tiistaina, marraskuuta 05, 2024

Kouluvaarin terveisiä maanantailta 4.11.

 


















 T ällä viikolla kouluvaaripäiväksi paras oli maanantai. Oli niin nastaa seurata luokan MOK-tunteja. 




Kouluviikko alkoi lukkarin mukaan  klo 8.15. katsomusaineilla. Ev.-lut.ryhmä jatkoi tutustumista juutalaiseen uskontoon. Vihkoihin kirjattiin taas oikein perinteiseen tapaan pääasiat.

Kello 9 kun kaikki olivat omassa luokassa, käytiin läpi päivän ohjelmaa, johon kuului opetussuunnitelman edellyttämää eri oppiaineita eheyttävää kokonaisuutta - mokia. Tänään kolme eri sessiota. Tässä luokassa teemana olivat luonteen vahvuudet/taidot.




Ensin kerrattiin musiikin kirjoitustaitoa nuottitestillä. Sehän meni verrattiman hyvin. Sitten jatkettiin oman äänitteen suunnitteluprojektia ja  kokeiltiin, mitkä valmiit taustat sopivat omalle tavalle laulaa. 







Sitten tauko. Kolme kouluvaaria/-mummia vaihtoi kuulumisia. Hyvää kuului.


Nyt perehdyttiin Suomessa jo muutaman vuoden innostusta herättäneeseen vahvuus-pedagogiikkaan. Siinä aikaisemmin luonteenpiirteiksi ymmörrettyjä seikkoja tarkastellaan opittavina taitoina. Luokan seinillä oli ns. vahvuuskortteja, ja äänitteiltö niihin perehdyttiin eläinhahmojen tarinoiden avulla. Yksi tavoitteista oli tunnistaa omia vahvuuksia useista eri vaihtoehdoista. Ensin ihan omin päin.

Menuna on oikein maukasta kanaa riisi-curry-kastikkeessa sekä raikasta salaattia. Ruoka maistui ja pöytäkeskustelut olivat mukavia.

Nyt haettiin chromebookit ja tehtiin Viacharacter.orgin vahvuustesti (maksuton versio 7-11-vuotiaille suomeksi). Jokainen vastasi lähes sataa kysymykseen, ja ohjelma laittoi 24 eri vahvuutta vastausten perustellaa vahvuusjärjestykseen.  Nyt kirjattiin muistiin kolmen kärki ja häntäpäästä valittiin 1-2 taitoa, joita voisi ruveta kehittämään.

Aika jännä. Tein itse testin aikuisversion myöhemmin kotona. Sen mukaan omat vahvuuteni ovat: 

1. Luovuus: "Ajattelet usein asioiden tekemistä uudella tavalla. Et koskaan tyydy tekemään asioita tavalliseen tapaan, jos parempi tapa on olemassa."

2. Arviointikyky: "Asioiden perusteellinen harkinta ja tutkiminen joka puolelta on sinulle tärkeää. Et tee hätäisiä johtopäätöksiä. Luotat vain vankkoihin todisteisiin tehdessäsi päätöksen. Pystyt muuttamaan mielipiteesi."

3. Oppimisen ilo: " Rakastat uusien asioiden oppimista sekä luokkahuoneessa että itseksesi. Olet aina pitänyt koulusta, lukemisesta, museoista ja kaikista paikoista, joissa voi oppia."

Vastaavasti kannattaisi kehittää näitä   taitoja:

22. Itsesäätely;: " Osaat tietoisesti säädellä, mitä tunnet ja teet. Olet kurinalainen. Kontrolloit mielitekojasi ja tunteitasi eikä päinvastoin."

23. Harkitsevaisuus: "Olet varovainen henkilö ja teet harkittuja valintoja. Et sano tai tee asioita, joita saattaisit myöhemmin katua."

24 Nöyryys:Et hakeudu huomion keskipisteeksi vaan annat saavutustesi puhua puolestaan. Et pidä itseäsi poikkeuksellisena. Toiset huomaavat vaatimattomuutesi ja arvostavat sitä."

Palkinnoksia ahkeruudesta otettiin vielä pari lasten toivomaa leikkiä mm. "sukka vedessä".

 

Ulkona oli  vähän viileä  ilma ja liukas keli. Ensilumi oli satanut.  Kouluvaari viihtyi  taukotuvassa. 1000 palan pelin sijasta pöydässä oli aivan minikokoinen palapeli.


Nyt jatkettiin testin tekoa ja koottiin kokemuksia. Moni oli itse tunnistanut samoja vahvuuksia kuin testi. Ainakin joillekin käsitteet olivat olleet vähän vaikeita ja opettaja oli selittänyt niitä paremmin kuin eläintarinat.

Päivän viimeisellä tunnilla osalla oli suomea ja osalla kiinaa. Kun chromet oli luokassa, tehtiin niillä kielenharjoituksia: opeteltiin kirjoittamaan oikein virke, jossa on repliikki. Sujui niin hyvin, että kouluvaari heti järjestellä värikyniä, lehtipinoja...

Sitten chromet varastoon ja latauspiuhat kiinni koneisiin ,Kouluvaari joutui lähtemään koululta kesken kaiken klo 13.15. Vaari ohjaa viiden luokanopettajaopiskelijan opetusharjoittelua, ja tänään oli sovittu zoom-sessio.

Olipa mukava koulupäivä. Nyt kun taas on ilo ohjata 4 viikkoa pian valmistuvien luokanopettajien opetusharjoittelua, on tosi kiva  tankata itseensä jo kokeneemman opettajan työotetta, jossa on selkeät rutiinit, tasapainoa  retro- ja modernipedagogiikan välillä, yksin ja yhdessä tekemistä, on rajat ja lämpöä, on opiskelua ja leikkiä.

Kiitoksia taas auroralaisille ja 4B-luokalle. Oli ihanaa oppia uusia juttuja yhdessä teidän kanssanne.Nähdään taas ensi viikolla.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti