tag:blogger.com,1999:blog-38577481.post2267866165882926389..comments2024-02-21T14:48:21.409+02:00Comments on HELLSTRÖM: Pedagogiikkaa ja koulupolitiikkaa: Ratkaisu suomalaisen koulun ongelmaan ei ole ohjelmointi. Sorry.Martti Hellströmhttp://www.blogger.com/profile/06020624772030782757noreply@blogger.comBlogger6125tag:blogger.com,1999:blog-38577481.post-28149615208137399002014-06-13T09:55:12.452+03:002014-06-13T09:55:12.452+03:00Koulun on opeteltava motivoimaan uudelleen. Koulu ...Koulun on opeteltava motivoimaan uudelleen. Koulu ja sen toiminnan tavoitteet eivät ole muuttuneet ympäröivän yhteiskunnan muutoksessa. Tiedon digitalisoituminen haastaa liiketoiminnan (koulun ydintehtävät), liiketoiminnan johtamisen ja tietohallinnon. Ohjelmointi ei ole vastaus näihin, mutta esimerkiksi kehitysyhteistyön arvioinnissa käytetyissä Logical Frame Approach (LogFrame)-ohjelmoinnissa Anonymoushttps://www.blogger.com/profile/14944685354183470186noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-38577481.post-53823416289524608312014-06-12T17:14:42.961+03:002014-06-12T17:14:42.961+03:00Kirjoittaja on poistanut tämän kommentin.Martti Hellströmhttps://www.blogger.com/profile/06020624772030782757noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-38577481.post-30348767332604713682014-06-12T17:14:21.684+03:002014-06-12T17:14:21.684+03:00Kiitos keskustelusta. En ihan saa kiinni Sami Nik...Kiitos keskustelusta. En ihan saa kiinni Sami Nikulan ajatuksista, mutta vänkään yhä, että koulun on kohdattava motivaation ongelma vakavasti.<br /><br />Palaan vielä tähän teemaan muutaman päivän kuluttuaja osoitan, että moner ratkaisukeskeisen pedagogiikan ideat ovat syvää sukua kasvatuksen klassikoiden esittämille ideoille hyvästä opetuksesta.Martti Hellströmhttps://www.blogger.com/profile/06020624772030782757noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-38577481.post-38831270694059110852014-06-12T11:41:51.898+03:002014-06-12T11:41:51.898+03:00Ohjelmoinnista oltiin muistikuvieni mukaan melko i...Ohjelmoinnista oltiin muistikuvieni mukaan melko innostuneita vielä 1990-luvulla. Sittemmin monet tietotekniikkaihmiset pettyneinä totesivat, että ohjelmointitaito on tärkeä taito melko pienelle osalle ihmisistä. Nyt ohjelmointia halutaan tuoda oppiaineeksie peruskouluuun. Mistä on nyt syntyntyt tuo tarve?<br /><br />Pidän ohjelmoinnista, jota olen opetellut äijäiässä. Näen kuitenkin varsinaisenAntero Vuokilanoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-38577481.post-59687202506768798312014-06-12T10:49:40.391+03:002014-06-12T10:49:40.391+03:00Olen samaa mieltä motivoitumisteorian merkityksell...Olen samaa mieltä motivoitumisteorian merkityksellisyydestä. Muksuoppi ja koulu eivät koskaan kohtaa, sillä niillä on aivan erilaiset tavoitteet toisen keskittyessä lapsen kehittymiseen ilman opetussunnitelmallista ainepakkoa ja koulu taas pohjautuu ainemääräisen tiedon tavoittamiseen, missä koulunkäynnin instrumentti, oppilas, jää vähemmälle. Kukkahattutädit monasti painottavat tätä oppilasta jaAnonymoushttps://www.blogger.com/profile/14944685354183470186noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-38577481.post-32145159036837655382014-06-11T23:39:14.319+03:002014-06-11T23:39:14.319+03:00Jep, Martti. Tämmöisen "perinnön" jätämm...Jep, Martti. Tämmöisen "perinnön" jätämme. Isojen muutosten edessä ollaan kun oppimistapahtumaa pitää alkaa järjestelemään oppilaiden tavoitteiden ja motivaation kautta. Mitenkäs se Aukusti Salo sanoikaan: "Lapsi ei saa olla koulussa passiivisena, vastaanottavana kuuntelijana eikä opettaja varsinaisena toimijana. Oppilaan asema on olla koulussa toiminnassa ja opettajan tehtävä on Raunohttps://www.blogger.com/profile/09800398972776258757noreply@blogger.com