). Palkkaansa opettajat olivat tyytyväisiä. Luokanopettaja saa 80 000 €. Palkkauksessa on neljä kokemukseen perustuvaa tasoa. Opettajien ammattiyhdistys on käynnistämässä lakkoa. Alakoulun opettajat haluavat lisää suunnitteluaikaa.

Rehtorin palkka on 108 000 €. Muutama vuosi sitten Kanadassa oli mielenosoitus, johon osallistui rehtoreita. Tämän jälkeen hallitus kielsi rehtoreita kuulumasta liittoon. Koska Kanadassa vain opettajaliittoon kuuluvat saavat opettaa, rehtorit eivät saa opettaa.


KUVA: Meille tarjottiin maukas välipala. Esittelykierroksen jälkeen rehtori ja apulasrehtori vastasivat kysymyksiimme,
KANADALAISKOULUT pyrkivät kehittymään oppiviksi organisaatioiksi. Rehtorit ja apulaisrehtorit muodostavat vastaavanlaisten koulujen kanssa verkon. Osa opettajista suunnittelee ja toteuttaa opetusta yhdessä. Opetuksen toivotaan kehittyvän kohti eriyttämistä. Pyrkimys on irtautua opettajajohtoisuudesta.

REHTORIN pohjakoulutuksena on opettajan koulutus. Opettajien koulutus tapahtuu yliopistossa (3vuotta) ja opettaja-collegessa ( +1 vuosi). Apulaisrehtoriksi ja rehtoriksi pätevöidytään erillisiää 1-2-vuotta kestävillä kursseilla.

KOULUIHIN satsataan Kanadassa, koska "haluamme satsata tulevaisuuteemme". Tänä vuonna Rogersissa voidaan käyttää tarvikeisiin jne. 154 dollaria/oppilas.

3 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Taidan olla ensimmäinen kommentoija.
Millaisia tuloksia ko. koulun oppilaat ovat saavuttaneet ja missä?

Martti Hellström kirjoitti...

Hei!

Kanadassa oppilaat testataan peruskoulun aikana useita kertoja kansallisilla standardisoiduilla testeillä. Kouluviranomaiset etsivät opettajia, jotka saavat luokan tason nousemaan ja tutkivat heidän käyttämiään menetemiä.

Lisäksi oppilaita arvioidaan mm. literacyn varsin yksityiskohtaisen tavoitteiston suhteen.

Martti Hellström kirjoitti...
Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.