tag:blogger.com,1999:blog-38577481.post157306454342040007..comments2024-02-21T14:48:21.409+02:00Comments on HELLSTRÖM: Pedagogiikkaa ja koulupolitiikkaa: Pikakysely läksyistäMartti Hellströmhttp://www.blogger.com/profile/06020624772030782757noreply@blogger.comBlogger13125tag:blogger.com,1999:blog-38577481.post-7182571931279655792011-03-20T07:13:40.758+02:002011-03-20T07:13:40.758+02:00Vesa L-A huomaa pointin:
Ehkä on mahdotonta saada...Vesa L-A huomaa pointin:<br /><br />Ehkä on mahdotonta saada vastausta kysymykseen, ovatko läksyt tehokkaita. Ehkä pitäisi kysyä, (1) millaiset läksyt ovat tehokkaita/vaikuttavia (2) millaisissa asioissa (3) minkälaisten opettajien käyttämänä (4) osana minkälaista opetusta (5), millaisille oppilaille.<br /><br />Palaan faktoihin, kun äänestys on päättynyt.Martti Hellströmhttps://www.blogger.com/profile/06020624772030782757noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-38577481.post-17390761406570879362011-03-19T21:59:37.801+02:002011-03-19T21:59:37.801+02:00"Tutkitusti n. 90 prosenttia koulussa opetett..."Tutkitusti n. 90 prosenttia koulussa opetettavien asioiden oppimisesta tapahtuu oppituntien aikana!"<br /><br />Näkisin mielelläni tämän tutkimuksen. Oma näppituntuma olisi, että lukema voisi olla 40-60%.<br /><br />"Ja opet: miettikää itse miten te inhoatte kokeiden tai aineiden tarkistamista illalla kotona. Miksi oppilaitten pitäisi olla toisenlaisia, aina pirteitä Vesa Linja-ahohttps://www.blogger.com/profile/16461569556682455484noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-38577481.post-21015030384828949012011-03-19T10:27:40.524+02:002011-03-19T10:27:40.524+02:00Näen oppilaan näkökulmasta kaksi ääripäätä: Oppimi...Näen oppilaan näkökulmasta kaksi ääripäätä: Oppiminen ei tapahdu ilman omaa motivaatiota oppia. Kukaan ei voi pakottaa oppimaan, ei vanhemmat eivätkä opettajat, vaikka meillä on laissa tiettyyn ikään asti oppivelvollisuus. Läksyt voi tietysti pakottaa tekemään, mutta oppimista sillä ei varmisteta, kuten ei luokkaopetuksellakaan. Mutta toisaalta jos on kiinnostunut ja aktiivinen, niin haluaa oppiaPaulinoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-38577481.post-52075677679935714882011-03-18T20:42:57.158+02:002011-03-18T20:42:57.158+02:00http://t.co/otbNId7http://t.co/otbNId7Mikko Jordmanhttp://www3.vihti.fi/otalampi/?q=blog%2F3noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-38577481.post-88268556011565895782011-03-18T16:33:07.238+02:002011-03-18T16:33:07.238+02:00Hieman erilainen näkökulma tähän aiheeseen liittye...Hieman erilainen näkökulma tähän aiheeseen liittyen:<br />Tämän päivän Iltalehdessä on artikkeli unen vaikutuksesta oppimiseen ja työn tekoon. <br />Heitänpä ajatuksena ilmaan, että läksyjä ehkä voisikin hieman vähentää...<br />Mutta sitten tulisi kotiläksy vanhemmille: Koululaisen tulee nukkua tunti enemmän joka yö. Kukaties se koulupäivän aikana saatu oppi ja oppimisprosessi muhisi aivoissa Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-38577481.post-12062037893936311452011-03-17T23:00:14.736+02:002011-03-17T23:00:14.736+02:00Myös Yhdysvalloissa läksyillä on massiivinen rooli...Myös Yhdysvalloissa läksyillä on massiivinen rooli. Omien lasteni Amerikan serkut aina ihmettelevät suomalaislasten pieniä läksymääriä. Toisaalta USA ei ole mikään koulutuksen edelläkävijämaa...<br /><br />Ehkä toisin keskusteluun vielä sen näkökulman, että käsittääkseni aivot toimivat niin, että oppiakseen uutta, aivot tarvitsevat välillä lepoa. Voisi ajatella, että pienen tauon jälkeen koulussaEsa Kukkasniemihttp://www.peda.net/veraja/vihti/jokikunta/bloginoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-38577481.post-5298204837800482732011-03-17T14:20:18.991+02:002011-03-17T14:20:18.991+02:00Koulumaailmaa seuraavalla on hyvä kysymys. Yritänp...Koulumaailmaa seuraavalla on hyvä kysymys. Yritänpä hieman selvitellä. Se tiedetään, että mm. Japanissa läksyillä on aivan massiivinen rooli koulutyössä.Martti Hellströmhttps://www.blogger.com/profile/06020624772030782757noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-38577481.post-78764792877221715982011-03-17T12:12:19.560+02:002011-03-17T12:12:19.560+02:00Usein olen kuullut, että kaikkea opetussuunnitelma...Usein olen kuullut, että kaikkea opetussuunnitelmassa olevaa ei ehditä nykyisen tuntimäärän puitteissa käydä läpi kunnolla.<br />Mites sitten, jos kotiläksyjen osuus tehtäisiinkin vain koulussa. Riittäisikö viikkotuntimäärä? Jouduttaisiinko jotain tärkeää jättämään pois? <br />Eiköhän Pisan tuloksissa ole jotain kotiläksyjen osuuttakin??<br /><br />Onko jotain tietoa, miten muissa maissa Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-38577481.post-21392381804371756172011-03-16T22:23:52.948+02:002011-03-16T22:23:52.948+02:00Itse olen rehtori/isä - joskus olin ope, ennen näi...Itse olen rehtori/isä - joskus olin ope, ennen näitä kahta mainittua hommaa -ja miettinyt tätä paljonkin. Nuo mainitut vaihtoehdot "läksyille" ovat hienoja. Oikeastaan huoltajan kommentti siitä, miten koti pystyy itse seuraamaan lapsen suoriutumista on melkeinpä ainoa hyvä peruste "läksyille". Nuo vaihtoehtoiset tavat opiskella kotona ovat hienoja oppijalle ja opettajalle. <brAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-38577481.post-21503408919487200232011-03-16T18:27:10.665+02:002011-03-16T18:27:10.665+02:00Hyvin harva oppilas tekee läksyjään koko illan ja ...Hyvin harva oppilas tekee läksyjään koko illan ja vasta illalla.<br />Kyllä ne tekevät ne pienet tehtävät heti koulusta tultuaan. Näin ainakin meillä.<br />Kai siinä vanhemmatkin hetken kotitehtäviä tarkistaen pysyvät paremmin koulunkäynnissä mukana.<br /><br />Kolmosen kotiväkiAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-38577481.post-3614650125786991912011-03-15T20:46:44.701+02:002011-03-15T20:46:44.701+02:00Kiinnostavaa pohdiskelua läksyjen puolesta ja niit...Kiinnostavaa pohdiskelua läksyjen puolesta ja niitä vastaan. Yksi toimiva tapa lisätä motivaatiota kotona tapahtuvaan oppimiseen on ollut se, että lapsi saa kotona keksiä opettajalle tehtäviä ja kysymyksiä opittavasta aiheesta. Mikäs sen motivoivampaa kuin yrittää keksiä vaikeita tehtäviä opettajan pään menoksi. Samalla oppii itse. Toinen hyvä tapa on ollut järjestää koulussa läksykerho, jolloin Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-38577481.post-71061776860839295062011-03-15T20:09:06.200+02:002011-03-15T20:09:06.200+02:00Läksyjen antaminen tässä ajassa on taikauskoista v...Läksyjen antaminen tässä ajassa on taikauskoista vallankäyttöä. Niiden antamiseen ei nykymailmassa löydy järjelisiä syitä. Kuinka moni läksyjä kannattava tekee töitä mielellään töiden jälkeen kotona?<br />Ja nämä ovat lapsia, joilla tulee olla elämää koulun jälkeenkin...<br />Läksyjen tilalla voi valmistauta kokeisiin ja tehdä jotain järkeviä projekteja. <br />Ne, joille koulu on muutenkin Raunohttps://www.blogger.com/profile/09800398972776258757noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-38577481.post-50501719891135338022011-03-15T19:30:58.845+02:002011-03-15T19:30:58.845+02:00Vanhemmat ja opet painottavat aina läksyjen tekemi...Vanhemmat ja opet painottavat aina läksyjen tekemistä jonkinlaisena mittarina siitä miten oppilaalla koulussa menee. Näin ei ole, mittari on huono. <br /><br />Tutkitusti n. 90 prosenttia koulussa opetettavien asioiden oppimisesta tapahtuu oppituntien aikana! Ja opet: miettikää itse miten te inhoatte kokeiden tai aineiden tarkistamista illalla kotona. Miksi oppilaitten pitäisi olla toisenlaisia, Anonymousnoreply@blogger.com