Kirjoja

Kirjoja

keskiviikkona, lokakuuta 12, 2016

Opetuksen digiloikka- seminaari

PERJANTAILLE osuu mielenkiintoinen työtehtävä. Minun on 15 minuutissa kerrottava, kuinka ministeriön huomenna julkistaman raportin (opetuksen digitoitumisesta) keinovalikko antaa opettajille tarvittavan valmiuden uudistaa opetusta. Raporttia esitellään ja kommentoidaan Helsingin musiikkitalossa. Tässä ohjelma.

Digiloikka. Miten turvataan menestyvä peruskoulu tulevaisuudessa?
SEMINAARIOHJELMA

9.00 Ilmoittautuminen ja aamupala

9.30 Avaussanat: toimitusjohtaja Valtteri Niiranen, Kopiosto ry
VT Valtteri Niiranen on Kopioston toimitusjohtaja. Hän on kirjoittanut tieto- kirjoja tekijänoikeudesta, työskennellyt uransa aikana muun muassa tekijänoikeusneuvoston päätoimisena sihteerinä, tekijänoikeus- ja medialainsäädännön asiantuntijana sekä johtajana media-alan järjestöissä. Lisäksi hänellä on pitkäaikainen kokemus toimitusjohtajan tehtävistä sekä koti- että ulkomailla.






































9.40 Hallituksen kärkihanke: uudet oppimisympäristöt ja digitaaliset materiaalit peruskouluihin
Opetusneuvos Armi Mikkola, opetus- ja kulttuuriministeriö
FM Armi Mikkola työskentelee opetus- ja kulttuuriministeriössä korkeakoulu- ja tiedepolitiikan osastolla. Mikkola on aiemmin toiminut Helsingin yliopiston, Opetushallituksen ja Uudenmaan lääninhallituksen palveluksessa opettajien
ja oppilaitosjohdon täydennys-koulutustehtävissä. Hän on Jyväskylän
yliopiston kasvatustieteiden kunniatohtori.
10.00 Miten uudet opetussuunnitelmat tukevat digiloikan toteutumista?
Opetusneuvos Leena Nissilä, Opetushallitus
FT Leena Nissilä on opetusneuvos ja yksikön päällikkö Opetushallituksessa. Hän on ollut laatimassa uusia opetussuunnitelman perusteita. Ennen Opetushallitukseen tuloaan hän on opettanut eri kouluasteilla sekä työskennellyt opettajien peruskoulutuksen ja täydennyskoulutuksen parissa.
10.20 Mitä opettaja tarvitsee digiloikkaan?
1. varapuheenjohtaja Petri Kääriäinen, Opetusalan Ammattijärjestö OAJ
Petri Kääriäinen on OAJ:n 1. varapuheenjohtaja ja OAJ:n yleissivistävien opettajien puheenjohtaja. Hän on toiminut Jyväskylän kaupungin luokanopettajana 18 vuotta, mistä noin vuoden ala-asteen rehtorina. Hän on toiminut vuodesta 2005 OAJ:n jäsenten päätoimisena pääluottamusmiehenä Jyväskylän kaupungilla.
10.40 Ovatko kunnat valmiina kouluttamaan opettajia digiloikkaan?
Kasvatus- ja sivistystoimenjohtaja Esa Ukkola, Tuusulan kunta
Esa Ukkola on Tuusulan kunnan kasvatus- ja sivistystoimenjohtaja. Hän on toiminut luokanopettajana, rehtorina, opetuspäällikkönä ja sivistystoimenjohtajana. Takana kasvatus- ja sivistystoimen erilaisia esimiestehtäviä yli kaksikymmentä vuotta
11.00 Opettajankoulutus vuonna 2020
Professori Jari Lavonen, Helsingin yliopisto
Jari Lavonen on fysiikan ja kemian didaktiikan professori ja Helsingin yliopiston opettajankoulutuslaitoksen johtaja. Hän toimii kansallisen opettajankoulutusfoorumin puheenjohtajana ja arviointi- neuvoston jäsenenä.
11.20 Ovatko raportin ehdotukset käytännössä riittäviä opettajan valmistamiseen digitoituvaan opetukseen?
Rehtori Martti Hellström
Martti Hellström on kasvatustieteen tohtori ja opetusneuvos. Hän ehti olla eri viroissa koulumaailmassa 38 vuotta ja niistä Auroran koulun rehtorina 25 vuotta. Sen jälkeen Martti on mm. kouluttanut opettajia ja rehtoreita uuden opetussuunnitelman haltuunoton sekä opetuksen ja koulun kehittämisen teemoihin sekä ohjannut tulevien opettajien opintoja mm. opetusharjoittelua.
11.40 Onko suomalainen peruskoulu maailman huipulla 2020?
Saku Tuominen, HundrED
Saku Tuominen on yrittäjä ja kirjailija sekä HundrEDin perustaja ja luova johtaja.
12.00 Päätössanat: toimitusjohtaja Valtteri Niiranen, Kopiosto ry

2 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Ja vastapainoksi voi käyttää tätäkin argumentaatiota:


Lasten ja nuorten kytkeminen kansainvälisten ohjelmistofirmojen kanta-asiakkuuteenhaan tässä on tosiasiallisesti menossa: sen minkä nuorena oppii, sen vanhana taitaa. Tässa tapauksessa sen vanhana ostaa.

Tietokoneita pitää käyttää ja osata käyttää, mutta muistamalla suhteellisuus.

Siinä pitäisi kulkea koulun ja muun yhteiskunnan välinen ero. Jos muut yhteiskunnan osa-alueet läpidigitalisoidaan, tulisi edes koulun olla erossa tästä fanaattisuudesta.
Tietokoneet ovat sittenkin vain yksi pieni osa maailman ihmeistä.
Innokkaimmat digiloikkaaja-insinööriopet tulisi kaiketi myös palkita sieltä käsin mille tässä markkinointityötäkin tehdään, Kaliforniasta.

On vaarana myös se, että piilokasvatamme tai tiedostamatta kasvatamme uusia ihmisiä siihen, että jos et "hallitse" näitä koko ajan muotoaan muuttavia, päivittyviä
( = uudeksi ja taas uudeksi ostettavaksi suunniteltuja) ohjelmistoja, et ole olemassa. Edessä on loputon kuluttamisen ja uuuden hankkimisen markkinapolku. Kannattaako sille tosiaan oikein loikkaamalla loikata?

Näitä kannattaisi (edes) miettiä.

Tietokoneissa ei sinänsä ole mitään vikaa, hyviä laitteita, käytän mielelläni, mutta juuri läpidigitalisoimisen pitäisi mielestäni herättää humanisteissa edes jonkinlaista malttia.

Meillähän on kouluissa kuluttajakasvastusta. Tähän tietokonemaailman teknis-kaupalliseen maailman loikkaaminen
on mielestäni enemmänkin kuluttamaan kasvatusta.

Niin ja vielä. Jos tämän "muutoksen" peruste on sinullekin, että se-nyt-vaan-on-kato-tätä-päivää niin paluu opettajuuden juurille voisi olla hyvää ajateltavaa. Tämä kirjoitukseni oli ehkä hieman myrkyllinen, mutta vastamyrkkyä se vain oli. Työniloa ja tervettä suhteellisuutta opettajille.


jk

Martti Hellström kirjoitti...

Komiikka on vaikea laji. Mutta tämä blogi on ihan hauska - ehkä sitä uusikyläläisyyttä lukuunottamatta.

Martti