keskiviikkona, marraskuuta 13, 2024

Kouluvaarin terveisiä maanantailta 11.11.



Tälläkin viikolla kouluvaaripäiväksi paras olimaanantai. Koulu-vaarilla oli uusi työasu: koulukarhun turkki. Vähän oli kuuma.

Koulupäivä alkoi klo 8.15. katsomusaineilla. Luterilaisten tutustumisretki vieraisiiin uskontoon jatkui. Nyt vuorossa oli islamin usko. Katsottiin eMateriaalia,  opeteltiin keskeisiä käsitteitä, juteltiin, kirjattiin muistiin pääasiat ja harjoiteltiin islamilaisen ornamentin piirtämistä. Taas oli apua netistä.


Kello 9 kaikki kooilla. Käytiin läpi päivän ohjelmaa. Tuttua tuntikaavaa muutettiin, koska päivän aikana jatkettiin Mokkia. Lisäksi aikaa annettiin yhteisöllistä opiskelijahuoltoa johtavan tiimin aloittamaan oppilaiden hyvinvoinnin seurantaan. Oppilaat ovat vastanneet jo aikaisemmin henkilökohtaiseen kyselyyn. Nyt käytiin vielä yhteistä keskustelua, onhan kaikilla kavereita ja onko kiusaamisen kurissa. Tilanne näytti tosi hyvältä. Myös kouluvaari antoi asiasta ulkopuolisen tarkkailijan kehut.

Tauolla taukotupaan. Penkeille mahtui hyvin 3 kouluvaaria/-mummia. Lapset pihalle.




Nyt käynnistyi  oman  lasten-laulujen ääniteprojektin - ää- nitysvaihe. Jokainen, joka halusi, sai laulaa haluamansa laulun yksin tai kavereiden kanssa rauhallisessa tilassa  ("studiossa") Taustalle pantiin soimaan kaiuttimesta  valmis säestys  ja kouluvaarin puhelimella talennettiin sen päälle komeat laulut. Melkein puolet ehti laulaa. Homma jatkuu ensi viikolla.

Menuna oli ihan uusi ruokalaji: intialaisista ravintoloista monelle tuttu Butter Chicken.  Maistui.  

Lounaan  jälkeen  jatkettiin eri oppiaineita yhdistävää monialaista oppimiskokonaisuutta. Viime viikolla oli perehdytty vahvuuspedagogiikan taitoihin. Niitä kerrattiibn vielä.

Sitten käynnistettiin hauska ryhmäpeli, jossa niitä taitoja saa soveltaa. Ope luki ensin  johdatustarina. Sitten tavoite oli luoda "Synkeän Louhoksen" tarinaan roolihahmot, yksi kullekin ryhmälle.  Roolihahmolle keksittiin situaatio ja piirrettiin/leikattiin myös naamakuva.  Kun homma tulee valmiiksi, niin seuraavilla  MOK-tunneilla kukin ryhmä pelaa jännän pelin oman pelinjohtajansa johdolla.


Kesken työn iski siesta. Hyvillä mielin lapset ulos reippailemaan ja aikuisia  kahvikupin ääreen juttelemaan mukavia. 

Sitten taas jatkettiin 4b:ssä hommia: Oli oikeinkirjoitusta. Homma sujui, ja kouluvaari varmisti, että kaikki värikynät olivat teräviä.  Kouluvaari päästettiin ennen jakotuntia kotiin.  Noora-opella alkoi pian  keskustelu luokan  hyvinvoinnista oppilashuoltotiimin kanssa.
 

Kiitoksia auroralaisille ja 4B-luokalle. Tuotteliasa päivä.Nähdään ja lauletaan taas ensi viikolla.


 

sunnuntai, marraskuuta 10, 2024

Viikkoraportti 45


 







(+) Maisteriharjoittelu alkoi oikeasti. Monet asiat etenivät. (-)  Ei ihan kaikki. Flunssaa omassa perheessä.

 Maanantai 4.11.


Koulu
vaaripäivä  Aurorassa klo 8.15- 14. 15. Kalenterin päivitystä. Laskujen maksua. Perehtymista maisteriharjoittelijoiden lukkareihin. Rästi-naputtelua.

Tiistai 5.11.

Laskujen maksua. Marjut flunssassa. Lääkäriin Tapiolaan. Lounaaksi noudettiin intialaisesta kanaa Kauniaisista. No joo. Maisteriharjoittelun ohjauksen suunnittelua.  Illalla Seurakuntaneuvoston kokous Kauklahdessa. Ikäviä asioita. Lähdin pois ennen loppua. Iltamyöhään naputtelua. Kesken jäi.

Keskiviikko 6.11.


Pikkusiivousta. OpeUra klo 11.-13. Kaikki paikalla.  Kirjaideaa eteenpäin. Mersu pesuun.  Kanat syötiin loppuun.  Illansuussa EED- hallituksen kokous etänä. En päässyt. 
Samaan aikaan. Perinneseuran edustajana Espoon kulttuurin Yhdysillassa  16.30-19.  Ehdin vielä muutamaksi toviksi Kunnallisjärjestön kokoukseen.

Päivän iso uutinen: USA:n presidentinvaalit. Trump palaa Valkoiseen taloon. Vetää hiljaiseksi.

Torstai 7.11.

Vähän lämpimämpää (joillei ajattele maailmanpolitiikka). Klo 11 talvirenkaat alle Veli Nopeassa.  Yritettiin päästä eroon vanhoista autonrenkaista. Ei onnistunut. Käytiin virkistäytymässä Jumbossa ja Tokmannilla. Kiinalainen lounas maistui. Remontti alkaa valmistua. Fiksuun suuntaan.
 
 Perjantai 8.11.

Ensimmäinen opetusharjoittelun ohjaauskerta Snellmanin ala-asteen koululla, Kaksi tuokiota.  Renkaille löytyi paluumatkalla lava. Kotiin huilaamaan ja naputtelemaan. Päivälliseksi maukasta, kirkasta  jauhelihakeittoa. Sitten sukeltelua haltijapedagogiikkaan. 

 Lauantai 9.11.

Asuntoyhtiön talkoissa. Haravointia. Apupoikana peltikaton asennuksessa. Pala pizzaa. Cokea. Ja kotona  jauhelihakeittoa. Päikkärit. Sitten pyydetyn kirjaesitelyn versiota nro1. Ja illan päätteeksi "Elämäni biisi". 

Sunnuntai 10.11.


Martin nimpparit ja isänpäivä siirrettiin viikolla eteenpäin. Ensi viikon työlistaa. Sisällön tuottamista mm. kouluteatteriyhdistykselle. Vihdoinkin vuoden 2023 kannustustonnin saaneen Peter Pan-projektin raportti sinne nettisivuille. Päivälliseksi niin hyvää omatekoista Karjalan paistia. 


Taas kerran: iso ilo ohjata opetusharjoittelua


H
elsingin yliopistolla alkoi päättyvällä viikolla luokan-opettajaopiskelijoiden  5 viikon mittaisen maisteriharjoittelun ensimmäinen varsinainen opetusviikko. Sain keikan ohjata neljää opiskelijaa kolmessa eri koulussa: Arabian peruskoulussa, Snellmanin ala-asteen koulussa ja Järvenpäässä Harjulan koululla.

OPETUSHARJOITTELU on tärkeä osa suomalaista opettajankoulutusta. Sitä on nykyään harmittavan vähän: Helsingissä enää kaksi  jaksoa: monialainen harjoittelu ja maisteriharjoittelu. 

Maisteriharjoittelu suoritetaan yleensä kenttäkouluissa. Tavallisesti harjoittelijoita on yhdessä luokassa kaksi;  kaksi viikoista opetetaan yhdessä ja molemmilla on myös oma sooloviikkonsa. Kullakin viikolla opiskelijoiden vastuulla on 20 oppituntia. Harjoittelu tapahtuu sellaisissa luokissa, joissa luokanopettaja on saanut ohjaukseen koulutuksen. Hän vastaa pääosin ohjauksesta.

Tällä kertaa ohjattavista kahdella ei ole toista opiskelijaa parinaan. Didaktikolle on varattu ohjausaikaa 3t/opiskelija, joten vierailuja yksinharjoittelevan koululle ehtii tehdä käytännösså kaksi, parina harjoittelevien koululle neljä. Kun tunteja on näin vähän, on syytä miettiä messagensa huolellisesti. Päätavoite on käydä ammatillista keskustelua seuratun  tuokion innostamana ja antaa palautetta harjoittelijan itse itselleen asettamat kehittymistavoitteet kriteereinä.

Harjoittelun ohjaus on upeaa hommaa. Ensimmäisen kerran olin mukana kuvioissa vuonna 1979 Sepon koululla kenttäopettajana. Dinosaurus siis.

Tämän jakso nsimmäinen seurantapäivä oli perjantaina keskellä Helsinkiä  Snellussa. Vuonna 1921 rakennetussa koulussa on noin 300 oppilasta. Rakennus on komea, tiloissa on nostalgiaa, jota varmaan halutaan säilyttää, kun remontti muutaman vuoden kuluttua alkaa. Koulun piha on tosi pieni, mutta isoja jumppasaleja on kaksi.

Seurasin 6.luokan opetusta kaksi tuntia. Luokanopettaja on tuttu Korona-vuoden ohjauskeikalta. Tuolloin jouduttiin kokeilemaan kaikenlaisia erikoisia ratkaisuja: etäopetusta, ohjasta ulkotunneilla ja jopa opetuksen simulointia ilman oppilaita. Onneksi ei enää.

ENSI viikolla sitten kylään kahteen muuhun kouluun.


keskiviikkona, marraskuuta 06, 2024

Näin näin


 










Tiukka alkuviikko. Sisällöntuottajan deadlinet vilkkuivat. Pieniin osiin pilkkominen auttoi. Keskiviikkona jo parempi mieli. Yksi homma kerrallaan tuli valmiiksi. Jonoa toki yhä. Syntyi viisastelma.

tiistaina, marraskuuta 05, 2024

Kouluvaarin terveisiä maanantailta 4.11.

 


















 T ällä viikolla kouluvaaripäiväksi paras oli maanantai. Oli niin nastaa seurata luokan MOK-tunteja. 




Kouluviikko alkoi lukkarin mukaan  klo 8.15. katsomusaineilla. Ev.-lut.ryhmä jatkoi tutustumista juutalaiseen uskontoon. Vihkoihin kirjattiin taas oikein perinteiseen tapaan pääasiat.

Kello 9 kun kaikki olivat omassa luokassa, käytiin läpi päivän ohjelmaa, johon kuului opetussuunnitelman edellyttämää eri oppiaineita eheyttävää kokonaisuutta - mokia. Tänään kolme eri sessiota. Tässä luokassa teemana olivat luonteen vahvuudet/taidot.




Ensin kerrattiin musiikin kirjoitustaitoa nuottitestillä. Sehän meni verrattiman hyvin. Sitten jatkettiin oman äänitteen suunnitteluprojektia ja  kokeiltiin, mitkä valmiit taustat sopivat omalle tavalle laulaa. 







Sitten tauko. Kolme kouluvaaria/-mummia vaihtoi kuulumisia. Hyvää kuului.


Nyt perehdyttiin Suomessa jo muutaman vuoden innostusta herättäneeseen vahvuus-pedagogiikkaan. Siinä aikaisemmin luonteenpiirteiksi ymmörrettyjä seikkoja tarkastellaan opittavina taitoina. Luokan seinillä oli ns. vahvuuskortteja, ja äänitteiltö niihin perehdyttiin eläinhahmojen tarinoiden avulla. Yksi tavoitteista oli tunnistaa omia vahvuuksia useista eri vaihtoehdoista. Ensin ihan omin päin.

Menuna on oikein maukasta kanaa riisi-curry-kastikkeessa sekä raikasta salaattia. Ruoka maistui ja pöytäkeskustelut olivat mukavia.

Nyt haettiin chromebookit ja tehtiin Viacharacter.orgin vahvuustesti (maksuton versio 7-11-vuotiaille suomeksi). Jokainen vastasi lähes sataa kysymykseen, ja ohjelma laittoi 24 eri vahvuutta vastausten perustellaa vahvuusjärjestykseen.  Nyt kirjattiin muistiin kolmen kärki ja häntäpäästä valittiin 1-2 taitoa, joita voisi ruveta kehittämään.

Aika jännä. Tein itse testin aikuisversion myöhemmin kotona. Sen mukaan omat vahvuuteni ovat: 

1. Luovuus: "Ajattelet usein asioiden tekemistä uudella tavalla. Et koskaan tyydy tekemään asioita tavalliseen tapaan, jos parempi tapa on olemassa."

2. Arviointikyky: "Asioiden perusteellinen harkinta ja tutkiminen joka puolelta on sinulle tärkeää. Et tee hätäisiä johtopäätöksiä. Luotat vain vankkoihin todisteisiin tehdessäsi päätöksen. Pystyt muuttamaan mielipiteesi."

3. Oppimisen ilo: " Rakastat uusien asioiden oppimista sekä luokkahuoneessa että itseksesi. Olet aina pitänyt koulusta, lukemisesta, museoista ja kaikista paikoista, joissa voi oppia."

Vastaavasti kannattaisi kehittää näitä   taitoja:

22. Itsesäätely;: " Osaat tietoisesti säädellä, mitä tunnet ja teet. Olet kurinalainen. Kontrolloit mielitekojasi ja tunteitasi eikä päinvastoin."

23. Harkitsevaisuus: "Olet varovainen henkilö ja teet harkittuja valintoja. Et sano tai tee asioita, joita saattaisit myöhemmin katua."

24 Nöyryys:Et hakeudu huomion keskipisteeksi vaan annat saavutustesi puhua puolestaan. Et pidä itseäsi poikkeuksellisena. Toiset huomaavat vaatimattomuutesi ja arvostavat sitä."

Palkinnoksia ahkeruudesta otettiin vielä pari lasten toivomaa leikkiä mm. "sukka vedessä".

 

Ulkona oli  vähän viileä  ilma ja liukas keli. Ensilumi oli satanut.  Kouluvaari viihtyi  taukotuvassa. 1000 palan pelin sijasta pöydässä oli aivan minikokoinen palapeli.


Nyt jatkettiin testin tekoa ja koottiin kokemuksia. Moni oli itse tunnistanut samoja vahvuuksia kuin testi. Ainakin joillekin käsitteet olivat olleet vähän vaikeita ja opettaja oli selittänyt niitä paremmin kuin eläintarinat.

Päivän viimeisellä tunnilla osalla oli suomea ja osalla kiinaa. Kun chromet oli luokassa, tehtiin niillä kielenharjoituksia: opeteltiin kirjoittamaan oikein virke, jossa on repliikki. Sujui niin hyvin, että kouluvaari heti järjestellä värikyniä, lehtipinoja...

Sitten chromet varastoon ja latauspiuhat kiinni koneisiin ,Kouluvaari joutui lähtemään koululta kesken kaiken klo 13.15. Vaari ohjaa viiden luokanopettajaopiskelijan opetusharjoittelua, ja tänään oli sovittu zoom-sessio.

Olipa mukava koulupäivä. Nyt kun taas on ilo ohjata 4 viikkoa pian valmistuvien luokanopettajien opetusharjoittelua, on tosi kiva  tankata itseensä jo kokeneemman opettajan työotetta, jossa on selkeät rutiinit, tasapainoa  retro- ja modernipedagogiikan välillä, yksin ja yhdessä tekemistä, on rajat ja lämpöä, on opiskelua ja leikkiä.

Kiitoksia taas auroralaisille ja 4B-luokalle. Oli ihanaa oppia uusia juttuja yhdessä teidän kanssanne.Nähdään taas ensi viikolla.



sunnuntai, marraskuuta 03, 2024

EKOAY: Koulutus on investointi ei kuluerä

 












ESPOOLAISTEN opettajien oma ammattiyhdiistys pitää kiitettävästi yhteyttä poliittisiin päättäjiin. Se on.  vasta lähettänyt oman kannanottonsa  sekä eri puolueiden yhteiselle neuvottelutoimikunnalle että kasvun ja oppimisen lautakunnalle. Ajoitus on aivan oikea.

Espoon kaupunginjohtaja on nimittäin juuri antanut oman esityksensä vuoden 2025 talousarvioksi,  ja poliittiset ryhmät valmistautuvat keskinäisiin neuvotteluihinsa. Mm. meillä demareilla on tänään oma budjettikokouksemme Puikkarissa parin tunnin kuluttua.

Budjettineuvotteluissa on eri vuosina pystytty paikkaamaan esityksen puutteita noin neljälla .- muutamalla kymmenellä miljoonalla eurolla (siis sote-aikaan). Koko budjetti on ihan toista luokkaa:  Verotulot jo ovat yli 860 miljoonaa (jos nyt oikein luen). Siksi on tärkeää tietää, mihin rahaa eniten tarvitaan. Koulun osalta sen tietävät opettajat ja rehtorit parhaiten.

Poimintoja EKOAY:n kannanotosta

Kannanotossaan yhdistys muistuttaa Espoo-tarinasta (os. kaupungin stratregia MH) , jossa Espoo tavoittelee  Suomen johtavan oppimiskaupungin asemaa, jonka oppimistulokset ovat Suomen parhaat.  

Tarinassa luvataan edistää oppilaiden oppimista  eriyttämisellä sekä riittävällä oppimisen tuella.  Parhaillaan valmistellaan oppimisen tuen lakimuutoksia. Laissa tullaan määrittelemään, kuinka monta oppilaskohtaista tukea tarvitsevaa oppilasta saa olla samalla luokalla yhden opettajan opetettavana.  (Lautakunnalle on kerrottu, että meillä useissa luokissa on nyt enemmän MH.)

Yhdistys muistuttaa myös, että oppilasmäärä Espoossa kasvaa edelleen, erityisesti yläkouluissa ja lukioissa. Ja että suuri osa uusista oppilaista ei puhu äidinkielenään suomea tai ruotsia. Kotouttamisessa  ja jatko-opinnoissa on  erittäin tärkeää oppia opetuskieli ja vahvistaa oman äidinkielen osaamista. Keinoina ovat valmistava opetus ja S2-opetus. Niihin tarvitaan rahaa 

Ongelmakohtia

Yhdistys muistuttaa, että tarinassa luvataan säilyttää perusopetuksen lisätunnit, ns. Espoo-tunnit, vähintään nykytasolla. OPKM on lisäämässä tuntijakoasetuksen minimeihin kolme tuntia suomen kieleen ja kirjallisuuteen sekä matematiikkaan. Käydyissä keskustelussa on kuitenkin ilmennyt, että nämä valtion rahoittamat lisätunnit aiotaankin  Espoossa ottaa ns. Espoo-tunneista (ts. minimituntimäärän jo ylittävistä tunneista, ja näin  espoolaislasten tuntimäärä ei lisääntyisi nykyisestä toisin kuin muualla Suomessa MH.) 

Oppimisen tuen muutos  tarkoittaisi sitä, että ryhmäkokoja pitäisi  pienentää. Myös opettajia tarvitaan lisää (ja siihen lisää palkkarahaa MH). Valtio on luvannut myöntää lisörahoitusta tuen toteuttamiseen. Päättäjien tulee yhdistyksen mukaan  huolehtia, että valtion myöntämä lisärahoitus kohdistuu tuen toteuttamiseen, eikä valu muualle esimerkiksi tilavuokriin. (Ongelmana on se, että tukeenkaan osoitettu lisärahoitus ei ole opetukseen korvamerkittyä MH)

(Toisin kuin budjettiesityksessa yhdistyksen mukaan MH) ryhmäkokoja ei voida kasvattaa. Resursseilla on turvattava jakotunnit. 

Tällä hetkellä oppilaisiin käytettävä rahasumma ei  yhdistyksen mukaan riitä. Nousevat tilavuokrat, ruokapalvelu- ja puhtaanapitokulut pienentävät opetuksen rahoitusta niin, että oppilaisiin käytettävä rahasumma tosiasiallisesti pienenee. Opetukseen käytettävän määrärahan pitää kasvaa oppilasmäärän kasvaessa ja  oppilaiden moninaistuessa  sekä perusopetuksessa että toisella asteella. 

Kelpoisten opettajien saatavuudesta ja pysyvyydestä  on huolehdittava kilpailukykyisellä palkkauksella,  työolosuhteilla  ja satsaamalla digitaalisiin oppimisympäristöihin. Koulutilojen on oltava asianmukaiset ja riittävät. Koulujen  peruskorjauksia ei voida jättää odottamaan talouden nousua.  


"Joka vuosi koulutuksesta halutaan leikata. Voitaisiinko vihdoinkin nähdä koulutus kuluerän sijaan investoin-tina tulevaan? Espoo-tarinassa näin jo linjataan. Nyt on aika ryhtyä sanoista tekoihin",

 päättää yhdistyksen puheenjohtaja Anu Vilkki mainion kannanoton.


lauantaina, marraskuuta 02, 2024

Viikkoraportti 44








(+) Maisteriharjoittelun ohjaus alkoi. Tyhjääkin aikaa. Etenemistä rästihommissa VOW  (-)  Marraskuuhun jo tällä viikolla !!!  

 Maanantai 28.10.

K
ouluvaaripäivä: Kirjastokeikka. Tosi kivasti meni. Maisteriharjoittelijoiden ja heidän luokanopettajiensa etätapaaminen klo 14-15. Kaikki paikalla. Kunnallisjärjestön etäsessio osastojen puheenjohtajille vielä illalla.

Tiistai 29.10.

Naputusta ja puunlehtien kottikärrytystä. LO 50-vee tapaaminen liiton ex-pj:n Martti Mäkelän kanssa Myyrmannissa. Olipa antoisaa.  Sitten Perinneseuran hallituksen etäkokous. Syystapahtumaa ja -kokousta kohti edettiin.

Illansuussa EKPYN kokous Leppävaarassa GLO:ssa. Vieraina 3 kansanedustajaa ja kolme lautakunnan jäsentä ja kaksi virkahenkilöä.  Illalliseksi uunilohta. (Kuva kaapattu EKPYN fb-sivulta).

Keskiviikko 30.10.


Hidas aamu. Käytiin taidenäyttelussä Didrichsenissä. Värejä riitti. Ja shoppailemassa Iso Omenassa. Sieltä lounaaksi mukaan savulohta.

 
Illalla kasvun ja oppimisen lautakunnan kokous. Kotona jo puoli kahdeksan. Katsottiin minisarja loppuun.  Alku oli lupaavapi kuin loppu. Parasta ihanat Italian maisemat

Torstai 31.10.


Aamulla kroisantit ja mustikkamehutiivistettä lähikaupasta   Sitten OpeUratyöstöä  Pekan kanssa klo 11.30-13. Hyvin eteni. Lounaaksi hampparit Hesburgerista. Kello 18 TSL-opintojärjestön hallituksen kokous. Valtuustotalolla. Hyvin meni

Se on taas torstai. Seuraavalle viikkoraportille pohjat.
...............................
 Huh huijaa! 

 Perjantai 1.11.


Huilailua.  Tänään kouluissa halloweerataaan. Oikeasti remujuhla on kai huomenna. Mutta pannaan naama tähän.   Kun on monessa mukana, asioita kasaantuu. Ei ollenkaan kiva.  Etelä-Espoon demarien jäsenlehti 3/24 pakettiin. Työlistaa ja Kauko 100vee-tekstiä päivitettiin.  Flunssaa  liikkellä. Hain lounaat Kotipizzasta, että parempi saa huilata. Oli pakko jättää Köyhien Ritareiden jäähyväiskonsertti väliin. Nyyh. Illalla  satoi sitten  ensilunta.

 Lauantai 2.11.


Perheessä flunssaa. Naputtelua. Lounaaksi herkullista kanaa. Demareita Läkkitorilla. Grillimakkara tietysti. Kävin auttamassa teltan purkamisessa. Päikkärit. Sitten illan suussa  haudoille kynttilät. Olipa porukkaa. Ja pimeää. Iloiseksi pisteeksi päivälle Elämäni biisi.


Sunnuntai 3.11.

Hidas aamu. Märkää lunta. Tekstin tuottamista. Lounaaksi kanaa ja riisiä. Valtuustoryhmä Puikkarissa tutkimassa budjettiesitystä. Aamulla valmistautumiseen. Lisää märkää lunta. Ja tekstin tuottamista...Ja tanssia tähtien kanssa.